Friday, February 19, 2010

1 day story...

Mazmur 119:71 ~ Bahwa aku tertindas itu baik bagiku, supaya aku belajar ketetapan-ketetapan-Mu.

Semalam sy dan bos saya outstation di Kota Bharu Kelantan. Sy tidak ingat bila kali terakhir saya outstation, tapi sy boleh anggarkan almost 1 year lah kot...kalau 2009 paling jauh pun hari HNPPK tu di Melaka dan melawat pejabat TEKUn sekitar Sepang. So, sudah lama lah sy duduk jak di office since sy pegang Agrobank,Tekun dan Mekanisasi Ladang. So di buatnya cerita, tahun ni kami sepakatlah dengan bos saya perlu buat pemantauan. Sekurang2nya kami tau cerita di sebalik cerita yang hanya selalu melalui telefon saja. (Not to mention, keengganan bos besar yang tidak suka kami dapat keluar out station).

So dengan 1 full day trip...flight ke KB jam 750am dan balik KL dengan flight delaynya sampai lah di rumah jam 11 malam. Meeting + lawatan projek semalam sangatlah berhasil dan sangat jelas penerangan kepada kami lah mengenai masalah2 di KADA sana khususnya jentera + pesawah2. Dan di tengah2 lawatan kami tu, call dari 88701000 (Putrajaya) tidak putus2 'mengganggu' ketenangan kami di sana. Cuma 1 hari saja (masa itu, baru tengah hari) kami tiada di office kecoh betul sy punya big boss. Sy heran betul! Sudah hari sebelum itu, balik2 dia tanya betul kah kami ke Kelantan...macam tidak mau kasi saja kami keluar. Woooa penat layan!

Sy heran 1 perkara, apa saja hal di bawah seksyen kami dia akan senang melenting/marah2..lepas tu diakhir kata2 dia 'macam mana lah u all ni buat kerja'!. Dari perkara sekecil2 alam, contohnya dalam meeting cuma dihidangkan air dan buah, dia sudah melenting lagi...(walhal sudah ada arahan berjimat cermat). Sy tidak faham betul! Apa masalah dia dengan seksyen kami, dan apa masalah dia sama saya???

Di sisi saya, ada sikap keibuan yang ditonjolkan oleh bos sy yang sy senang, dan itu sedikit sebanyak buat sy ada belas kasihan sama dia. Tapi when it comes to work, bila dia mahu menunjukkan 'dialah berkuasa', itu sangat buat sy sampai tidak kuasa untuk memandangnya..bukan sebab ada perasaan benci, TIADA. Tapi, sy sudah sampai tahap tiada perasaan macam tu bila tengok dia.

Dengan sikapnya yang suka cari 'kambing hitam' dan yg selalunya kena adalah saya. Dengan M48, dia tidak berani tunjuk taring dia, tapi dengan sy M41 ni...di situlah dia. Bila sy fikir2 balik, antara reason lain sy mau minta tukar kerja, pun pasal inilah. Memang tukar kerja kerana manusia nampak macam melarikan diri. Tapi sy sudah bekerja di bawah dia almost 3 years...dan macam2 sudahlah sy kena dengan dia.

Back to ayat di atas tadi, sy diingatkan Tuhan verse yang pernah menjadi ayat hafalan kami di ESC 2009. Kemudian sy diingatkan lagi sharing ringkas Pr hari rabu tu pasal korban syukur. Today, sy kembali kerja, sy sudah membayangkan banyak perkara akan berlaku. Sy gerakkan iman sy untuk mengimani Kol 3:23. Sy gerakkan iman sy untuk tetap mengucap syukur under such circumstances. Sy gerakkan iman saya untuk belajar memberkati walaupun tertindas. Dan sy gerakkan iman saya untuk tetap percaya, bahwa tidak selamanya kaki orang percaya akan goyah, kerna saatnya akan tiba Tuhan pasti membela orang-orang yang berlindung kepada-Nya.

Have a blessed day.

xoxo

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...