Thursday, March 19, 2009

bukan ekor tapi kepala

Oooo sekarang anda sedang melihat orang lain lebih sukses sedangkan anda lebih rendah. Ya, sekarang di mata anda si dia lebih berhasil sementara anda sedang merayap. Mungkin saja saudara anda nampak lebih keren dan hebat sementara anda masih saja kurus kerempeng. Padahal mereka belum dalam Tuhan sedangkan anda sudah jungkir balik tiap hari doa dan melayani di gereja.

Oleh: Hendra Kasenda

Saya mau katakan, tidak selamanya kita menjadi ekor. Suatu saat yang ekor bisa menjadi kepala. Tuhan memanggil kita untuk menjadi kepala dan bukannya menjadi ekor. Tuhan akan mengangkat anda pada waktunya, bukan waktunya anda tapi waktunya Tuhan.Sementara anda menjadi ekor perbesarlah kapasitas iman anda. Berlatihlah memakai seluruh perlengkapan senjata Tuhan. Perbesar iman anda. Setialah memberi dan teruskan berdoa. Jangan hiraukan orang-orang diatas anda yang lebih besar itu yang nampaknya lebih hebat itu yang menurut anda bukan orang rohani.Jangan bandingkan hidup anda dengan mereka. Berbeda sekali. Anda adalah anak RAJA yang sedang ditempa. Suatu saat, pada waktuNya anda akan diangkat dan dijadikan kepala. Ini tinggal soal waktu. Kesabaran dan ketekunan diperlukan. Juga kasih dan kesetiaan.Well, sadarilah jika menjadi kepala anda harus tahan banting. Karena semakin jadi pemimpin semakin goncangannya keras. Yang diserang musuh biasanya kepala. Nah jika anda sudah tahan uji sejak muda, sejak jadi ekor, sudah pasti anda akan tahan dalam menghadapi segala hal saat anda menjadi kepala nantinya. Siapkah anda?

Quoted: http://www.terangdunia.com/

Masih ingat entry sy tentang 9 Mac?... dan kenapa mulai 16hb sy begitu sangat bersemangat..nah inilah antara sebahagian jawapan yg sy temukan....dan sebahagiannya lagi perbualan sy dengan adik sy...maybe i can share with u my sisters talking last saturday...

lokasi:restoran ming chu
time: lunch hour

me: sy sedang bergumul ni dot, saya semakin hilang passion sy dengan kerja sy skg..selepas sy konvo tu hari sy rasakan panggilan sy bukan dlm kerja sy ni...sy tidak ada hati mau jadi K** atau apa2 yg teratas lah...kalo dulu sy mau jadi D* sebab sy ada sebab..sy mau tanamkan nilai-nilai kerajaan Tuhan di tempat kerja tp sekarang macam tiada sudah..tapi di gereja sy senang, sy bersemangat....its not that sy tidak bersemangat di tempat kerja, sy berusaha tapi semakin banyak tekanan, bos yg very high expectation everything mau cepat, suasana kerja yg melemaskan sy...sptnya sy keja untuk dapat duit sudah no longer ada visi yg sy lihat....walhal sy tau, anak Tuhan harus balance baik di tempat kerja maupun pelayanan...macam mana ni? di gereja sy dipercayakan banyak hal, organize ESC,SPK,CG...bukan maksud sy membanggakan diri tapi sy sgt hairan kenapa di kerja sy tidak excellent spt itu, kenapa sy tidak ada keyakinan di tempat kerja, sy mau letakkan pendapat sy pada apa yg sy lakukan tp sy tidak yakin, sebab sy tau orang kan berpandukan statement sy, jadi sy tu banyak bertanya berkali-kali sebab sy tidak mau dipersalahkan di kemudian, sy boleh buat excel tapi bila disuruh cepat sy jadi blur, sy berusaha tapi seprtnya sy sering lambat, pendek kata lembap lah...sy tidak tau sudah mau buat apa..(menahan air mata keluar)

sista: akak, ko tau kenapa ko rasa bersemangat di gereja...itu sebab di gereja lingkungan ko punya nilai-nilai yg sama, mereka mendorong even ko tidak tau buat, kalau pun ko salah durang tegur ko dengan baik, becos kamu sudah punya nilai-nilai yg sama, jadi ko senang dalam lingkungan itu, itu namanya comfort zone tuk ko...kenapa ko rasa tertekan di tempat kerja sebab di situ lingkungan ko belum sama nilai-nilainya, nah di situ sebenarnya Tuhan mau bentuk karakter ko, ko rasa ditekan , tp Tuhan mau bentuk karakter ko, ko pun sendiri cakap ko rasa tidak yakin di tempat kerja nah Tuhan mau ko menang dulu, ko bilang ko tidak berapa pandai excel, then belajar, berusaha, Tuhan tidak akan tarik ko pergi lain tempat kalau ko belum menang di tempat ko sekarang, ko kata mungkin panggilan ko di Full Time, tapi ko harus ingat juga katalah ko di full time, di sana pun ko perlu outreach org2 lain juga, nah itu juga perlu keyakinan, jadi Tuhan tidak akan letakkan disuatu tempat yg baru kalau ko belum menang ditempat ko sekarang, tapi mungkin juga panggilan ko bukan di Full Time, mungkin panggilan ko sebenarnya di tempat kerja ko. kalau ko memang di tempat ko skg, Tuhan pasti buka jalan, ko akan dipercayakan untuk melakukan sesuatu yg ko tidak fikir...pada sy ko mau quit ni kerja kau sebab kau kecewa...sy tidak rasa kau di full time, tp tidak taulah,...akak, kau tau ka kenapa bangsa israel tidak masuk ke dalam tanah perjanjian sebab ada 4 sebab, (sy tidak ingat apa yg adik sy share,tp can refer to 1 korintus 1o), ...ko tidak pegang ni janji-janji Tuhan kan....jadi ko kena selalu pegang janji Tuhan, ingat selalu...

me:silence (giving a deep thoughts about what my sista shared)

so the chatting bout it ended there....but each of her words really give ME some inspiration..and i can see that God really opened my eyes...dan benarlah dot, pada hari ahad sepatutnya sy tidak menghadiri meeting JK Pemandu PPM di Pagoh tp my KPSU asked me to join her. And i can see apa yg sy tidak fikirkan Tuhan percayakan sy, meeting yg sy hadiri itu menteri yg chair dan melibatkan KP2 Jabatan/Agensi..ehm,, memang nampak macam perkara biasa..ya la kan asal ko kerja di kementerian memang kebarangkalian meeting dgn org2 besar itu ada...tp sy percaya Tuhan bekerja dlm segala sesuatu...meeting PPM itu bukan sy handle dan sy tidak pernah join mesy JK pemandu pun utk PPM...i never tot that sy akan dapat mendengar pendapat dari KP2...dan sy melihat kebijaksanaan para KP itu menjawab..1 thing..they know what is happening, they know how to answer and they are full with confidence...but they still respect the chairman, i.e our minister...sy berfikir, semua KP2 ini sebenarnya bermula dari bawah...bermula juga spt sy...dari bawah....for KP2 itu it will take many years for them to sit the KP position (ya la close service kan)...tp hasilnya boleh dilihat

ehm, sy mengasimilasikan kata2 adik sy...dan apa firman tuhan yg sy dapat hari ni...dan apa persoalan sy...dalam minggu ni, sy berusaha walaupun masih struggling...memahami bidang tugas sy, memahami fungsi sy, dan mengevaluasi respon sy terhadap situasi yg sy hadapi...sebab itu sy sgt rasa energetic, freshly dan lively....is not my emotion but it comes from my heart...sy merasakan ada sukacita mengalir dalam hati sy ada kekuatan baru buat sy menghadapi hari2 yg mendatang di tempat kerja...

1 korintus 10-israel sebagai suatu peringatan

kenapa sebahagian besar dari bangsa israel tewas semasa dipadang gurun dan tidak memasuki tanah perjanjian (the canaan land)

1-menginginkan hal2 yang jahat
2-menyembah berhala
3-berbuat cabul
4-mencobai Tuhan
5-bersungut-sungut kepada Tuhan

kalau mau tau lebih lanjut tentang panggilan dalam hidup mu boleh rujuk sini.

Be Blessed everyone...

7 comments:

PriNceSs AdOnAi said...

best lah article tu....

rasa mcm kena berus cukup2 lepas baca...


glad to know u r in a high spirit kazen. i pray we can make it happend... i already know u r a champion..('',).. & an excellent servent..


be blessed kazen....

PriNceSs AdOnAi said...

best lah article tu....

rasa mcm kena berus cukup2 lepas baca...


glad to know u r in a high spirit kazen. i pray we can make it happend... i already know u r a champion..('',).. & an excellent servent..


be blessed kazen....

vivien_capri said...

yo reni..one thing saja sia dapat cakap (*sebab hujah ko mmg selalu lagi hebat dari gue :D), think positive. Everything yang jadi ada sebab (baik atau buruk, kena face juga).

U r a strong person, and stronger people always face the hardest temptation/halangan/ujian watsoever.

Things certainly DON'T get easier, fren..it gets harder as we grow older.

But we also gets wiser, so itu semua pengalaman yang mengajar erti LIFE :D. Nobody said life is easy. Who said it's SUPPOSED to be easy?

So, fren, we have to arm ourselves with patience and hopefully things will get better for all of us :D

GBU

rennylesa said...

jac - 16hb yg lepas sebenarnya seperti 1 permulaan baru tuk sy di tempat kerja...dan ketika sy mendapat artikel ini, itu membuat sy benar2 menguatkan sy lagi...dan Yes..ada penghiburan untuk saya...and thank you for your prayer also....sy sangat percaya..Tuhan sedang mempersiapkan kita untuk 1 task yg jauh lebih besar..sebab firman Tuhan katakan..barangsiapa yg percaya kepadaNya, ia akan melakukan juga pekerjaan2 yang DIA lakukan, bahkan JAUH LEBIH BESAR daripada itu...

GBU too

rennylesa said...

vien - thanks... sy hargai kata2 sokongan ko...dan utk pembetulan hujah sy pun bukan selalu betul bah ada masa sy perlu dengar dari orang lain juga...now u know my condition...hahahaha am i being too transparent here....:)

vivien_capri said...

hehe..kerajaan pun menggalakkan transparency, apa lagi blogger..ekkekeke

vivien_capri said...

hehe..kerajaan pun menggalakkan transparency, apa lagi blogger..ekkekeke

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...