Wednesday, June 24, 2009

Hati Pria dan wanita

*pics from google*
o ya, masih ingat entry sy mengenai CG IV? kan ada sy mau share pasal inti komit kami malam tu, nah sebelum sy lupa baik sy tumpahkan di sini..sebelum ianya pergi tanpa salam..aise!
Topik ini bermula, apabila sy membaca satu artikel dalam ini mengenai pandangan sang penulis mengenai pribadi pria@laki-laki dan wanita@perempuan. Jadi after sy baca artikel tu, sy jadi mmm kind a tidak setuju dengan pendapat penulis tersebut. Oleh kerana, tidak tahan sy simpan dalam kotak fikiran sy sendiri, sy share kan kepada bbp teman perempuan sy dulu..tanya pandangan mereka dulu. But then, i guess all my gals friends very tight with their schedule so none of them replying me thru emel. But its ok, sy share malam tu komit kami di SK bersama beberapa teman sy, campur la kami. Laki-laki dan perempuan.
So malam itu, sy dan bbp teman lain saling membahas topik ini. Sebenarnya bukan juga menjurus kepada topik sebenar artikel tersebut, tp sedikit sebanyak ada kaitan. So here it goes our group conversation;
Me; kalau kau, kalau ko suka seseorang perempuan apa ko buat?
Mr. P; kalau sy, kalau sy suka seseorang sy akan make sure dulu dia pun suka sy. Maksudnya sama-sama suka, baru jumpa Pr.
Me (agak terkejut);aik? bukan jumpa Pr dulu ka?kestau Pr siapa yg kamu minat dan mulai berdoa untuk itu orang.
my friend miss G dan miss A pun setuju dengan sy.
Mr. P; tidak. Sy kena confirm dulu kedua-duanya ada perasaan. Takkan mau jumpa Pr dulu padahal belum confirm apa tu perasaan tu perempuan. Lagipun, sy tidak suka yg berdoa tapi tidak ada kepastian. Ko spt menunggu begitu saja. lama tu.
me; ai, bukan macam tu ka yg kita diajar dalam kelas SPK?lagipun sy ingat lagi Pr. L dan Pr J pernah share sama sy, dan durang cakap kalau kamu suka seseorang mulai berdoa dan beritahu pemimpin kamu. Dalam masa yg sama, pemimpin kita akan mendekati yg kita suka tu dan bertanya bagi pihak kita. Tp Pemimpin tidak akan kestau nama kita, yg dia kestau 'ada orang mendoakan kamu, kamu mulai berdoa juga'. Then, Tuhan bekerja lewat doa kita. Kalau memang rencana Tuhan untuk sy dengan orang itu, pasti Tuhan berbicara di kedua-dua pihak.
Mr T pula memberi pendapat;
Mr T; itu pada saya kalau yg besar iman dia. Tp laki-laki tidak suka menunggu tanpa kepastian. Penantian itu satu penyeksaan bah. Lebih baik kedua-dua sudah confirm dan jumpa Pr, then baru minta didoakan utk hubungan yg lanjut.
Mr. P; Iya. Bukan maksud kami confirm dengan itu perempuan, yg maksudnya sudah keluar sama-sama atau rapat2 sana sini, tidak. Ni yg dalam proses persahabatan tapi ko mula rasa something yg berbeza sama org yg ko sukai. Boleh rasa bah tu, kalau ko suka orang itu dan org yg ko suka pun akan rasa lain semacam.
Mr. T;nanti kalau berdoa dulu, mesti ada satu list yg kita doakan. Org itu, org ini.. (belum habis cakap, miss G menyampuk dulu)
Miss G;nah, salah kalau macam tu, bukan maksud berdoa pas tu ada list lagi yg kita doakan. Sy paling tidak suka lelaki yg buat macam tu. Ada yg sy pernah dengar siap buat satu list lagi dia doakan sekian-sekian orang. Itu tidak setia tu, itu masih main cuba-cuba sana sini. Berdoa maksudnya berdoa satu orang saja sampai ko pasti apa kata Tuhan untuk kau.
Mr. T; o ya ka, bah silap sy la tu mungkin
Miss A;sy pun tidak suka itu kalau main list2, apa lagi kalau nama sy ada dalam list tu.
suasana terdiam sekejap, even me for a while was speechless.
me; sy pula tidak suka kalau ada yg mengatakan yg wanita perlu belajar mencintai seseorang. Kalau sy, sy percaya sstu hubungan itu didasari dengan perasaan cinta. Kedua-duanya ada saling mencintai antara satu sama lain dan bukan cuba memupuk atau belajar. Dan kalau sy, kalau sy suka sama seseorang sy akan beritahu Pr dulu dan berdoa dalam jangka masa tertentu. Sy percaya kalau itu rencana Tuhan, pasti Tuhan berbicara sama sy dan org itu.
Semua, at the moment tidak tau mau cakap apa sudah. Kedua -dua pihak lelaki dan wanita tidak tau apa yg sepatutnya terbaik jalannya. So semua sepakat mau bertemu dengan Pr dulu dan bertanya. But the story didnt end there only. Ada part II lagi sebenarnya. dan itu dilanjutkan masa makan-makan di rumah bro james. Cuma Pr belum kasi pendapat. So kami tunggu waktu CYC nanti kami akan buat satu forum pasal ni..dan Pr akan menjadi pengantaranya.
Kesimpulan sy secara pribadi, sy merasakan soal hati dan perasaan adalh yg paling sukar ditangani. Apa yg terbaik yg patut dilakukan. Tp saya secara pribadi tetap berpendapat, ada kuasa pada doa.
mmmh, renung-renung kan lah bersama!

4 comments:

Precious_One said...

Haha... lucu juga kamu bersoal jawab diatas tue Renny.. hehe..

mmmm... Cara Tuhan bekerja bagi setiap orang berbeza-beza. Jgn membatasi pekerjaan Tuhan oleh garis2 panduan tertentu.. Dan sia Amenkan 'Kuasa doa itu berkuasa'.. dan memang pasti Tuhan menjawab doa2 yg sesuai dgn kehendak-Nya.

Tuhan kirim hadiah mungkin pakai flight? or maybe pakai transport service? or maybe by-hand kot? haha..

Means Tuhan jg boleh pakai sistem yg gereja berikan.. Satu lg cara utk sampaikan hadiah rite? hahaha..

Sia dengar macam2 kesaksian dari hamba2 Tuhan tentang 'Tuhan pertemukan tulang rusuk yang sepadan. 'Setiap mrk tu aneh2 skali.. Ada lg yg cakap pd ibunya yg risau coz ibunya makin tua dan risau anaknya tidak kawen2 "biarlah kawen ka tak kawen ka, kalau Tuhan mmg mau sia kawen biar dia datang sendiri rumah cari saya". Padahal orangnya ni byk habiskankan waktu perap dibilik berdoa baca firman. Tau2nya satu hari bumbung rumah mrk rosak dan kebetulan anak jiran sebelah baru balik study dr Australia, dan ibu inipun minta bantuan anak jiran itu tolong baiki atap.. ntah bagaimanakah.. pemuda ini terjatuh dari dr bumbung tepat2 dikamar perempuan ini.. ngam2 atas katil pula tu.. haha.. mcm jatuh dr langit pla kan? hehe.. Tuhan pertemukan dan buat mereka saling menyukai dan menikah..

Mcm Pastor sia, lain lg ceritanya.. so,apapun 'caranya' Allah turut bekerja dlm segala sesuatu utk mendatangkan kebaikan bagi orang yang? percaya.

rennylesa said...

ya memang lucu juga bila ingat balik. Masing2 mengeluarkan pendapat.

Tp sy diberkati dengan sharing ko tu...lucu pun ada! memang sy percaya pekerjaan Tuhan itu berbeza dengan setiap orang. Sendiri akan tau bila waktunya sudah tiba.

Ada juga time yg sy tertanya-tanya, cara apa Tuhan akan pakai kalau sy. hehehehhee

Aideline Panchai said...

wah...sy diberkatilah dgn ko punya blog no bos...terutama kupasan mengenai hati pria dan wanita ni..x sangka begitu memberkati..well..bagi sy hubungan yang terjalin antara pria dan wanita itu unik...Kebanyakkan pria sdh pastilah akn mengatakan sdmkian.."sya akan cinfirmkan dulu dgn wanita itu barulah sy jumpa pastor"..,"saya mau bertindak dahulu dalam menyuarakan isi hati saya"..itu mungkin kata-kata dan kebiasaan bagi seorang pria.

Tetapi pada sya, sya akan lebih diberkati dengan cara seorang pria yg ingin memulai sesuatu prhbngan dengan wanita apabila dia tidak mempraktikkan kebiasaan2 bagi kebanyakkan pria. Saya tetap dgn pendirian sy iaitu mau jumpa pastor terlebih dahulu tentang soal hati..perasaan sy akan lebih terjaga dan pada masa yg sama ada org yang membapai dan menyokong doa specifik sy dlm hal BGR..Kuasa doa itu nyata dlm apa juga bentuk.

Bagi saya, Pria yang mempunyai nilai2 kerajaan sorga akan sgt berbeza dgn seorang pria yg tdk pernah memenuhkan dirinya dgn nilai2 kerajaan sorga. Kematangan rohani seseorang pria itu bkn sahaja diukur ketika dia melayani di gereja tetapi kematangan rohaninya diukur jg ketika dia memulai sesuatu prhbgan dgn wanita. Dewasa kini, sgt ramai pria yang kelihatan rohani tetapi sangat kurang yg memiliki kematangan rohani.

"PENANTIAN ITU SATU PENYIKSAAN".

Dulu dan sekarang ungkapan ini masih popular. Namun jgn jadikan ungkapan ini mempengaruhi hari esok yg penuh dgn berkat dan harapan. Stop it!! Ungkapan ini tiada dlm kamus hidup org2 yg percaya...segala sesuatu indah pada waktunya.(Pengkhotbah 3:11)Tuhan juga menjanjikan masa dpn yg penuh harapan.( Yeremia 29;11)Cuma semuanya memerlukan kesabaran..
Agak sukar untuk memulakan sesuatu yg baik tetapi setiap pengakhiran dari sebuah kejayaan sdh pastilah dimulai dgn cara yg benar.

Kesimpulannya..Doa dan pemimpin rohani sangat penting dlm hal BGR.

~GOD BLESS~

~God Bless~

rennylesa said...

ya aideline...sy tertarik statement kau 'dewasa ini banyak lelaki kelihatan dewasa tp sgt kurang memiliki kematangan rohani'

wah, betul lah kata Pr J sama sy satu ketika dulu, semakin banyak yg kita tau dalam soal hubungan, semakin tinggi standard kita tuk sstu hubungan. standard di sini bukan la dari segi fizikal, tapi lebih kepada kerohanian.

ehm, CYC need to do something!

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...