Sunday, July 5, 2009

Baru vs Lama

disclaimer: Cerita ini tidak ada kaitan dengan mana-mana pihak baik yang hidup atau pun telah mati. Ini adalah curahan hati dari seorang anak Tuhan ditujukan kepada Bapa nya di Surga.

Galatia 5: 22

'Tetapi buah Roh ialah: kasih, sukacita, damai sejahtera, kesabaran, kemurahan, kebaikan, kesetiaan, kelemah lembutan, penguasaan diri..'

diteruskan ke ayat 24 'Barang siapa menjadi milik Kristus Yesus, ia telah menyalibkan daging dengan segala hawa nafsu dan keinginannya.'

Sekarang jam Laptop sy sudah menunjukkan 12.36am. Entah kenapa, sy mesti menulis malam ni juga,waktu ni juga. Pendek kata, I must write this down. Sy sebenarnya baru balik dari lawatan kami ke di satu kg orang asli, melawat bbp sahabat kami dari sabah. Penat? Yes I am. Sy memang penat, bangun seawal jam5.10 am dan bukan boleh tidur sangat sepanjang perjalanan pun. Tp inside me urge me to write this at this moment, before sy melangkah ke hari ahad iaitu hari ni pun sudah sebenarnya (5 Julai).

Minggu ni, sy agak kecewa dengan bbp hal yg terjadi dalam kehidupan. Sy terluka, sy kecewa, sy mau memberontak, sy mau membela diri sy dan sy mau MARAH! Dalam masa yg sama, hormon seorang wanita yang tidak stabil memandangkan sahabat setiap bulan datang menyapa saya memberitahukan kehadirannya. So segala emosi bercampur aduk dan membuatkan sy menjadi hilang sukacita!

Tapi hari ni, otw back dari Jerantut ke KL, one of my friends menanyakan kepada bapa rohani kami(yg lagi sedang concentrate driving) mengenai bagaimana menanggalkan manusia lama! Cerita punya cerita, tiba2 bapa rohani kami itu menyentuh soal marah! Dia beri contoh, kalau sebelum ni manusia lama kami adalah marah-marah, kami harus menggantikannya dengan manusia baru. Apa tu manusia baru? manusia baru menyentuh hidup kita yg baru bersama Kristus. Iaitu hidup dipimpin oleh ROh. Bagaimana mengenakan manusia baru? dengan mengembangkan buah Roh yakni seperti dalam Galatia 5:22 (rujuk di atas).

Ketika sy mendengar itu, fikiran sy terpause sekejap->merenungkan kembali waktu2 sy terluka (spt yg sy katakan tadi) dan bila sy mulai marah-marah! Sy mendengar sharing ringkas bapa rohani kami, membuatkan sy kembali merenungkan kehidupan sy?sptnya sy sedang menghidupkan manusia lama sy. o No! It couldnt be happened! Kenapa rujuk ayat 24 (spt di atas).

O Tuhan ampunilah sy anak mu. Itulah doa sy sepanjang perjalanan kami balik ke KL. Sy tidak mau manusia lama dihidupkan, itu sudah lama dikuburkan.

Sebab itu malam ini, selesai mandi sudah fresh sikit, sy merenungkan kembali Galatia 5:22. Sy diteguhkan kembali. setiap patah perkataan daripada buah Roh ni sy renungkan sy reflect pada diri sy. Ternyata ada yg semakin berkurangan. Kemudian, sy lanjutkan membaca sesi kedua SPK esok iaitu 'manusia baru dalam komunitas baru'. Dan satu statement yg pada sy sangat menguatkan iaitu 'Kita tidak dapat membangun kebiasaan-kebiasaan baru sendiri, kita hanya dapat membangun kebiasaan baru dalam komunitas dan untuk komunitas'. Tepat sekali. Waktu kita berada dalam sstu lingkunganlah di situ kita dapat mengaktifkan buah Roh dalam kita. Contoh simple; kalau ada pribadi yg marah anda, anda jangan membalas dengan kata-kata marah juga because it wont settle malah bertambah teruk dan berpanjangan. Tp, lawanlah manusia lama itu dengan manusia baru. HARUS!

Last sekali 'kalahkan kejahatan dengan kebaikan'.

Thank You Lord, thank you Father. I love You Jesus.

'saya dipulihkan, kamu dipulihkan, kita sama-sama dipulihkan' Amen.

Bless You.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...