Thursday, July 16, 2009

S.E.R.V.I.S

hari ni dan esok sy cuti. dan antara sebab kenapa sy bercuti sebab sy mau servis sy punya baby blue mountain. My car! Ini 3rd service. Sebenarnya sy mau servis di kilang kelahirannya di HICOM Shah Alam, tapi booking penuh tuk weekdays, yg tinggal cuma servis biasa hari sabtu. Tp kereta sy ni bukan setakat mau servis normal since ada macam part longgar yg sy selalu dengar whenever i drive 60-80 km/j. Sy tidak senang hati ni jadi sy bertekad apapun sy kena bawa juga kereta sy diservis on weekdays. Since penuh di shah alam, sy try di tempat lain di balakong.

Tp itulah, sy satu orang dan tempat tu pun main2 cuba jak sy, sampai juga akhirnya walaupun tersesat.Thanks God, sy tau u-turn di mana..tapi sebab terlimpas simpang ke sana sy sampai di mahkota cheras. :)

Nah, ni lah bah yg bikin susah ni kalau sy satu orang saja, selalunya sy berteman, 2 servis yg pertama sy pergi dengan kimi dan oscar. Oklah, sebab durang ni kira pakar dalam hal2 kereta. Sy? setakat tau drive/isi minyak. Hal2 engine, hal2 yg berkaitan dengan minyak utk dipakai, I really dont know. Apa terjadi, hari ni pergi servis tuk 10,000km. Sy pergi yg dealer proton edar punya. sudahlah tempat dia agak sunyi dan sy tidak biasa, sedikit sebanyak berdiri juga bulu roma sy, plus sy seorang saja. Soalan pertama, orang tu tanya,

dealer: 'cik mau guna minyak yg normal atau yg baik punya?'

me: hah? (dlm hati sy, tidak pernah sy ditanya minyak pa sy mau guna kalu servis,sudah, sy tidak tau) pa beza minyak normal dengan minyak yg baik?

dealer; yg normal ok juga boleh sampai 5000km yg baik punya ni boleh sampai 6000km.

me;berapa harga yg normal dgn baik?

so begitulah conversation kami, kamu agak sy ambil yg mana satu?

Di teruskan servis kereta, tetiba datang balik tu dealer sama sy, dia cakap ada leaking. Kena tukar segera. Kalau tidak membahayakan sy the driver. Sy terkejut. Sudahlah sy tidak faham apa2 pasal engine kereta tambah lagi ada leaking yg leaking mana satu pun tidak tau. Org tu pun macam tidak mau kestau. sy sms kimi. Kimi pesan sm sy, hati2 juga dgn dealer ni, sb mereka akan sedaya upaya kestau client supaya beli barangan mereka then cuba takut2kan driver (i guess especially wanita, macm sy ni)keadaan kereta yg begini dan begitu.

So habis servis tu, sy cakap sama tu orang, sy akan hantar kereta sy ke kilang tp bukan hari ni, tapi besok, pas tu that dealer said, 'jangan lambat2 miss nanti jammed kereta kau'. siap menakutkan sy lagi bah!

Dari situ, sy dapat pengajaran, that was my 1st and the last yg sy akan pergi ke mana-mana dealer. Sy sanggup drive jauh2 dari serdang pergi HICOM shah alam tempat proton sendiri, daripada berurusan dengan dealer yg mau kaut untung saja. Pa lagi sy ni tidak pandai mau argue, better dont. kalau pun pergi dealer biarlah bertemankan dgn org yg bijak pandai pasal engine. Sebab apa, di HQ proton, they never ask me ninyak pa sy guna, durang akan check berdasarkan keperluan client. Layanan yg bagus dan yg penting bukan mengaut untung dengan cara mengenalkan minyak itu lah minyak inilah.

So besok, my friend kimi akan tolong sy. Kalau ada apa2 dengan kereta sy terpaksalah hantar dia ni p kilang. Hopefully tiada apa2 lah.

p/s-moral of the story, kepada siapa2 yg ada kereta ataupun ada plan mau beli kereta, banyak yg kena tau sebenarnya pasal kereta. Especially to the ladies.

2 comments:

thesweetlittlecat said...

i dunn wanna know! i'll let my hubby do it!

vivien_capri said...

bukan Proton punya la di Balakong tu?

sia takut p tpt2 macam tu nanti dia tukar part original p part nta apa2 dia...manatau dia p jual sama urang lain kan...eehehhee

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...