Thursday, August 27, 2009

The August ramblings!

bulan ogos akan berlalu beberapa hari lagi... terlalu banyak perkara yang berlaku dalam bulan ini..baik itu suka atau duka. Baik yang mengejutkan maupun yang biasa-biasa saja.
Bulan ogos sy mulai dengan peningnya mengurus hal kerajaan khususnya di MOA yang lagi sedang sibuk memikirkan pelaksanaan skim insurans di kalangan petani. Sikap suka guna orang dalam membuatkan sy tidak suka dan tidak faham kenapa mesti perlu ada term seperti ini. Even, (sad to say) di kalangan bangsa sy juga macam ini. Kenapa sy raise isu ini, sebab at the end of the day, pegawai kerajaan (khususnya bekerja tulus ikhlas tanpa mengira siapa) juga yg susah melayan karenah pihak atasan! Of course, tunduk pada kepimpinan atasan sentiasa dalam hati sy, tp kerana sikap beginilah ketidaktelusan dan pembaziran pasti akan berlaku! Sy bersyukurlah dan segala hormat buat DIA yg empunya segala-galanya, sy masuk dalam skim ini bukan kerana orang dalam... teringat pertanyaan2 nakal dulu yang diajukan, 'ko masuk PTD ada main orang dalam ka?'... sy dapat masuk skim ini (dengan 3x saringan dgn 2 percubaan exam) kerana pertolongan orang dalam sy iaitu Yesus Kristus. That's why sy sangat menghargai kerjaya ini sebab ini pertolongan dari DIA. Sy bersyukur juga ada uncle yg kira orang kuat dalam kerajaan negeri sabah, anytime kalau sy minta sikit slot kerja di sabah mungkin peratusannya tinggi. But then, sy tidak mau cara itu, pada saya, saya percaya suatu waktu nanti bila BAPA mau sy berkhidmat di negeri sendiri DIA pasti buka jalan untuk sy. So pleaselah, utk orang2 di luar sana, we will entertain all of ur proposal tp sebaiknya guna la cara yg baik...yg adil untuk semua orang. Networking itu tidak salah, tapi biarlah semua itu tetap adil buat semua orang!
Dalam bulan ini juga, kewangan banyak habis kerana konvo si adik dan keluarga datang menjenguk! Of course sy gembira dengan kejayaan adik sy sebagai doktor gigi, way to go sis! Tp biasalah tu, pasti wang akan melambai..bye-bye. Dan, ditambah waktu yang singkat...sy cuma boleh bawa mereka ke Melaka..but then mereka gembira itu cukup buat saya...I've always wanted to make my family happy...(itupun belum mampu membayar jerih payah mereka menyekolahkan sy,..huhuhu)...
belum habis suasana konvo, berita Pr-Pr yang sy sayangi dirompak...menambah satu episod lagi dalam bulan ini...syukurlah kedua2 mereka masih hidup...selain bapa kandung sy, mereka adalah orang penting dalam kehidupan sy. Sy sudah anggap mereka bapa saya...dan sebagai anak pasti risau dengan keadaan bapanya.
Bulan ogos terus berlalu dengan kelahiran seorang lagi anak buah sy perempuan yang bernama annabelle...'anabele nanti aunti datang jumpa kamu ya...' puji Tuhan baik kakak sy dan anak buah sy sihat dan selamat...faham2 la kes H1N1 yg sedang mengganas...tp itulah janji Tuhan utk yg berlindung pada-Nya, bahawa malapetaka tidak akan menimpa ke atas org2 yg percaya kepadaNya. I havent see her face but i knew anak buah sy pasti comel secomel auntinya yg menaip ni..hehehehe...
Demikianlah firman Tuhan dalam pengkhutbah bahawa segala sesuatu ada waktunya. 'ada waktu untuk melahirkan, ada waktu untuk meninggal, ada waktu untuk tertawa, ada waktu untk menangis'. Dalam bulan ini, datuk kepada salah seorang tim MG dipanggil Tuhan. RIP grandpa. Begitu juga dengan seorang yang jauh di batam juga dipanggil Tuhan, tho i dont know him tapi mungkin sebab sudah dimentor terasa juga kehilangannya. Deep condolences to both family yang ditinggalkan. terus berharap kepada Tuhan.
Bulan ogos akan ditutup dengan FSM. Satu event yg terbesar dan meriah bagi gereja sib serdang. We all have been waiting this to be happen. every years pasti ada perkara baru yg terjadi dan indah berlaku. Couldnt wait for that! Malaysia juga bakal sambut Hari kemerdekaan nya yang ke 52 tahun...separuh abad sudah pula negaraku yg tercinta ni...harusnya lebih matang lagi pemimpinnya. Tho' sudah banyak disebut 1 malaysia....1 malaysia...tp sy tetap berpegang prinsip bahawa 1 malaysia hanya patut disambut pada 16th Sept since disitulah pembentukan negara Malaysia dengan kemasukan Sabah dan Sarawak. Bukan bersifat perkauman atau kenegerian, but i think all the semenanjung people shud realized the fact...that when we talk about 1 malaysia, it brings the whole country together in 1 hand(aise,patriotik pula!)
Last but not least, sy juga akan say goodbye kepada sahabat baik sy...jauh dia nanti...but i believe God will be with you always...He will take care each of every single step that u will take! Dont worry about that..my prayer, our prayer will always be with you! Jadilah Duta Kristus di sana.
with that... i end my August entry with the musical from August Rhapsody(rujuk entry sebelum ini)!...☺☺☺

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...