Wednesday, September 2, 2009

DiDiK

Minggu lepas, sy berkesempatan mengikuti seminar menDiDiK anak. Hehehe...terlalu awal ka? hehehe, kalau tengok gambar di bawah pasti tau semua nya sudah berkeluarga. Yeah, i wasnt in that pic since sy yg ambil gambar kan.;p... sy duduk belakang... sebab a bit segan mau campur dengan mereka yg di depan..sudah berkeluarga kan... ok thats not what i intended to share!... kenapa sy ikut seminar ni, sy cuma ada 2 alasan; 1-utk diri sy sendiri 2-utk keluarga saya dan gereja anak. Ketika sy mendengar seminar ni, sy meletakkan diri sy sebagai seorang anak kepada ibu bapa sy, adik kepada kakak2 sy yg sudah berkeluarga dan guru kepada anak2 sekolah minggu dan juga sy sebagai seorang ibu suatu masa nanti. 1st thing yg bermain di minda sy ialah, 'Tuhan bukan senang ya jadi ibu bapa ni'... spt kata penceramah Pr James 'jangan pandai buat anak tapi tidak tau didik anak'. O iya... anak adalah pusaka yg Tuhan berikan dan ibarat anak panah kepada ibu bapa. Manakala ibu bapa adalah pahlawan yg menentukan anak panah itu mencapai TEPAT pada sasaran! Kalau anak panah itu termiss sasaran pasti yg disalahkan pahlawannya...betul kan!..ya kenapa tidak didik anak dari kecil..kan ada peribahasa 'melentur buluh biar dari rebungnya'.
Memang benar, cara kita mendidik anak itu ada kait rapat dengan cara ibu bapa kita mendidik kita. I never blame my parents kalau didikan durang itu dulu mungkin ada yg tidak betul (since sy sudah mendengar kebenaran)... tapi utk sy yg sudah mendengar sy harus belajar dan ambil cara yg betul. Kadang2 sy lihat bagaimana kakak2 sy didik anak2 mereka macam ada penurunan sikap dari cara ibu bapa sy didik kami. Sb itu, sy ada sedikit terbeban tuk share hal ini kepada kakak2 sy. Mana yg sy dengar lah.
Pada sy, sy bersyukur ikut seminar ini. Memang lebih baik kalau sudah berkeluarga lah kan..baru pasangan sendiri pun boleh dengar..ahahahha. But then, for me ini persiapan tuk sy.

sebahagian family yg ikut seminar mendidik anak.

Ini dia Pr James yg kasi ceramah. Spt kata Pr James 'apa yg sy share ini, bukan bermaksud sy sudah pandai mendidik anak tapi supaya kita sama2 belajar. Dan mendidik anak ini adalah proses yg harus kita lakukan berulang-ulang'.
Renung-renungkan lah...☺☺☺

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...