Saturday, November 7, 2009

KIDS ZONE


sy sedang buat preparation untuk pengajaran gereja anak esok. Lagi sedang googling games untuk mereka ni. Tapi banyak yg susah sy mau ikuti. :((

Sebenarnya sy lebih mau fokus kepada pengajaran firman Tuhan, dan selalunya sy akan cuba delegate tugas sama pembina anak yg lain. Ada yg buat games, ada yg akan bw pujian dan penyembahan, ada yg bawa ice breaker, dan selebihnya mengawal karenah anak-anak. Pun demikian, seringkali sy yang kena buat hampir 80% daripadanya. Thats why sometimes and most of the time untuk setiap kali mengajar anak-anak, energy sy habis diabsorb di situ.

Kalau di group sy itu, sy sudah pernah buat plan semua aktiviti pada hari sabtu. sy kumpulkan mereka dan kami bincang. At 1st, itu baik bahkan sangat baik becos, semua diatur dengan baik dan masing2 sudah tahu part tugas masing2. Tapi itulah, tidak konsisten buat perjumpaan lebih banyak diatur thru sms. Dan apa terjadi, even sy sudah percayakan kepada mereka fikirkan apa yg perlu dibuat, end up sy yg akhirnya buat!

Marah ka sy?kecewa ka sy? ehmmm... itulah cabaran yg perlu sy hadapi dalam mengajar anak-anak. Bukan saja karena anak-anak yg masih muda, aktif yang cepat bosan, mau yg menarik, mau yang 3D, ala-ala Naruto,Ben10, tapi sy juga kena hadapi pembina anak yang masih dalam proses pembinaan. I dun say that i am good in teaching childrens, tapi mengajar anak2 memang perlu panggilan. Sebab apa, kalau tidak siap mengajar tidak akan lama. Panggilan itu bicara soal komitmen dari masa, tenaga, fikiran, wang ringgit dan harga yang harus dibayar (a price to pay). Minat saja dan saja mau cuba2, pada sy tidak akan bertahan lama.

Sy pernah beberapa kali mau berhenti dari pelayanan ini, tapi akhirnya niat sy tidak jadi. Kenapa? sy punya mimpi, mau melihat anak2 yg sy bina sekarang akan menjadi seperti the next generation of David, Daniel, ABraham, Joshua, Peter, Paul,Gideon...etc. Mereka kalau dididik dengan prinsip Kerajaan Allah sekarang di usia muda mereka, sy percaya bangkit generasi yang takut akan Tuhan. Satu kali sy lihat video children do what children see... sy benar2 bertaubat dengan video klip. Ternyata generasi muda sekarang perlu diajar dan dibimbing dan sy sebagai pembina anak cumalah sebagai papan tanda (sign board) yang memberitahukan kpd anak2 sekarang jalan menuju ke YESUS.

Akhirnya, sy tetapkan hati sy untuk terus berjuang melayani anak-anak. Siapa tau, satu waktu nanti, sy akan melihat anak2 yg sy bimbing sekarang ada yg menjadi Perdana Menteri, ada yg menjadi businessman/woman, ada yg menjadi atlit, ada yg jadi penyanyi. dan yg penting mereka adalah orang2 yang punya stand, punya prinsip.... NO to Drugs! No to Criminal! No to Rasuah! No to Free Sexs! No to Pornography!

Dan menjadi kerinduan sy akan bangkit generasi yang cintakan Kekudusan dan takut akan Tuhan. And for that reasons, i refuse to quit i refuse to give up!

Huuaaaaaaaaaaaaaaaaa, suddenly curhat tentang ini pula kan.... oklah, till here..keep on praying for me ya. GBU

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...