Monday, February 8, 2010

Pesan Khusus

Sorry ye kawan2....blog untuk beberapa hari yang lepas mengalami sedikit 'breakdown'. :D. Jadi, terpaksa ditutup sementara waktu untuk proses penyelenggaraan (ceh, macam best ja bunyi dia kan!)

Anyway, i am back. :)

Just to share, semalam sy dan beberapa orang pemimpin dari Serdang bergabung dengan gereja2 lain untuk acara kebaktian doa. Acara bermula sekitar jam 7.4opm dan berakhir jam 10 malam. Amazingly, sy dikuatkan secara roh dan iman saya diteguhkan thru the prayer session, thru the impartion from Pr. Losius and thru our fellowship.

Waktu kami berdoa khusus untuk kebangkitan anak-anak muda, Tuhan mengingatkan saya kisah Daniel. Bagaimana Daniel yang mempunyai disiplin yang tinggi dalam waktu doa. Tuhan bicara sama saya, 'anak muda kalau mau berhasil dalam hidupnya, jadilah seperti Daniel. Hidupnya didasari dengan doa yang konsisten.' Berkali-kali saya diingatkan tentang Daniel. Sy tidak tahu apakah ini pesan Tuhan untuk saya secara pribadi atau untuk semua orang (khususnya anak muda). Mungkin teman2 tahu kisah Daniel. Daniel seorang anak muda yang masih muda (baca Daniel 1), seorang yang berprinsip dan menjadikan doa sebagai gaya hidupnya. Buku Daniel mengisahkan bagaimana Daniel dan 3 orang sahabatnya hidup di kalangan orang2 yang tidak kenal Tuhan tapi menjadi orang kepercayaan raja-raja. Dan yang bestnya, Daniel bertahan walaupun raja bertukar2 beberapa kali.

Nah apa terjadi selanjutnya di Kebaktian doa itu, Pr Losius naik mimbar dan share 15 min firman Tuhan mengenai Daniel 6:11-12 malam itu, mengenai Daniel yang berdoa di biliknya yang menghadap Yerusalem selama 3 kali sehari seperti kebiasaannya sebelum ini. Dan sy mengerti malam itu, apa yang Tuhan ingatkan saya itu confirm. Itu pesan untuk semua orang. (Saya tidak tahu pun Pr Losius yang akan kutbah, dan saya tidak tahu ada kutbah sebenarnya)

So hari ini, teman2 yang merasakan dia masih anak muda dengar baik pesan Tuhan hari ini. Sekarang ini kita berada di tempat sama seperti Daniel. Berada di tengah2 ramai orang yang belum mengerti nilai-nilai Kerajaan Sorga. Setiap kita mungkin berada di 7 pillar yang berbeza, baik itu di Politik/pemerintahan, pendidikan, sosial,media/arts, sukan, keagaamaan dan ....(lupa yang terakhir)... sama spt Daniel, kita perlu menjadikan DOA sebagai gaya hidup kita. Spt power statement Pr semalam 'tidak ada ketetapan yang dibuat oleh manusia yang dapat menghalang kita daripada berdoa dengan Tuhan kita'. (yang setuju, katakan Amen)

So teman2, spt Amsal 1:7 katakan 'Takut akan Tuhan permulaan segala pengetahuan', dan di dunia yang penuh dengan macam-macam 'hangky pangky' ni...DOA adalah seperti pagar kepada hari-hari yang kita tempuhi.

Renung-renungkanlah.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...