Monday, February 22, 2010

Surat layang!

To ***,

Kalau memang sy salah, sy akui kesalahan sy. Tapi kalau kau buat salah, jangankan mengaku salah keluar dari mulut, minta maaf lah.... lagi kau mau cari kambing hitam untuk dipersalahkan...dan kau sebenarnya tahu kau salah, tapi kau tidak mau juga mengaku, ko paksa segala keadaan segala perkara supaya pada akhirnya kau 'nampak' tidak bersalah dan sy juga perlu tanggung segala sok sek sok sek kau.!
Kau suka mengungkit semua perkara dari tahun pertama sampai kini, untuk just make me fikir memang semua salah sy dan sy ini tidak boleh buat kerja!
Dan kau suka put all the blame to my face, dan kau lupa yang sy ni cuma 41 masih ada 48 lagi di atas sy! Kau suka 'directkan' semua ketidakpuashatian kau sama sy! Pada hal, di atas semua arahan yg sy lakukan, itu tanpa sy buat sendiri ... semuanya bertulis dan diminitkan. Tapi di mata kau kalau ada kesilapan itu saya!
Dan kau lupa, kerja yang kau suruh itu melibatkan kos yang besar, ramai orang, melibatkan dasar negara, melibatkan GLC, melibatkan masa depan pertanian, and yet kau tidak nampak itu semua, yang kau tau, kerja kau siap (yg dikerahkan kepada kami) dan kau tidak perlu menjawab orang atasan! Bila lambat, kau salahkan kami, tapi selalunya bila kau marah, kau cari sy! Betul2 kau lupa, kerja yang kau bagi sama sy itu its really cannot be handle in a very short time!
Satu lagi, please dont compare my job dengan orang lain. Lain orang lain cara handlenya. Tapi kalau kau rasa, yg lain itu lebih cepat handle kerja yang kau bagi, dan silakan kasilah sama mereka!
Sampai pada waktunya, semua yang kau buat bukan saja buat sy hilang semangat kerja di sini, tapi dengan kau-kau sekali sy sudah tidak 'betah' melihat! Dengar nama kau saja, buat sy hilang sukacita! Aura mu yang sungguh -ve itu benar2 terasa walau 5km jauhnya...
Kalau sungguh kau rasa sy ni incompetent, then please teach me how to improve! Jangan cakap saja!
Jangan tau marah saja, tapi tiada direction! Jangan jadi *** kalau tidak layak di situ!
Jangan dengar sebelah pihak saja..jangan cepat menghakimi...jangan suka mengungkit, it will never help ur officers to grow up malah demotivate lagi adalah!
Sendiri pun mau ingat juga, kalau memang seorang pelupa maka perlulah sendiri ada catatan. Jangan cepat kecoh cari-cari sy then marah2 sebab telefon tidak dijawab, lepas tu claim banyak kali buat panggilan tapi tidak diangkat! Pada hal, baru sekali dicakap berkali-kali. Kalau sy tunjuk bukti nda kau kalah malu nanti!
Pun begitu, di sebalik apa yang kau lakukan, sy hanya mampu menerima because still kau tetap di atas sy yang memegang autoriti itu. Sy hanya mampu berdoa, sekiranya sy perlu berada di bawah kau untuk sekian tempoh, Tuhan berikan sy kekuatan itu untuk menghadap mu.

NB: entry ni macam ala-ala The 10 commandments. Banyak betul 'Jangan'.

4 comments:

thesweetlittlecat said...

renn,

dun stress urself too much!
u know wut, bukan ko saje kena... aku pagi2 dah kena marh ngan die seawal jam 8am kat bilik die, then deepa n rose plak kena.. tp aku pertahankan diri aku, aku cakap aku tak salah n a bit melawan jugak! ko kena tabah, ni semua dugaan.. i know lately die asik nak salahkan ko jer, benda yang sama n berulang... dulu2 aku pun selalu kena, asal die ingat balik ape aku wat dulu, confirm die marah lagi dan lagi.. kite sbar je lg setahun ok??? nanti die dah takde..

AND

plz jgn tunjuk ko lemah depan die.. nanti lagi die suke nak marah ko aje, and die anggap ko nyesal n bersalah! be tuff skit.. aku tak nak masuk campur, dats y aku kua masuk dr bilik tu td..

u r my fren, and i hate looking at u in such situation.. aku nak cakap pertahankan ko td tp aku tak termasuk dlm bab itu..

so, i hope ko jadikan ape yg berlaku td as one of ur working experience.. pandang dr sudut yg +ve.. plz plz plz jgn stress, kite dah 3thn+ dlm skim ni kan???

p/s: aku tak dan lagi nak gi bilik ko eventou sebelah jer cuz aku diperhambakan dr td.. ape yg die dah sahkan die cakap die tak wat! i hate it!!!

PriNceSs AdOnAi said...

wah.... *speechless*

!@#$%^&*()(*&^%$#@!

sabar kazen... tia tau pa mo ckp sm ko, sabar ja la...

vivien_capri said...

sabar ko topinai....

ehehhee....

there's a silver lining in every cloud. ambil iktibar bos macam ini utk hadapi kemungkinan di masa depan di tpt baru :D

cha yooo!!!!!!!!!

rennylesa said...

kiera, jac, bien ~ thanks for the words...sy sudah cukup pasrah untuk semalam.. biarlah semalam dengan semalam.... :(

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...