Wednesday, April 7, 2010

Batam - The arrival

Hai hello...

baru mau cerita2 ni alkisah percutian sy di Batam baru-baru ini. Baru semalam juga sy sampai di Subang. So di mana sy mau mula...jap sebelum sy mula, tuk 1st entry ni tiada gambar dulu..maybe the next entry baru ada...sabar ya!

Ok, here we go...sy tiba di Batam sekitar 11.20 am (waktu M'sia) jam 10.20 Waktu Indonesia Barat (WIB). So fahamlah kan, di Indo, jam mereka 1 jam lambat dari M'sia. Sy tidak tau kalau di negara lain [sebab ni 1st time sy keluar negara], tapi bila sy mau keluar sudah pintu ada itu pak Polisi menanti mau check barang2 setiap penumpang international..aduhai dibelek2nya semua isi2 dalam luggage...kenampakanlah...tapi yang lucunya...masa tu sy bawa T-shirt Polis NYPD...terus polis itu berhenti menyelongkar beg sy dan dia tengok sy dan tanya 'kerja dengan police department ya'... sy pun kaget [aise ayat indo ni] sekejap...sy bingung sekali baru sy ingat sy ada bawa tshirt tu pula..ahahaha...so pendek cerita tidak lama sy dicheck terus lepas tu sy keluar dan di sanalah bapa rohani sy menanti sy..k'james. Macam anak jumpa bapa kan, mestilah happy! Terus tidak rasa macam di negeri orang...ahahahhaa

Tapi oleh kerana, ada tamu dari Surabaya yang perlu dijemput jadi k'james minta sy tunggu. Sambil2 tu sy bercerita lah sama satu orang staff GPI Batam, namanya stenli. Mula2 sy lebih banyak berdiam, stenli tanya baru sy jawab. Ya, bukan juga JAIM...tapi memang temperamen sy sudah stabil kan jadi lebih banyak berdiam. Rupa2nya, lama2 bercakap dengan dia terus kami 'ngam' begitu bercerita khususnya pelayanan. Umur dia baru 25 tapi itulah kedewasaan seseorang tidak diukur dengan umur. Hari pertama saja, banyak sy dapat masukkan dari dia. Yang sy rhema, ada kata2 dia begini 'Iblis sentiasa mau mengikat kita dengan masa lalu kita. Sebab itu, kadang2 masa romantis pun boleh dijadikan iblis untuk kita terus mengingat masa lalu kita. Tapi Paulus mengerti kebenaran ini, sebab Rasul Paulus katakan ~aku melupakan dibelakang ku dan berlari-lari menuju tujuan iaitu mahkota kehidupan~. Jadi untuk kita tidak terikat dengan masa lalu kita, berfikirlah spt Kristus berfikir. Dengan cara bagaimana, bacalah firman Tuhan sentiasa.' Ini adalah kata2 stenli yang membuatkan sy berfikir. Sy rhema tentang masa romantis. Masa romantis sini bicara waktu kegemilangan kita di masa lepas, boleh jadi waktu kita berada di posisi yang selsesa, boleh jadi waktu kita bersama bf/gf kita ...pendek kata yang manis2 lah kenangan dia. Mmmm, bukan tidak boleh ingat tapi jangan kita menghanyutkan diri kita terus menerus. tapi belajarlah dari Yesus. Yesus pernah bercakap sama Petrus begini 'kamu adalah penjala ikan, tapi hari ini kamu akan menjadi penjala manusia'. Wow rhema sy. Yesus saja terus memikirkan masa depan...kenapa kita tidak?

Wah..jadi panjang pula kan. Tapi mesti ni sy share sebab sy datang ke batam, bukan setakat bercuti saja-saja tapi sy punya tujuan di sini. Jadi berkat yg sy terima sy mau share sama teman2 di sini KL. I know some of them is reading my blog!

So di hari pertama, itu tidak berlalu dengan sia-sia. Walaupun masa itu, memang busy ka james dengan penatua yg lain sebab mereka sedang bersiap2 tuk acara KKR Paskah pada hari esoknya. Tapi puji Tuhan, sy bertemu ramai teman2 yang membuatkan sy tidak rasa terasing di tengah2 mereka. Sampai ada juga yg fikir sy ni orang indonesia, ada yg cakap sy ni orang jawa atau chinese indonesia. Meaning to say..sy ni termasuk di kalangan berkulit putih..ahahahhaha.

Apapun, itulah kisah hari pertama sy di Batam. Nanti next entry sy akan perkenalkan beberapa teman2 yg lain yg luarbiasa! Dan pastinya ada gambar mereka..

ditunggu ya!

Be Blessed!

2 comments:

vivien_capri said...

waduh waduh..banyak bangat sih bahasa indo kamu nih...apa itu rhema? nggak paham kok...

rennylesa said...

banyak ka? hehehe

ni lah bah susah ni, 6 hari sana pandai sudah sy bercakap bahasa indo...

rhema tu maksudnya, betul2 masuk dalam hati kau...perkataan itu masuk terus jadi sstu yang kau akan ingat..kata lain enlightened!

:D

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...