Monday, May 3, 2010

Mutiara yang ditemukan


I have a very fruitful weekend my friends.. a very very fruitful one...
Sy sangat bersyukur. Dan Tuhan itu begitu baik untuk saya. Wahhhhh...

Akhirnya, Tuhan buka jalan untuk saya dapat mengikuti kem wanita bijak - single. Sy terlepas kem ini 2 kali. Pertama tahun 2007 dan kedua tahun 2008. Tahun 2007, sy terpaksa berputih mata saja melihat housemate sy masa itu, giu, min dan evelyn ikut kem wanita bijak..sy masa itu ada komitmen dengan kursus DPA sy selama 6 bulan. Kemudian di tahun 2008, sy juga terpaksa melepaskan peluang itu memandangkan ketika itu sy ketua kelas SPK dan SPK baru di angkatan pertama, jadi sy perlu fokus dulu tanggungjawab sy. Tahun 2009, sy benar2 menunggu waktu kem ini, sampai sy share sama BR sy kalau ada di Batam, sy mau join juga. Tapi Tuhan itu punya rencana dan waktunya sendiri buat saya. Di saat sy sudah hampir melupakan kem ini dan fokus yang lain, di awal tahun ini teman sy dari Kajang memberitahu sy ada kem wanita bijak dan itu jatuh pada 30 April-1 Mei. Sy tidak fikir panjang, sy mahu pergi walaupun pada masa yang sama tarikh itu kalau ikut takwim gereja ada misi dan penginjilan di SIB kg Pasu di Jerantut. Sayang memang sayang tidak ke Pasu, tapi sy percaya sy perlu dahulukan mana yang perlu. Dan puji Tuhan, sy benar2 mendapat sesuatu di Wanita Bijak.

Mana sy mahu mula dulu...ok, sy akan singkatkan apa yang saya dapat melalui kem ini. Kalau sy share semua, nanti tidak best pula untuk teman2 wanita yang masih single. Harus alaminya sendiri. Sebab, dulu2 waktu sy terlepas sy tanya adik sy yang lebih dulu ikut kem ini, kemudiannya tanya evelyn kemudiannya tanya tunung...tapi teman2 ternyata ketika sy mengalaminya sendiri, berkat yang sy terima jauh lebih dari yg sy cuma dengar-dengar saja. Ok, di wanita bijak, sy belajar banyak hal tapi ada beberapa perkara yang betul2 tertanam yakni terang baru yg sy dapat!

Menjadi wanita bijak wanita kerajaan sebenarnya tidak mudah. Sekalipun, sy mungkin sudah jadi ketua kelas SPK, pemimpin gereja bahkan sudah dipercayakan menjadi trainer tapi sebenarnya masih ada BANYAK HAL yang sy masih lemah dan perlu belajar menjadi wanita bijak. Power statement WB 'wanita berharga bukan kerana penampilannya tapi bagaiman dia menerima dirinya ' itu sebenarnya proses untuk saya. Sekalipun mazmur 139 mengatakan Tuhan menciptakan sy begitu indah dan mulia di pandangan-Nya bahkan menjadi biji mata-Nya, tapi masih ada part yg masih struggle untuk sy terima mengenai diri saya. Tapi di kem ini, sy belajar dan sy berusaha melihat diri saya indah dan berharga di mata Tuhan. Setiap bahagian di tubuh saya, diri saya... apa pun sy belajar menerima bahawa diri saya adalah unik dan satu-satunya renny di dunia ini. :D. Actually di ESC ada belajar mengenai imej diri yang sihat kan, tapi ya itu proses...dan proses itu on going...

Nah, mengetahui kenapa sy dilahirkan menjadi seorang wanita juga membuka terang baru buat saya. Di kem ini ada 4 keunikan wanita yang akhirnya membuka mata rohani saya. Antaranya wanita itu unik kerana wanita menjadi bagian dalam pemberi kehidupan [life giver]. Dulu sy tau itu, tapi kadang2 bila bercerita mengenai kesakitan melahirkan anak, itu membuatkan sy jadi takut.. Tapi waktu sy mendengar kebenaran itu, sy menjadi bangga menjadi wanita sebab Tuhan bagi kesempatan kepada kaum Hawa ada bagian bersama Kristus merasai yg namanya pemberi kehidupan. Wah dahsyat sekali! Kemudian cerita Hawa yang jatuh dalam dosa. Dan ketika Tuhan memberi kutukan, kalau Adam kutukan itu jatuh pada tanah, sebab itu kaum Adam akan sampai berkeringat mengusahakan 'tanah' bagi mendapatkan hasil. Bagi kaum Hawa kutukan pada kesakitan melahirkan anak, tapi itu tidak berakhir di situ, sebab pada akhirnya Tuhan beri kemenangan kepada Hawa, kata-Nya, 'melalui keturunan mu [hawa], engkau meremukan kepala ular'...nah keunikan hawa yg lain ialah kita berfungsi menjadi pendoa syafaat berperang bagi jiwa-jiwa.[doa peperangan]. The victory is already in our hand, Buktinya, Yesus lahir dari rahim wanita dan Yesus mengalahkan iblis melalui kematianNya di kayu salib. Jadi jangan bazirkan itu teman2 wanita..mari kita menjadi pendoa-pendoa bagi keluarga, gereja, bangsa, dan kota kita.

Sesi singleness...nah ini memang sesi yang sy tunggu2. Bak kata BR saya, banyak kali dinasihatkan tapi tidak masuk di hati...mau ikut camp juga baru breakthru..hehehehe. Tapi ya sy rhema ini. Dan sy sudah mengambil komitmen ini untuk tidak kuatir atau mengeluh walaupun masih single, tapi sy mahu melayani Tuhan di setiap area kehidupan saya sehabis-habisan sy di waktu single ini supaya pada akhirnya ketika waktu Tuhan untuk sy memasuki fasa berkeluarga sy tidak akan menyesal meninggalkan waktu single saya. Dan sy bersyukur sy mengikuti wanita bijak ini ketika sy masih single. Itu sudah bukti kasih Tuhan untuk saya, untuk mempersiapkan sy menjadi penolong dan mitra kepada pria sejati [calon pasangan hidup saya nanti].

Di akhir sesi WB, kami ada sesi talkshow, di mana ada 2 lelaki yang sudah teruji karakternya dan ada sesi soal dan jawab. Dan sy bersyukur banyak hal yang sy belajar, dan bagaimana lelaki dan wanita itu diciptakan berbeza, tapi masih dapat berjalan bersama-sama untuk saling melengkapi dan menggenapi visi Tuhan dalam kehidupan kita.

Ada banyak hal lagi sebenarnya sy diberkati, tapi sy mau share 2 perkara ini saja. Dan sy harap suatu waktu nanti ibu saya, kakak2 saya juga dapat mengikuti kem ini.

Tuhan memberkati.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...