Monday, May 31, 2010

Pelatih PTD yang jalani latihan ala komando meninggal dunia

Berita lanjut klik sini!

Saya terkejut dengan berita ini. Cerita sebelum ini, klik ini.

Ini mengingatkan saya sepanjang kursus PTD a.k.a Diploma Pengurusan Awam (DPA) pada Julai 2007 sehingga Februari 2008. Ya, kursus paling lama dalam mana2 skim2 kerajaan yang ada. Cuma setiap tahun setiap batch, unit pengurusan DPA ini akan review semua kursus yang sedia ada dan mungkin ada penambahbaikan utk batch yang seterusnya. Zaman saya, modul luar yang ada, modul Bomba (2 minggu), modul Polis (2 minggu), modul askar (1 minggu) dan outward bound, lumut (2 minggu). Memang semua modul ini menguji ketabahan setiap peserta kursus. Kekuatan mental dan kecekalan hati...dan of course kekuatan stamina! Dan 1 thing yg selalu sy bersyukur bila sy selamat dan berjaya menghabiskan setiap modul luar.

But then kisah Pelatih PTD yang meninggal dunia ini, sy difahamkan ada modul baru. TUDM. Sebab itu sy pelik pada mulanya sebab tidak pernah kami kursus di Banting. Rupa2nya kursus baru yang ditambah. So sy tidak tahu sejauh mana ke'kejaman' kursus yang diberikan. Kesian deh loh! Kalau sampai kes meninggal dunia ni kan, memang satu perkara yang serius sudah. Apa lagi keluarga si mati mau memfailkan saman kepada pengurusan DPA. Nah! Sudah! Siapa mau jawab ini? JPA? KSN?...

Kalau kursus yang sy ikut 3 tahun lepas, itu masih tolerable kelasakan aktiviti dia. Memang sakit! Memang penat! Tapi masih selamat![sebab itu masih hidup kan, puji Tuhan]. Tapi tuk kes wanita ini...sy cuma dapat kasi salam takziah kepada keluarga. Memang kesian.

Huhuhuhu, memang bukan senang mau confirm sebagai PTD, tapi kalau sampai terkorban nyawa...lain pula sudah jadinya!

Fikir2kanlah...

2 comments:

art said...

Hi, I am a PTD as well. It is good that you post a balance entry here. Hopefully it can neutralised the stigma among the public esp after this unfortunate event. Keep on writing!

rennylesa said...

hi toil..

tq for dropping by reading my very the simplest blog..hehehhee..

ya, harap2lah lepas ni, akan ada tindakan susulan dari yang berkenaan..betulkan mana yg patut diperbetulkan...

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...