Thursday, July 1, 2010

I have the element of C????

ya...sy sangat terkejut..ok...

hari ni to be exact pagi tadi, waktu sy sedang sharing dengan BR sy yang sedang bercuti di Bali, [hehehe sori ka, ganggu]..in the middle of our sharing, BR sy suruh sy buat test PCT...Personality, Character & Temperamen Test. Siap kasi sy free lagi buat test ni..ok ni bukan free, ni berbayar dan dilakukan secara online! Sy kira ini hadiah 'belated birthday' dari BR sy yang dia janji2 tapi tidak dikasi..hahaha. Bukan kepahitan ka, tapi menanti. =).

So, sy buat soalan ada dalam 48 kali tu..ada 2 kategori. A tick pada sikap yg mengambarkan diri sy, dan B pada sikap yang tidak mengambarkan diri saya.

Dinasihatkan, setiap soalan jawab dlm tempoh 10 saat dan jawab ikut perasaan. Wow...bukan ikut logik! Tp sy kira ikut perasaan aka naluri lebih tepat gambarkan diri kita sebenarnya. Since bila kita fikir logik itu macam kita analize terlalu lama dan kadang2 kurang tepat sebab we tend to be someone else. Ok itu pendapat sy lah!

So, selesai...result diproses...guess what! Sy sangat terkejut. Sebab 95% adalah tepat. Dan sy call BR sy dan dia terangkan satu per satu dari PCT test sy.

Selama ini, sy berfikir sy ni IS. my previous entry ada share pasal benda ni, dan sy main di 2 ni saja, IS - SI. Tp kali ni, kamu tau, sy orangnya IC. Ya Intim+Cermat. Cermat??? Never sy imagine sy ada temperamen ni. Sy selalu fikir orang cermat dia akan buat setiap 1 terperinci, seorang yg sistematik, seorang yg ok teliti, tidak banyak buat silap...so I keep telling myself sy bukan orang cermat. Sebab sy selalu cuai, mesti ada silap kalau buat kerja. Tp sy ditegur BR di situ, sy terlalu fokus kepada kekurangan dan kelemahan sy sebab itu sy tidak tau sy ni ada ciri Cermat.

I would say he is right. Orang cermat adalah orang yg job oriented. Manakala orang Intim people oriented. So sy ni gabungan people - job oriented. Tapi sy lebih maksimum dan efektif di People oriented. Sebab sy intim lebih kuat drpd cermat. [sebab itu, sy cenderung pelupa orangnya]. So di pelayanan sy banyak terlibat dengan orang2. Sy tangani 'artis2' SIB Serdang [ok sy mengutip kata2 bro frankie sebenarnya]. Kekuatan sy adalah pada sikap sy dalam membangun hubungan. Empati dalam membangun hubungan. Di pekerjaan, sy banyak dengan kerja rutin sy sebagai desk officer bagi Agrobank dan Tekun. So banyak kerja ofis lah sy buat. Dan sy memang cepat bosan di situ. Sy lebih senang keluar jumpa orang, tanya masalah dan selesaikan. Kekuatan lain yg sy temukan sy adalah inspirator bagi orang lain.

Pun begitu, tetap ada kritikal point atau weaknesses yg perlu sy tangani. Sy perlu menang dengan sikap sy yg suka menunda kerja dan mengutamakan kehendak diri dari pada melakukan tanggungjawab yg diberikan. Contohnya, sy ada surat yg perlu disiapkan, surat tu mungkin tidak terlalu urgent so sy menunda buat kerja yg sy mau buat,ikut suka hati banding buat surat tu terus. tu contohnya lah. Dan hate to admit, but yes sy masih gagal di situ dan sy sedang berusaha lakukan itu dan menang atas sikap sy ini. Kelemahan sy lain, pada waktu sy under pressure, sy akan lebih banyak diam. Diam utk seketika itu baik, tp ada waktu sy ni jenis diam [biasanya tahan marah] sy akan banyak analyzing dalam minda sendiri. At the end, sendiri sengsara. Sy pernah tu. 1 kali bergaduh besar dengan family, sy sebenarnya tidak mau luahkan tp entah macam mana tidak tertahan terluah juga, tp akhirnya ada 1 kelegaan yg sy dapat dan pada akhirnya itu membawa kebaikan kepada kami family utk lebih terbuka dan menghargai antara 1 sama lain. Di sisi lain, sy juga suka diam especially time meeting2 besar, atau apa2 lah yg memerlukan pandangan atau pendapat. Sy pernah tu, satu kali, dalam 1 taklimat bersama ex PM, sesi soal jawab. Sy memang sudah siap pertanyaan sy dan pandangan sy. Tapi sebab sy terlalu takut, ya kelemahan lain takut tertolak takut gagal... sy tidak jadi utarakan. Sy perlu belajar menjadi pemberani juga sebenarnya.

Banyak lagilah BR sy analisis result sy. O BR sy itu ada certificate Behaviour international, jd semua pendapat dan pandangan dia sy tidk ragukan lah!

Semuanya pada akhirnya tergantung kepada respon sy. I have to go back to the main stream. Dan ini sstu yg perlu sy lakukan, especially soal menunda2 waktu. Dan maybe sy perlu lihat sikap kecermatan sy juga. =D.

Thanks God, I know i already in the right track tinggal mau move on lagi...terus tepat pada sasaran dan sampai pada tanah perjanjian sy.

Be blessed!

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...