Thursday, July 8, 2010

SC ~ self control

Hari ini sy tertarik dengan satu ayat dalam bible

'Orang yang tak dapat mengendalikan diri adalah seperti kota yang roboh temboknya'. Amsal 25:28

Dulu2 zaman peperangan, kalau boleh mau buat tembok tinggi2 dan itulah satu2nya pintu utama keluar kota. Dan setiap kali musuh masuk pintu kota harus dijaga. Setiap orang berjaga2 di tembok. Jadi just imagine, kalau kota yang runtuh temboknya jadi macam mana kan? sangat mudah diserang dan ditawan oleh musuh. Langsung tidak boleh defend kota lagi. Sebab layer pertama sudah tiada.

So barangkali itulah maksud si Raja Solomo mengenai penguasaan diri. Kalau kita tidak ada namanya self control, kita juga akan mudah jatuh dalam dosa.

Hari ini, sy ada meeting di MOF. Semalam di ICU, hari ni di MOF pula. Meeting yang berbeza tp agensi yg sama. Kalau semalam, sy yg pada mulanya yakin menghadiri meeting itu sendiri, half way jadi ragu2 dan takut. Terasa tidak cukup persiapan. Tapi syukurlah someone help me in pray, and I know God is with me to calm and ease my panicked.

Then today, sy mau menguasai diri sy dengan yakin dengan pertolongan Tuhan dan mau tetap tenang sewaktu meeting. Kali ni sekalipun sy seorang wakil dr Moa, hati sy agak tenang. Masuk meeting, memang terkejut juga sebab meeting dengan orang2 kewangan ni sangatlah mendebarkan hati. They are very teliti dan sangat banyak persoalan. Thank God, soalan itu dapat dijawab, dan sy sedikit sebanyak didedahkan jugalah, banyak perkara dalam meeting tu.

So puji Tuhan, yes penting penguasaan diri. Terus apa lagi terjadi hari ini, dalam comment2 status orang tiba2 ada comment yg membuatkan sy 'panas hati'. Dalam masa yg sama, sy masih berusaha berfikir apa yg dia cuba sampaikan. Tp since sy kenal dia sangat dan sy tau dia masih dalam, kalau sy boleh katakan 'dalam proses pemulihan' so cuba berfikir sedalam2nya what shud i say to her. I mean, sy perlu menguasai diri sy rite? perlu menguasai kata2 yg keluarkan dari lidah sy kan?' sebab FT katakan lidah adalah senjata yg boleh menghancurkan manusia. Sebab yg dihancurkannya langsung masuk ke hati. Betul kan! dan kalau sakit hati itu boleh lama rasanya, kalau tiada pemulihan.

So, saya ambik jalan balas comment dia in a way yg sy rasa tidak begitu jahat! Pd mulanya, sy rasa sy tidak mau jawab langsung, tp sy fikir balik kenapa dia cakap mcm tu...i mean apa point dia..ayaaa. Lepas sy jawab, dia jawab balik, kali ni reply dia memang lagi sy a bit mau marah! I guess, i shouldnt reply her at the 1st place, lah kan. Let it be! Since dah jadi macam tu, sy pun reply dengan cr 'lembut' sy. Because 1 thing, she also needs to learn to watch her words. She already know how to speak to others also, so by right dia juga tidak boleh cakap macam tu.

Oklah, cukuplah itu. Kalau sy jumpa dia, maybe sy akan tegur cara dia bercakap. Or else sy akan sampaikan sama kakaknya. So maybe kalau kakaknya yg menasihati dia akan lebih belajar berhati2. I know u are still in the process, tp belajarlah dari hal2 yg kecil, cthnya penguasaan lidah. Never jump into someone conversation and accuse people! That is just not right.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...