Friday, August 13, 2010

Beautiful in its own time...

11 God makes everything happen at the right time. Yet none of us can ever fully understand all he has done, and he puts questions in our minds about the past and the future. 12 I know the best thing we can do is to always enjoy life, 13 because God's gift to us is the happiness we get from our food and drink and from the work we do. 14 Everything God has done will last forever; nothing he does can ever be changed. God has done all this, so that we will worship him.

Morning friends...

Pagi ni sy mulakan dengan sharing FT di Pengkhutbah 3:11 atau Ecclesiastes 3:11 dan ayat seterusnya lah.

Ini juga sharing kami dalam Komsel semalam dengan ahli komsel yang funny, adorable, yet they inspire me in so many ways. FT ini sy petik dalam Contemporary English Version (CEV), itu yg bestnya rujuk banyak version so lebih banyak terang baru yang kita dapat FT.

Sy diberkati dengan ayat ini. Sebab itu tema blog ini juga "God has made everything beautiful in its own time". Setiap perkara yang terjadi dalam hidup saya itu berlaku kerana ada rencana Tuhan utk saya. Kalau sy masih bekerja di MOA itu sebab waktu sy di MOA masih belum selesai. Terus sy renungkan lagi ayat 12. 'The best thing that we can do is to always enjoy our life'. Yohanes 10:10 berkata begini 'Pencuri (Iblis) datang hanya untuk mencuri dan membunuh dan membinasakan; Aku (TUHAN YESUS) datang supaya, mereka mempunyai HIDUP, dan mempunyainya dalam segala KELIMPAHAN.' Saya percaya, Raja Solomo (penulis kitab Pengkutbah) juga menyedari bahawa kita dapat menikmati (enjoy) hidup ini bila kita berada dalam tangan-Nya Tuhan. How we know if we are in the Hand of the Creator? When we received Jesus as our God and Saviour in our life, there we know we are in the palm of God hands.

Yesus datang ke dunia, mati untuk kita dan bangkit untuk kita kerana ini, supaya kita memperoleh hidup yang kekal (eternity, we have our name in heaven) dan juga kita menikmati kelimpahan (berkat). Yesus mahu kita enjoy hidup kita.

Puji Tuhan, sedar tidak sedar kami sudah komsel utk kali yang ke-7 [ini mengikut kiraan c mike, sy sendiri x ingat]. Pada mulanya memulakan komsel ini bukanlah mudah. Apa lagi, mula2 tu sy diassign kan ahli komsel dengan yg sebenarnya kurang rapat dengan mereka. Sy berusaha sebenarnya mendekati mereka, mengenali mereka. Sekalipun sy intim orangnya tapi agak sukar juga mula2 tu. Tapi itulah, 'segala sesuatu indah pada waktunya'. Di tahun ini, sy tidak tau bila, just what c lando cakap, selepas dia pergi baru macam aktif komsel. Itu juga hasil insiatif c mike dan networking dr kim sebenarnya. Dari 3 komsel kami bergabung, sy, kim dan mike dan akhirnya kami berkomsel sampai hari ni. Sangat diberkati dan sy sangat bersyukur. Sy sudah lama sebenarnya tidak merasakan macam ni - perasaan yang tidak sabar2 ada komsel-. Sy rindu mau jumpa mereka. As my friend John said, we really hope komsel ni rapat seperti keluarga. kalau senyum pun bukan sampai d mulut saja tapi sampai di hati. Yup! You are abosuletly right there john!

So back to ayat 12, ENJOY our life. Ya, berada dlm Kristus, kita perlu keseimbangan. Kalau ayat mudah sy tu, ada waktu ke Ibadah Raya, ada waktu ke CG, ada waktu ke Prayer Meeting, ada waktu ke CYC, ada waktu ke acara2 lain d gereja..tetapi kita tetap ada waktu ke bekerja [ya of course, Tuhan suruh bekerja sungguh2 o, kena contohi semut yg rajin, baru dpt makan], ada waktu tengok wayang, ada waktu melancong [like i did last April ke Batam], ada waktu berjogging [yg sangatlah jarang2-aissh kena bertobat lah ni], ada waktu shopping [o ya harus, as long membeli kerana keperluan dan bukan keinginan - Kewangan yg merdeka]...apa lagi..banyak lagi kan..so ada waktu hang out dengan kawan2 macam hari tu sy ke Family day...sy spend masa dengan colig sy. Ada juga waktu sy dengan Airin,hwei,fairene - my DPA's Friend. Banyak lagi lah..Tuhan mahu kita menikmati hidup ini dengan penuh kelimpahan.

So janganlah kita mensia-siakan hidup ini dengan fikiran2 yang negatif, complain sana sini... frankly speaking sy juga masih berusaha untuk belajar menghidupinya...sy tidak mahu complain, tapi dalam segala hal sy mahu bersyukur. be positive...

Hidup ni merupakan proses pembelajaran kan, kalau gagal hari ni esok teruskan lagi perjuangan...yang penting jangan menyerah..mencuba sampai dapat...

so kawan2, mari belajar menikmati hidup yang dianugerahkan Tuhan dengan tetap bersukacita dan bersyukur dalam segala hal...

All glory, honour,praise to JESUS.

Be blessed.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...