Monday, August 9, 2010

One day - with the stories!

Hari ini, minggu kedua bulan Ogos. Spt blog c bien, bulan ni adalah bulan yg unik. Ada 5 kali ahad, 5 kali hari isnin, dan 5 kali hari selasa. Which means, bulan ini adalah bulan yg terpanjang. Huhuhuhu.

Bulan ini juga bulan puasa, tidak pasti sama ada rabu atau khamis, tapi yg pasti bermulalah food hunting kami di merata tempat di Putrajaya ni...kan bien, kan deepa??? hehehe.

Anyway, baru dapat inspirasi berblog sebenarnya. Plus, ada kerja yang perlu disettelkan tadi. Lunch tadi, dapat makan free sebab ada jiran dari Bhgn lain ajak lunch. So thanks God untuk itu, at least tidak perlu jauh berjalan. Sambil makan, kami bincang isu yang tersiar di Harian Metro semalam mengenai seorang bapa yang merogol 3 anak kandungnya sendiri.

Entah apa mau jadi lah kan, waktu sy baca itu kan terlintas dalam fikiran sy, sebelum bapa yg macam x layak untuk di panggil bapa ni pergi rogol anak dia sendiri, tidak kah ada 1 saat dalam fikiran dia yang orang yg cuba dirosakkan tu anak kandung dia sendiri? just 1 second for God sake! How could he?

Anak yg datangnya dari sperma [sorry for saying this] dia sendiri... kesian betul anak2 tu tau...orang yg diharapkan menjadi tempat perlindungan itulah yang memberi kehancuran! Wah sangat menakutkan!

Sy teringat waktu sy ikut exam PTD pertama kali, sy memilih buat essay mengenai langkah2 membendung jenayah. Entah macam mana datang idea [i dunno apakah idea ni jahat atau tidak] supaya mana2 perogol yang ditangkap dan dipenjarakan diberi tanda pada dahinya, supaya bila dia keluar nanti semua orang especially yg wanita akan berjaga. Tapi sy kira, sy tidak pass exam PTD masa tu pasal ni kot..hehehe. Idea KEJAM!

Ya, everyone needs 2nd chance. tapi sy terfikir bagaimana dengan kes bapa yg rogol anak sendiri? Sy pernah dengar 1 kesaksian seorang wanita setiap kali berdoa dia tidak boleh sebut nama BAPA, sebab stp kali dia sebut nama BAPA dia mesti teringat bapanya yg merogol dia. Tragis bukan. Tapi ya, wanita ini akhirnya melepaskan pengampunan kepada bapanya. Pengampunan itu bukan kerana perbuatan bapa itu dibenarkan, tp lebih kepada wanita itu untuk terus dapat melalui hidupnya seterusnya. Kembali semula kepada Memiliki Hati Bapa juga lah ni.

Sekarang ni dunia semakin menjadi-jadi, seorang ibu pastinya takut membesarkan anak perempuannya di zaman yg scary ni.. tapi semua itu pada sy perlu dilalui. Tinggal hanya doa supaya ada perlindungan ilahi dari Bapa di Surga memelihara kita semua, ya especially the ladies [which is including me!]. So ladies, nasihat sy berhati2 juga ya. Elakkan keluar rumah lewat malam apa lagi drive seorang. Kalau boleh tinggal seorang diri di rumah pun berhati2 juga. Berjaga-jagalah dan berdoalah kata firman Tuhan.

Till then, take care. God Bless

3 comments:

Deepa said...

Jom kita pergi food hunting :-D.Bolehlah try kedai kedai yg tak pernah cuba di sekitar putrajaya ni. I pun dah mula stok makanan (maggi, 3in ones etc etc) sebab takut tak sempat keluar.

rennylesa said...

jum deepa...

i pun dah bw stok maggie dgn 3 in 1 milo kat ofis ni..hehehe

since this is ur 1st year dpt join ktorng dlm bulan puasa dan food hunting of course...:)

vivien_capri said...

Scarrryyy.....>.<

stok makanan sia sihat sikit dari kamurang..buah...wahehehhehehehehehe

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...