Friday, September 17, 2010

Bahasa Rungus di lupakan???

fulamak.....tajuk entry...menakutkan! hehehehe

Sy baca blog princessadonai dan saya sangat tertarik dengan topik dia....ini pasal beberapa pandangan mengenai memperkasakan Bahasa Rungus melalui Gereja... ehm, kalau mengikut bbp pandangan yg diberikan ada yg berpendapat supaya Gereja PCS mengekalkan penggunaan bahasa rungus sebagai pengantar sewaktu Ibadah. Katanya, supaya bahasa Rungus tidak dilupakan...dan ada juga yg berpendapat menyembah dan menyanyi dlm bahasa rungus lebih 'feel' siap ada kaitan dengan urapan Tuhan, ada juga pendapat katakan, kalau gunakan bahasa lain cthnya bahasa Melayu [like i used right now] itu sepertinya lebih kepada bersorak-sorai cara duniawi bukannya menyembah....ehmmmm....macam-macam kan....

Tapi dari sudut pandang saya, pertama sy bangga lahir sebagai anak Rungus Tulen dan lahir di daerah yg majoritinya Rungus. Sy bangga sebab sy percaya Tuhan punya maksud sy dilahirkan di tengah2 orang rungus. Pun begitu, memandangkan cara tumbesaran saya sejak kecil sehingga sekarang, orang2 sekitar sy adalah bukan rungus, jadi kefasihan sy menggunakan rungus itu adalah sangat terhad. Tapi sy bersyukur setidak2nya sy berusaha bercakap rungus dengan orang tua sy/familia sy, nenek saya dan teman2 yg sy kenal. So kalau orang rungus dengar sy bercakap rungus mesti orang tu akan cakap 'broken rungus'. Tapi sy peduli lah apa kata orang. Nah, kenapa sy raise isu bahasa ini. Pada sy, apapun bahasa yg kita gunakan khususnya dalam gereja, itu tidak menentukan atau tidak dapat menilai seberapa dekat kita dengan Tuhan semasa menyembah dan menyanyi bagi Tuhan. Sebab yang Tuhan lihat itu adalah hati semasa kita menyembah DIA. Memang bahasa memainkan peranan penting. Kalau sy yg tidak pandai bahasa korea dan berada dlm gereja Korea, memang terpinga2 lah sy. Tapi sy mau beritahu begini, Tuhan itu kaya dengan bahasa. DIA tau semua bahasa yg di dunia termasuklah bahasa roh. But then, apa yg Tuhan mau adalah kondisi hati kita ketika menyembah DIA. So yg pertama itu, tolong jangan kaitkan penyembahan dengan bahasa. Bahasa hanya medium memudahkan orang mengerti tapi itu bukan faktor utama atau faktor mutlak yg membawa kita mendekat kepada BAPA. Kan masih ada Roh Kudus yang memberi pengertian?

Keduanya, ya sy setuju dengan princessadonai. Kenapa mau bebankan gereja dengan memperkasakan bahasa? Heloo??? Bukan kah itu tanggungjawab ibu bapa tidak pun ada organisasi tertentu yang dipercayakan dalam memelihara bahasa rungus supaya tidak pupus. Sy tidak salahkan bapa mama sy of course. Mereka memang well verse dlm rungus ni. Cumanya memang spt yg sy katakan tadi lingkungan sy sejak kecil sampai besar itu 80% adalah non-rungus. Sy cuma 12 tahun ada di sabah. usia sekitar 4 thn ke atas sudah membesar dengan jiran2 bukan rungus, apa lagi masuk sekolah rendah. Seterusnya berhijrah ke tempat yg lagilah bukan bersama dengan rungus. Sy bangga dengan adik kepada bapa sy. Dia train anak2nya which is cousin sy bercakap rungus sejak kecil lagi. Sekarang, bercakap rungus tiada masalah, bahasa kebangsaan tetap pandai juga. Patutnya, kalau mau atau ada panggilan tuk memelihara bahasa rungus, adalah inisiatif kan. Ketua2 kampung bergabung tenaga dengan adun yang rungus supaya diwujudkan apa2lah pertubuhan ka,atau institusi supaya bahasa rungus ni tetap ada. Kalau mau bergabung lah dengan KDCA tu. Supaya bukan saja bahasa kadazan dan dusun terpelihara malah rungus pun dilibatkan sama.

Yang ketiga, fungsi gereja itu sendiri. Gereja awal lebih banyak berkumpul memecah roti, dan belajar firman Tuhan. So fokus mereka persekutuan bersama dan juga persekutuan lebih dalam dengan YAHWEH. Everything is about GOD. Sebab itu banyak jiwa2 yang diselamatkan. tapi sekarang, kadang2 sad to say... gereja banyak berkumpul bercerita bagaimana meningkatkan ekonomi bangsa itu sendiri, dan etc etc. Kadang2 YB lebih diagungkan kedatangannya di gereja berbanding JESUS CHRIST yang lagi VVIP. Aduhai....

Its ok kalau mau teruskan penggunaan bahasa rungus dalam gereja khususnya gereja PCS. Sb sy pun tiada bantahan. Sy sendiri boleh mengalami Kasih Kristus semasa menyembah di gereja PCS. Siapa bilang urapan Tuhan berbeza2 mengikut dominasi gereja? semua MITOS kalau ada yg mengatakan gereja ini lebih diurapi dari gereja itu dan ini. Lalalalala..tiadalah. Pastilah Tuhan ada bersama2 dengan umat-Nya. Kan dalam matius berkata, 'bila ada 2 @ 3 orang berkumpul di dalam nama -Ku (YESUS), Aku ada di tengah2 mereka'. yg penting ketika kita menyembah, Yesus yg kita cari bukan lain2.

Nah, kalau ada gereja PCS yg menggunakan BM sebagai pengantar..pada sy silakan. PCS itu stand for Protestant Church In Sabah (PCS)..tiada pun kata PCS for Rungus only and can only use Rungus only. No-No. Kan baik, gereja PCS ini memberkati banyak bangsa? Tuhan pakai anak2-Nya melalui gereja PCS ini menjangkau orang2 bukan hanya Rungus tapi orang lain disekitarnya. Kita bukannya memperkenalkan nama gereja kita tapi kita memperkenalkan siapa Tuhan kita yakni YESUS Kristus. Kita bukan bersaing dengan mana2 dominasi gereja lain, tp setiap gereja Tuhan pakai tuk menjadi saluran berkat buat generasi demi generasi.

Sebab sy sangat tidak setuju kalau ada orang rungus mengatakan begini 'Bila sampai di Surga, Tuhan akan cari mana sudah gereja PCS, mana sudah bangsa rungus?'..NO. Tuhan akan tanya, 'anak ku brapa jiwa yang engkau bawa mengenal AKU?'....so tidak kiralah kau gereja PCS, Anglikan, SIB, Calvary...janji gereja itu memang menjadikan ALKITAB sebagai asas, ya tidak sesat lah tu. Tuhan cari jiwa2 yang perlu diselamatkan. 2000 tahun yg lalu, kita ditebus oleh darah Kristus dan bukannya menggunakan lambang gereja apapun. Tiada itu semua. CUMANYA, gereja2 yg ada sekarang ni cthnya gereja PCS itu adalah gereja lokal kita. Maksudnya gereja dimana kita bertumbuh secara rohani dalam pengenalan kita akan YESUS KRISTUS. Jadi perlu juga gereja lokal. kalau di pelajaran SPK bab terakhir ini sangat penting. Kenapa perlu tinggal dalam gereja lokal dan bukan nya berpindah randah ke gereja lain.

So friends, especially teman2 sy yg berbangsa Rungus jangan kepahitan kalau sy utarakan ini. Sy jujur apa yg katakan ini tiada niat mempermalukan gereja asal sendiri jauh sekali memalukan bangsa sendiri. Sy sendiri melihat banyak anak2 Rungus yg dipakai Tuhan luar biasa. Sekarang kita ada wakil menteri kita yg berbangsa rungus, banyak penjawat2 awam yg berbangsa rungus menjawat jawatan penting di Kerajaan. Pada saya itu semua kasih karunia Tuhan tuk bangsa kita.

Sy sendiri punya dream tuk bangsa sy. Kita dipanggil Tuhan utk menjadi terang dan garam bagi dunia. Sy mau menjadi history maker tuk bangsa sy sendiri. Tapi sy percaya, waktunya tuk sy pasti akan tiba. Laluan tuk sy masuk ke bangsa sendiri pasti Tuhan akan buka. Yang penting kita cari dulu Kerajaan Allah dan kebenaranNya..maka semuanya itu pasti akan ditambah tuk kita.

Be Blessed.

2 comments:

PriNceSs AdOnAi said...

history maker.... nice one!

Beautiful in HIS time....

sa sukung ko dari balakan kio!! :D

Gouva Inuvaan said...

bgs ne.....Tuhan Punya Rencana sendiri terhadap tiap2 manusia..begitu juga Gereja2 yang Sudah dipilih tuhan.Tuhan akan merencanakan sesuatu yang terbaik..

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...