Thursday, September 23, 2010

C-O-U-P-L-E

Pagi kawan2...

hari ni terasa mau cakap pasal 'couple' specific 'young couple'. Bila sy go thru Facebook cousin mousin sy...ada yg sy mau senyum pun ada...[jahat pula kan kalau ketawa]. Mungkin sebab, di usia yang baru masuk U, sudah masing2 pertemukan gf atau bf mereka dengan parents. Which is, the positive side is memang serius lah hubungan mereka sebenarnya...sebab pada saya [ini saya] kalau sudah jumpa parents tu, ada something important sudah dan very2 serius lah. Makanya, kalau sy, sy tidak sembarang kasi cakap YA sama mana2 lelaki yang tiba2 mau jumpa parents saya, unless sy betul2 serius yg maksud akan ke arah pernikahan. Bila cakap pasal benda ni, of course berjumpa dengan parents itu kalau saya [sekali lagi saya], meaning to say dari segi financial itu stabil, dari segi usia itu sudah cukup dewasa, dari segi persiapan mental itu sudah ready, dan yg terakhir dari segi doanya pun sudah mantap, bahawa pastilah itulah calon covenant saya...then only YA sy akan bawa calon sy itu jumpa parents saya.

Bukan sy menentang cara cousin mousin sy ni, tp pada sy dalam usia mereka yg terlalu muda, memberi pengharapan itu adalah sangat bahaya. Apa lagi kalau baru tahun pertama masuk U. Kalau sudah tahun terakhir ya, mungkin boleh consider. Dulu-dulu, time sy masih bersekolah, parents akan ingatkan saya jangan bercinta dulu time sekolah, belajar dulu. Fokus pada study. So time sekolah rendah sampai sekolah menengah, belajar berabis lah sy konon. Hehehe, walaupun ada juga terbabas main-main cinta. Tapi itu namanya cinta monyet lah. Yang famous zaman sy itu, baru kena 'kirim salam' oleh seseorang pun sudah berbunga2. Hahahaha. Lawak sungguh!! Then time U, memang masa ni tempation to have bf itu sangat tinggi, sebab surrounding sy masa tu, begitu. Jujur, ada juga terbabas 'cinta terlarang' faham-fahamlah maksud sy ni o. Tapi puji Tuhan, Tuhan tau sy ni masih terlalu naive soal hubungan.

So masa itu best friends sy time U, kami 4 orang, seorang saja yg ada bf. Kami yg 3 ni tetap single and available. Menghabiskan waktu U dengan belajar dan tiada fokus lain lah. Tapi sy mau bagitau begini, even hubungan di zaman U pun, sy nampak kawan2 sy, tidak semua akan berakhir dengan pernikahan. Boleh kata 80% tidak sampai pada kawin. Kenapa? sebab selesai U, tanggungjawab lain pula menunggu kita. kalau macam sy, kerja ada komitmen dengan family. Baru terlibat secara penuh dalam pelayanan. So fokus akan lebih broad dan masa tu connection kita dengan dunia luar jauh meluas...orang pun lebih banyak kita jumpa. So sometimes, ada teman2 sekitar sy, bercinta abis-abisan time U..sudah sepakat ni mau kawin...tiba2...putus di tengah jalan.

Jadi bila sy nampak cousin mousin kadang2 baru umur sekolah menengah post gambar di FB dengan gf atau bf masing2, ada sudah pertanyaan2 nakal yg tanya 'bila lagi?'...as if kawin itu soal mudah, tiada persiapan yg perlu dilakukan. Pada hal masih terlalu jauh perjalanan di hadapan. Pasti ada visi atau impian yg mau dicapai. ehmmm....

Sy teringat di malam kedua YES conference 2010, Pr Bram [main speaker of the conference] ada menantang anak2 muda masa tu, yg masih bersekolah untuk memutuskan pasangan mereka dan fokus kepada study dulu, dan memang ada anak2 muda yg angkat tangan dan ambik keputusan. Dan sy percaya itu 1 keputusan yg tepat.

Sebab itu sy bersyukur parents sy ingatkan sy, time sekolah, sekolah betul2. Sempat juga sy cakap macam ni sama kawan2 'inilah nasihat keluarga ni, time U tidak disuruh cari pasangan, sekarang bila sudah keluar U, susah betul dapat pasangan'. Tapi, kalau dulu sy tidak mengerti apa yg maksudnya 'segala sesuatu indah pada waktunya', sekarang sy mengerti. Dan oleh kerana sy mengerti, sy mau pesan kepada adik2 sy yg masih bersekolah tidak kisahlah sekolah rendah, sekolah menengah, matrikulasi, U dan yg sewaktu dengannya, BELAJAR DULU. FOKUS itu terlebih dahulu. Cari dulu kehendak Tuhan dalam hidup mu. Tujuan Tuhan melahirkan kita di bumi ini. Pasti ada tujuan ilahi tuk setiap kita.

Soal pasangan hidup, sy mau kata begini. Tetap saja setkan target bila, tapi serahkan perencanaan itu kepada Bapa di Surga. DIA BAPA yg menyediakan sesuatu yang tidak pernah kita terfikir atau terlintas dalam fikiran kita. Semua sudah ada dalam TIMING Tuhan. Dan bila waktunya tiba, saudara dan saudari pasti akan terheran-heran akan perbuatan Tuhan dalam kehidupan saudara dan saudari. And that is why our GOD is AWESOME.

Be blessed....

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...