Thursday, September 23, 2010

evolusi 2005 - 2010

Nah kan, 3 entry sekaligus bah....

anyway, secara singkat sy mau share pasal konferensi anak2 muda yang dianjurkan PPP Pusat.

Youth Transformation (YT) 2005

Sy lahir baru tahun 2005. Dan YT2005 merupakan konferensi pertama yang sy ikuti di semenanjung. Masa itu usia sy sekitar 22 tahun dan sedang belajar di UPM. Dalam seminar ini, sy masih ingat bbp pemimpin yang banyak memberi tunjuk ajar kepada saya dalam leadership, dan yg paling banyak mengajar sy secara pribadi adalah Bro Jurin. Di sini sy mulai luas sedikit jaringan persahabatan dengan bbp pemimpin lain.

Inti Konferensi; Mengenai pemulihan. Secara jujurnya, kutbah sudah kurang diingati tapi cerita lucu Pr yang kutbah masa tu masih ingat tentang 'doa makan'. Yg sy ingat, ada satu kali berdoa makan, doa makan macam doa syafaat sampai kelaparan sudah menunggu AMen. Dari situ kan, asal doa makan, kami [sy,dan teman2 yg seperjuangan sy masa tu] mesti akan ingatkan jangan doa syafaat ah. =D.

Cuma satu lah, hari tu tim AJK YT2005 ada janji mau keluarkan CD kutbah masih YT tu, tapi sampai hari ni tiada CD tu. Pada hal kutbah Pr tu sangat bagus tau....so bro mervin, bro wagner, bro joshua...kira2 masih ada ka simpanannya? =)

YT 2007

Masa ni, sy sudah kerja dan sedang berkursus 6 bulan PTD. Puji Tuhan sempat ikut. Masa ni, pembicara dia Bro Raya dan Bro Rinto. Masa tu banyak berbicara soal perubahan hati. Hati Bapa, hati seorang anak. Sebab itu, tahun 2008 onwards, gereja2 SIB di Lembah Klang banyak dimentor dari LETS.

Now after 3 years...PPP Pusat mengembangkan lagi konferensi ini ke satu tahap yg lebih dalam lagi. Memang sebelum kita dapat mengimpak dunia, perlu perubahan hati terlebih dahulu sebab itu YT2005 dan YT2007 banyak fokus kepada hati. Dan sy percaya banyak anak2 muda diberkati sebab sy banyak diberkati secara pribadi. Kali ni bukan lagi YT tapi YES. Sy sudah sharing banyak pasal YES ini di entry sy yang sebelumnya. So I wont share much on this.

Kenapa tiba2 sy share ini, tiada yang kebetulan kan. Tadi di FB, banyak gambar kenangan YT2005 - YES2010 diupload oleh pemimpin yg sy kenali. Most of them sekarang, sudah di level yg berbeza. Kalau dulunya terlibat penuh depan dan belakang tabir..di YES2010, sudah ada spirit of mentoring itu. Pemimpin baru dilepaskan. Bahkan, sy lihat pemimpin yg sy kenali itu sudah ada yg sendiri menjadi pembicara. Itu satu perkara yg luar biasa. Maksudnya, kita tidak mau terus di level yg sama. Kita harus upgradekan diri. Sy suka pertanyaan Pr BRam, bila dia tanyakan kenapa dinosaur hilang di dunia? Of course jawapan kami itu dia pupus sudah mati. Tp jawapan yg tepat, sebab dinosaur itu hilang keupayaan tuk beradaptasi dengan perubahan sekitar, lalu pupus dan terus mati. So kita anak2 Tuhan pun sama. We need to change! If not, we are going to die. Bukan mati secara fisik mungkin, tapi secara rohani, yg sama istilahnya dengan 'mati palan-palan'.

So besar harapan sy, khususnya kepada peserta2 YES termasuk diri saya sendiri, utk YES yang akan datang kita bicara 1 level lagi...akan ada history2 maker di domain masing2. Essensinya, perubahan bukanlah perubahan sampai terjadi suatu perubahan. Satu lagi harus jaga connection kita dengan BApa. Setiap hari, 24 jam 7 hari seminggu. Itu sebab, kalau sy berchatting dengan Bapa rohani kan, perkara pertama dia tanya, hal simple, bagaimana dengan saat teduh sy dan baru ada persoalan2 lain. Doa + firman Tuhan itulah cara kita tetap ada hubungan dengan surga. Sy rindu ada 'roh daniel' pada setiap anak muda. Yakni, konsisten dalam doa setiap waktu dan jaga masa teduh. Baru kita akan melihat Tuhan memakai hidup kita seperti Daniel.

Another reason sy share ini, sebab di FB juga sy lihat belia di gereja asal sy juga semakin berkobar-kobar. Banyak seminar bahkan KKR sepanjang malam yg sy dengar. Sy berdoa itu bukan sementara tapi sungguh2 mengalami perubahan dan menjadi agen perubahan. Tema Belia PCS 'Belia penjana transformasi'. Wow, ini betul2 ayat penuh intelektual...sy harap tema ini dapat dikupas sungguh2 dan diaplikasikan kepada setiap belia. Tp secara dasarnya, sama sebenarnya dengan apa yg diajar di YES2010.

Apapun teman2, pesan saya tetap jaga connection dengan BAPA. =D.

Till then, be blessed.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...