Wednesday, September 15, 2010

Sharing YES - part 2

My sharing continues...

ya YES conference ditutup dengan sesi dari Pr Sam Surendran, pastor dr EPCC Penang. Pada mulanya tajuk yg dia bawa lain, tapi sy percaya tajuk dia 'The revolution of Love' itu benar2 merupakan kesimpulan kepada semua sesi2 yang kami belajar. Itu pandangan sy secara pribadi, wlpn sy ada mendengar, ada yg cakap 'macam x ngam'. Tapi pada sy, sy sangat bersetuju, bahkan sy berdoa, "Bapa, tepat sekali firman Tuhan ini".

Sy pertama kali mendengar sharing dr Pr Sam ni. Tp sy kestau, cara penyampaian dia adalah 'WOW'. Kalau yg sudah ikut kelas homilitik mesti faham lah tu apa sy share di sini. Jokes dia sangatlah mantap. Sampai kau boleh imagine kau ada dalam situasi tu juga. Tapi itu medium atau skill Pr Sam lah. Tetap isi sharing dia yg sy diberkati. Berbicara mengenai revolusi kasih.

Firman Tuhan dipetik dari Matius 1 'silsilah Yesus Kristus'. Ya jujur, sy baca2 juga, tp kurang faham essensi kepada cerita ini. Dan di situ sy memang dibukakan mata ni. Terutamanya kenapa ada 5 orang wanita dalam tu. Nenek moyang Yesus Kristus. Kenapa turut tercatat spt Tamar, Rahab, Batsyeba, Rut dan Maria. 4 daripada wanita ini mempunyai ceritanya sendiri. ya, keturunan yg biasa2, apa lagi cerita di sebalik kehidupan mereka. Cthnya, Batsyeba. Dalam cerita ni dia tidak ditulis Batsyeba tapi 'isteri uria'. Apa yg boleh dibanggakan dengan Batsyeba. Sudahlah Daud, jatuh berzina lagi dengan Batsyeba lagi kan. Tapi di situ sy ditegur, Tuhan masukkan cerita mereka ini dalam bible ini sebab pada Tuhan 'apapun masa lalu kita, Tuhan tidak pandang itu semua, yg Tuhan lihat adalah potensi kita di masa yg akan datang'. Yg setuju katakan bersama 'Amen'. =D.

Power statement dr Pr Sam 'Iman beroperasi bersama-sama dengan kasih'. Kalau kita melayani Tuhan itu kerana kita mengasihi Dia. Pr sam cakap, kalau kita baca bible banyak, itu bukan sebab kita mau dikasihi Tuhan, tp kita MEMANG SUDAH dikasihi Tuhan. Tapi kita mencintai Tuhan sebab itu kita mau belajar lebih lagi firman-Nya. Ada Amen? hehehe. Pr Sam bagi contoh lagi mengenai Simon Petrus. Murid Kristus yg menyangkal dia 3 kali tp pada akhirnya Tuhan tetap percayakan simon tuk gembalakan domba-dombanya. See, How Great is Our GOD???

Tuhan begitu mengasihi kita apa adanya kita, sehingga waktu sy dan saudara masih berdosa Tuhan memilih tuk mati di kayu salib bagi kita. WOW! I am so blessed more than blessed..grateful, feel honourable, to have JESUS as my saviour.

Pada akhir sesi, mulut sy tidak habis2 mengatakan 'Jesus I love YOU...Jesus I love You...Jesus I love You'...sy mengerti bila Pr sam katakan 'kasih karunia' 'grace'. Ya, sb hidup sy juga punya banyak pengalaman yg hancur-hancuran...tapi tetap saja Tuhan mengasihi sy dan menerima sy apa adanya RENNY LESA. Thank YOU JESUS.

Dua sesi ini, benar2 membuatkan YES conference ini berbaloi tuk sy ikuti.

Kepada AJK penganjur YES conference 2010..TAHNIAH tuk kamu semua. Sy walaupun ada mendengar desas desus tentang kepincangan...tapi sy percaya..Tuhan itu baik...kerana kasihNya pasti dapat menutupi segala ketidaksempurnaan manusia. Sy bagi big applause sama ketua USher YES tahun ni. Walaupun pd awalnya sy disambut oleh dia, sy agak terkejut sb sy rasa kenapa ada aura dominan ni? patutnya ada aura Intim kan...sudah namanya usher. Tapi setelah 3 hari 2 malam, sy tau utk mengatur 470 peserta full time itu bukan senang. Tapi sy bangga dengan dia. Walaupun ada unsur2 komandan siap dengan bunyi wisel lagi kan, tapi kalau tiada wisel memang perangai manusia ni suka bertempiaran. Hahahaha.

Makan? oklah, walaupun makanan pada lunch hari pertama sangat kering. Tapi bukan soal makannya tapi soal komitmen para AJK makan. Luar biasa! Sy diberkati loh dengan teman2 sekalian. Malam, acara terbuka. Malam pertama sedikit macam atmosfere tu macam susah diangkat oleh para singers. Nervous pun ada, ada juga kesilapan teknikal. Plus kesilapan banyak di multimedia. At 1st, sy macam terkejut. Ini kan conference by right multimedia sudah kategorikan hal yg paling remeh and yet ada kesilapan. But then, malam kedua ada peningkatan. Even dr shownya saja, sy kasi WOW!..memang ada spirit anak muda, yg penuh dengan energetik. tapi kenapa ya, bila Pr Bram naik jadi WL sy baru terasa atmosfere itu luar biasa, spt ada urapan yg mengalir turun. lagu yg sederhana tapi sungguh buat sy mengkagumi kebesaran Tuhan dlm hidup sy. Spt, 'Shout to the Lord', 'Pujian dan hormat', dan lagu 'aku anak Raja, engkau anak Raja'. Hehehehe. I think singers + team, kena cari solusi ni. Maybe doa puasa yg lebih kot??? jangan harapkan dr tim pendoa saja? hehehe..jangan marah..masukkan sy ni geng...

Apapun overall, tahniah kepada AJK YES Conference 2010. Sy diberkati dengan komitmen dan usaha kalian. Sy tau bukan senang menganjur sstu even yg melibatkan besar apa lagi peserta hampir seluruh M'sia dijemput. Tapi kalian adalah pembuat2 sejarah buat generasi kali ni. Hopefully, tahun ni kita berbicara mengenai menjadi history maker di domain masing2, harap2 tahun depan atau next conference we will see ada sudah yg berjaya membuat sejarahnya tersendiri. So am I..because I know I am one of the history makers.

Be Blessed.

1 comment:

PriNceSs AdOnAi said...

Dato Idris Jala.... really REALLY admire this man!

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...