Friday, November 12, 2010

randomly talked!

Sudah dua minggu saya sangat jarang makan di rumah. Apatah lagi memasak!

Siapa bilang makan di luar tu best? sometimes yes, i agree! Tapi selalu?tidak lah kalau saya. Sy bab makan sebenarnya tidaklah cerewet, walaupun MM kata saya ni cerewet juga bab makan. Let see bab apa sy cerewet! Ya, sy tidak makan organ dalaman for example hati, usus..etc etc... apa lagi ah? sy makan daging lembu, tapi sangat selective..so sy boleh kategorikan diri saya bukan pemakan daging lembu...kari-kari ni sangat kurang... kalau bab minum sy tidak suka yg campur susu..sebab itu sy di kedai2..hanya minum sama ada teh o, atau yg tiada susu lah...walaupun skg ni sy usahakan diri saya habiskan susu HL sy yang masih belum habis tu..expired date 24 nov...sudah beli sejak di hujung bulan 10 lagi. Apa lagi? entah sy kira itu saja kot. so cerewet ka tidak cerewet? tidak juga kan!

Apa kena mengena cerewet dengan bab makan di luar? macam tidak kait mengait kan! :p. Yang sebenarnya saya mau cakap, sejak 2 minggu jarang makan di rumah, saya jadi rindu masakan di rumah...especially kalau sendiri masak! hahahaha. Cukuplah, ada plain sup [paling suka sup sayur bayam + ikan bilis, atau sup sayur raja + telur], ada ikan goreng especially ikan kerisi di masak garing, sayur kangkung masak ikan bilis...dan sekali-sekala ikan masin. Simple kan! Tapi inilah makanan yg sangat sy suka. Sebab itu 2 minggu makan di luar, sy jadi bosan! Walaupun sy suka makan pan mee atau p**k mee, atau nasi ayam...tapi tidak boleh lawan juga selera masakan di rumah!

So hari ini, balik dari ofis...yg sebenarnya tujuan cuma mau melihat2 peti ais, apa yg masih boleh di makan...sekali tengok peti ais...ya ampun! Stress! Peti ais besar tapi masih x muat. Apa tidak, ada kotak susu yg hampir mau habis, pun tidak mau dibuang! Simpan makanan dalam tupperware, sampai basi masih x buang! Dan etc etc..sy jadi geram ni tengok sebab..rumah yg sy duduki sekarang semua perempuan, tapi *sigh*....mungkinlah alasan wanita bekerjaya kali membuatkan tiada masa mau kemas2 rumah! Entahlah, malas mau cakap banyak! Terus sy kemas peti ais, asingkan mana yg boleh diasingkan dengan baik, buang mana yg perlu di buang! Masak belum mula lagi tu saya, just keluarkan semua barang basah yang mau di masak!

Sambil kemas itu peti ais, sy perasan mulut saya pun turut saling 'mengemas'. Rupa2nya, tidak boleh lari acuan mama saya bila mama sy mengemas. Pasti mulut tu pot pet pot pet juga. Bukan merungut tau buat kerja rumah, cuma geram kali! Saya cakap sama seorang hsmate sy, 'ini kalau tiada yg mau mengemas kali ni, tidaklah berkemas2 ni peti ais. Ada peti ais yang besar pun x guna kalau x berkemas'. Sy sudah cukup terlalu geram kali masa tu!

Ok enough about kegeraman saya tu.! Start masak jam 645pm. Dan makan dalam jam 740pm. 1 jam dengan 4 dishes. Plus minus, sambil terus cuci periuk dan pinggan mangkuk yang sudah diguna.

Saya harap saya tidak kuat membebel nanti bila sudah kawin...apatah lagi ada anak-anak! Memang kena penguasaan diri dalam segala hal juga ni.

Oklah, saya saja mengongsikan luahan rasa di malam hari jumaat! Sy agak keletihan sepanjang 2 minggu ni. Really hope tonight I can get enough rest!

Till then, Gud nite. God Bless

2 comments:

Mike said...

sa teringat kata2 'makanan yang sedap tidak semestinya makanan tu sihat.. apa yang penting.. apa yang dimakan sihat..:P

vivien_capri said...

Bagus jg ba membebel kadang2..esp pasal kemas mengemas ni. nda ble dibiar sangat pmpuan2 lalai sampai makanan basi dalam esbok pun nda dibuang (?). Kalau nda, macam ituuu juga, ndada kemajuan (peringatan sama sia juga ni hehe)

hehe..anyway, selamat mengemas :D

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...