Tuesday, January 25, 2011

not yet...finish..

Good morning friends..

Yesterday i already upload Joel Osteen sermon regarding 'Developing your pearls'. If u havent watched this, i highly recommend you to listen to Pr Joel Osteen sermon. Ermm...of course untuk kalangan sendiri saja :)

Anyway I want to share with you...what I get from his sermon.

1stly, when talking about pearls..I know u can already imagine how the pearl form. Ya, from geseran2 halus pasir yang masuk dalam tubuhnya...dan mengikut saintis, pergeseran itu amat menyakitkan..proses yang berulang2...tapi yang akhirnya membentuk pearl @ mutiara yang sangat cantik...mutiara yang paling dasar dalam lautan...tapi itulah yang terbaik.

So apa kaitannya dengan kita kan...BANYAK. Pr Joel katakan, geseran itu adalah seperti apa yg mungkin terjadi dalam hidup kita saat ini. Mungkin saat ini kita berhadapan dengan situasi yang kurang menyenangkan kita, ataupun ada masalah dlm hubungan...bos kita...pasangan kita..teman2 kita...semua ini boleh menjadi pergeselan dalam hidup kita. Kalau kita memandang semua itu sebagai 1 beban, kita tidak mungkin dapat menyelami hati BAPA akan rencanaNya dalam hidup kita.

Dalam situasi saya, di tempat kerja saya berhadapan dengan majikan yang kadang2 ada belas kasihan sy kepadanya kadang2 sikapnya menjengkelkan saya. Menyampah, mau marah..semua ada! Selama 4 tahun berada di bawah seliaanya memang banyak complaint bukan saja dari saya tapi rakan2 sekerja pun ada. Sampai sy sendiri tidak sabar untuk dia pencen...ya keterbukaan awal dari pemulihan kan...

But when listening to Joel..somehow sy diingatkan semula...ya..memang bos sy ada masa baik ada masa menyakitkan hati..tapi kenapa Tuhan letakkan saya di situ..di bawah bos saya?...selama sy berdiam, berfikir dalam masa yg sama berdoa berbicara dengan Tuhan...sy renungkan pribadi saya. Ya, tidak mungkin Tuhan letakkan sy di sini saja2...seperti dalam Yohanes cakap..mana2 ranting yang tidak baik haruslah dicantas..ya dalam diri saya mana2 karakter2 yg x benar, yg perlu diperbaiki perlu di cantas..tapi untuk sy mengetahuinya..justeru sy perlu ada ujian..sama ada sy lulus atau tidak utk level seterusnya kan...samalah ujian di sekolah...cthya UPSR..belajar 6 tahun..tapi tuk pastikan sama ada sy layak ke level seterusnya harus ada ujian...apakah 6 tahun yg sy belajar itu betul sy praktiskan atau cuma teori semata2. Samalah dalam kehidupan saya..sy tau kasih itu sabar...sy tau sy harus mengasihi semua orang tanpa jugde orang itu..sy tau sy perlu mengampuni kesalahan orang 70 x 7 kali...sy perlu mengampuni orang sebelum matahari terbenam..even Tuhan juga ingatkan thru HIS bible, orang yg malas bekerja hendaklah ia tidak makan... sy TAU semua tu ging...tapi TEORI ya...sy tau..justeru everything must put in a test.

Sama kesnya sy dengan bos sy ini. Bekerja 4 tahun...sy pernah nangis kena marah oleh dia, kena sindir oleh dia...even saya berusaha prove dengan dia sy boleh buat kerja...time saya buat salah, sy cuba betulkan perbaiki..i did give my best effort working under her...sebab itu sy pernah mau berusaha mau pindah bahagian mau pindah kementerian gara2 dia saja...TAPI...tidak terjadi semua itu! Sebab apa, pearl dalam diri saya masih belum begitu polish..masih perlu direfine lagi...sy perlu lagi belajar bersabar bekerja di bawah orang spt dia, sy perlu lagi mengasihi dan mengampuni dia terus-terusan...sy perlu kena alert dan mengerti perangai dia..perlu belajar menyesuaikan diri sy terus...

Saya mungkin tidak melihat bos saya berubah..tapi saya tahu TUHAN lebih berminat untuk mengubah karakter saya. Bukan maksud sy bos sy tidak akan diubah Tuhan..tapi itu urusan Tuhan dengan dia. Yg perlu sy fikirkan adalah apakah sy sudah berubah...sesuai dengan kehendak BAPA?

Ini ditempat kerja saya, belum masuk dalam hubungan sy dgn MM atau teman2 sy yang lain. Belum termasuk situasi2 lain. Semua itu dipakai Tuhan untk membentuk karakter saya secara pribadi. Pr Joel katakan..'sebelum kamu berdoa minta Tuhan mengubah orang lain bagimu..kamu trlebih dahulu berdoa minta Tuhan mengubah dirimu sendiri'.

Ehm...ya itulah yg sy dapat dari kutbah Pr Joel..sy belum perfect...even when I wrote this, i still have so many imperfections yang sy tau Tuhan masih berurusan dengan saya..ya I'm not yet the 'end product' ...still diproses dan diproses...kan tujuan ilahi menjadi serupa dengan gambaran Kristus..sehingga karyaNya sempurna dalam hidup kita...so here I am...

Be Blessed everyone...

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...