Monday, March 7, 2011

A note from my heart

Peace is not the absence of conflict, a lack of trouble or scarcity of problems. Peace is not a feeling.
Peace is a Person – Jesus – and when we know Him, we can experience true peace.




Sama seperti Nabi Elia, sy juga manusia biasa. Mungkin tidak cukup layak kali kalau dibandingkan dengan Elia..tapi dalam Yakobus, bible menyatakan dengan jelas bahawa Elia juga sama seperti kita manusia biasa. saya sebut Elia di sini sebab Elia seorang Nabi yang dipakai Tuhan luar biasa, punya iman yang luar biasa sebab itu dia boleh berdoa kepada Tuhan supaya hujan tidak turun 3 tahun 6 bulan, dan doanya itu terjawab. Pun begitu, Elia tetap pernah mengalami depression..ketakutan..ketidakyakinan..bahkan pernah melarikan diri dari masalahnya. Tapi Tuhan saya dan Elia sembah, bukan Tuhan yang melihat keadaan di mana iman kita luar biasa, di mana keadaan kita baik2 saja..tetapi Tuhan yg saya dan Elia sembah adalah Tuhan yang memperhatikan keadaan kita 24 jam...dan kasih-Nya kepada kita adalah kasih yang tidak berkesudahan.

Saya punya temperamen Intim + Cermat. Walaupun sampai sekarang sy tidak pasti di mana cermat saya, tetapi kekuatan temperamen intim saya itu sangat kelihatan apabila saya dalam keadaan normal. Tapi apabila saya dalam keadaan tertekan, temperamen stabil saya akan nyata. Sekiranya ada permasalahan, sy cenderung untuk menyembunyikan diri, bahkan kalau perkara itu tidak tertanggung oleh saya, saya akan melarikan diri buat seketika untuk bertenang. Saya cenderung untuk tidak berjumpa orang, cenderung untuk offkan hp saya.

Mungkin ini menampakkan saya seolah2 saya mahu melarikan diri dari berhadapan dengan masalah. Tapi jujurnya, saya bukan mahu melarikan diri. Mungkin itu ada tempiasan dari temperamen saya stabil ketika tertekan. I need some moments for myself, some moments where I can cry before God by myself. Where I can pour out all my feelings to HIM.

And from there, when I pray..when I can feel the peace from God fill my heart and mind, I will come back and face the situations. I can forgive others fault to me, not because its my habit to forgive people..but simply because God forgives me first. Those harsh words that been thrown to me, I choose to forgive and forget. Why..because as much as God had forgive and forgotten all my sins and throw it away...I will do the same.

God you are my shelter, You are my hiding place. I will run to you always...

Love you Jesus.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...