Thursday, July 4, 2013

ANGER MANAGEMENT

Helloo

Bagaimana dengan awal Julai anda?

Saya bermula dengan begitu baik sekali, but then the next daynya saya jatuh sakit. tidak tahu kenapa, perut rasa memulas, tidak ada selera makan, rasa mau muntah (adalah termuntah sekali), pening2 kepala... sampai ada orang suspect saya sedang expecting the second one. Ehmmm, tiada juga masalah kalau saya pregnant, tapi masalah memang belum pregnant sebabnya saya baru saja selesai mensturation saya. So jawapan nya saya tidak pregnant. Just-Not- yet.

Semalam dapat MC so saya berehat di rumah saja. Anak saya tidak hantar ke TASKA. Walaupun saya kurang sihat tapi saya lebih mau bersama dengan anak.

Btw, that was how my July. Mukadimah Julai saya begitulah. Sakit tu pun macam malang. Tidak tau tiba2 datang.

Yang sebenarnya saya mau bercakap pasal ANGER MANAGEMENT. semua orang pernah rasa marah. Selagi kita bergelar manusia punya hati dan perasaan we do have this kind of feeling.

Marah tu boleh datang dalam macam2 keadaan. Baik semasa bekerja, di rumah atau pun di kereta.

Saya senang marah apabila ada kereta suka masuk lane saya tanpa ada signal. Lagi tambah marah bila pemandu dia adalah perempuan. Sbnya mindset saya lelaki buat macam tu normal, tapi kalau perempuan buat macam tu pada saya adalah POYO.

Tapi sebenarnya marah ni tidak mendatangkan apa-apa kebaikan pun. Marah2 memang lah boleh lepaskan perasaan tapi lepas tu apa lah kita dapat kan...for example, kita marah pemandu buat hal, tapi takkanlah kita mau bergaduh masa tu juga dengan tu driver sedangkan ada ribuan kereta lain lagi mau guna jalan raya yang sama, pada akhirnya buang tenaga dan buang masa.

Kalau di tempat kerja, marah dengan bos pun tiada guna juga. After all dia tetap bos.

Marah dengan suami or wife...pada akhirnya apa keuntungan...anak2 merana, emosi diri tidak betul etc etc...

So setiap kali saya rasa mau marah especially dalam kereta, selalunya saya diingatkan oleh firman Tuhan ini.

"Hai saudara-saudara yang ku kasihi, ingatlah hal ini: setiap orang hendaklah cepat untuk mendengar, tetapi lambat untuk berkata-kata, dan juga lambat untuk marah; SEBAB AMARAH MANUSIA TIDAK MENGERJAKAN KEBENARAN DI HADAPAN ALLAH." (Yakobuss 1:19-20)

jadi teman2, marilah saling mengingatkan diri, marah2 itu normal tapi janganlah sampai merosakkan emosi kita dan orang lain sebab pada akhirnya amarah kita tidak mengerjakan apa2 yng baik di hadapan Tuhan. Itu yang penting. Setiap kali marah, kita ingat tidak ada gunanya.

Sekian, God Bless

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...