Wednesday, February 12, 2014

Apakah kita mendengarnya?

Tahun 2013 banyak meninggalkan kenangan manis kepada saya secara pribadi. Banyak hal yang telah terjadi dan Antara yang paling saya ingat adalah saya berkesempatan untuk menghadiri satu event yang dianjurkan oleh SIBKL (English) pada 29 Ogos 2013 yang telah membawa saya berjumpa secara live dengan seorang hamba Tuhan yang saya amat kagumi iaitu Nick Vujicic.

Pada saya, peluang seperti itu merupakan once in a life time yang saya peroleh. Kerana apa? Nick Vujicic merupakan motivator, penginjil yang dipakai Tuhan luar biasa dan telah menjangkau ratusan jiwa di merata dunia. Hidupnya telah menjadi kesaksian yang hidup kepada ramai orang tanpa mengenal bangsa dan agama. Kenapa saya katakan begitu? Nick Vujicic telah lahir tanpa ada tangan dan kaki. Dia hanya ada ibu jari kaki saja. Tiada siapa tahu kenapa dan bagaimana dia dilahirkan sedemikian. Nick Vujicic pernah saja mencuba membunuh diri kerana dirinya sering diejek oleh rakan sekolah. Namun ibu bapa nya yang juga orang cinta Tuhan telah banyak mendorong dan menyokong Nick Vujicic. Pada umur 15 tahun, Nick Vujicic menerima Tuhan Yesus sebagai Juruselamat pribadinya dan dari situ Nick Vujicic telah diubahkan dan boleh dilihat bagaimana dia menjadi orang yang luar biasa dipakai Tuhan hari-hari ini.

Sebab itu, bila ada peluang untuk bertemu dengan Nick Vujicic secara live, saya sangat teruja dan pastinya tidak mahu terlepas peluang. Puji Tuhan, everything went smoothly that day. Saya dan suami berkesempatan hadir bersama-sama mendengar sendiri kesaksian Nick Vujicic. Air mata saya mengalir dengan deras saya menonton video klip Nick Vujicic yang banyak memaparkan bagaimana dia tidak pernah berputus asa. Katanya, pada mulanya adalah sukar, tetapi dia tidak pernah berputus asa. Sebab itu, walaupun dengan keadaan dirinya begitu, dia masih mampu menikmati hidup sebagaimana orang lain. Bermain bola sepak, berenang yang mana saya yang sempurna ini pun tidak pandai berenang, bermain golf…dan yang sangat amazing Nick Vujicic mempunyai seorang isteri yang sangat cantik dan anak lelaki yang sangat comel. Bagi Tuhan tiada yang mustahil.

Sejak dari itu, saya banyak mengikuti perkembangan semasa Nick Vujicic sendiri melalui pagenya di Facebook. Bagaimana dia mendedikasikan hidupnya untuk menjangkau jiwa-jiwa yang merasa lemah dan tidak berdaya. Melalui page tersebut, saya mengetahui aktiviti terkini Nick Vujicic.

Ketika saya tekun melihat video klip aktiviti Nick Vujicic, entah macam mana pada pagi ahad Roh Kudus berbicara dengan saya. Dengan lembut dia berkata kepada saya, ‘perhatikan Nick Vujicic. Ramai jiwa yang lahir tidak sempurna, yang rasa dirinya banyak kekurangan dan kecacatan tetapi ketika mereka melihat Nick mereka rasa mereka dibangun, mereka mendapat kekuatan baru, dan ketika Nick mendekati mereka, mereka rasa dihargai kerana mereka tahu, Nick dapat merasakan apa yang mereka rasakan. Sebab keadaan mereka adalah sama’.

Roh Kudus mengingatkan saya ‘sebab itu kenapa Tuhan datang ke dunia menjadi seperti manusia sama seperti kamu. Supaya DIA mau manusia tahu yang DIA dapat merasakan apa yang manusia rasakan. ‘

Saya menangis apabila diingatkan Tuhan mengenai pekerjaan Tuhan. Tuhan ingatkan saya, ramai anak-anak muda hari-hari ini mudah terkeliru dengan ajaran agama lain. Mereka mula meragui Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat manusia. Bagi mereka Yesus bukan Tuhan tapi hanya sebagai Nabi. Tapi kisah Nick ini mengingatkan saya. Bayangkan kalau Nick seorang yang sempurna fizikalnya dan cuba memberi ceramah motivasi kepada yang cacat , tiada kaki dan tangan , apa mereka mudah terima motivasi itu? Pasti dalam hati mereka akan katakana ‘senang cakaplah, kau bukan berada dalam keadaan saya’. Kan? Pasti mereka akan cakap begitu. Tapi tidak, Nick sama saja secara fizikalnya dengan mereka. Tapi Nick berjaya kerana dia tau Tuhan yang Dia sembah ada rencana besar untuk nya. Sebab itu, ramai orang kagum dengan Nick. Dan Nick berkata seperti ini,

“When I was fifteen years old, I sealed my faith in God and from there it has been an amazing journey” – N.V

“If God can use a man without arms and legs to be His hands and feet, then He will certainly use any willing heart!” – N.V

Hidupnya hari ini adalah kerana hubungannya dengan Tuhan Yesus, Juruselamat pribadinya.

Itulah yang membezakan Nick dengan orang lain.

Dan hal itulah telah dilakukan Tuhan 2000 tahun yg lalu. DIA datang ke dunia, menjadi manusia, hidup seperti manusia dan mati di kayu salib untuk kita.

Kalau kita percaya Tuhan itu maha kuasa dan boleh melakukan apa saja, dan kita juga harus percaya bahawa Tuhan boleh menjadi manusia sama seperti kita.

Akhir sekali pilihan itu ada di tangan kita. Tuhan Yesus tidak pernah memaksa kita untuk menerima DIA, tapi DIA sedang mengetuk pintu hati kita. Apakah kita mendengarnya?


No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...