Monday, June 29, 2009

stuck with ur past?

o yeah! Sy sangat suka movie ini. Santai + rilex ja, sesuai sangat tengok selepas penat bekerja seharian!aise! Last friday, sy vien dan sue(vien housemate), kami p tengok ni movie. Masa kami p tu, memang GSC Alamanda berpusu-pusu orang datang beratur, tp yg lain tu mau tengok transformer. Sy pula, memang merancang mau tengok ni. Tetiba rasa mau tengok wayang!

Mmm, cerita ni selain daripada hero movie ni yg sangatlah handsome,terutamanya waktu pic di atas...dia sangat cool!ahahhaa am i sound like i'm 17?hehee..tp dia memang cute lah! Ok,enuff said about heronya, yg sy mau cerita ni moral of the story. Dlm cerita ni, heronya Mike O Donell (nama dlm movie) diberi kesempatan tuk kembali ke zaman mudanya. Di saat hidup dia mengalami kehancuran, isteri dan anak-anak yg membuang dirinya,kehilangan pekerjaan, stuck with weird friends (ned),hilang arah tuju hidup, dia mulai mempersalahkan dirinya. Dia kembali ke high schoolnya, mengingat kembali zaman kegemilangan dia sebagai pemain basketball.

mmm, in reality, of course there is now way we can turning back to certain age. Apa yg berlaku di masa lalu, itu masa lalu, apapun kesilapan di masa lalu, itu masa lalu. Itu sangat pathetic bagi sy kalau masa lalu mu menghambat (bahasa yg paling sy suka guna) daripada mempunyai masa depan yg indah. Puji Tuhan lah, c mike dlm movie ni, dia dikasi peluang balik ke masa lalu, dan memperbaiki diri dan dipulihkan. Keluarga dipulihkan,pekerjaan dipulihkan.

Tp sebagai anak-anak Tuhan, ingatlah akan firman Tuhan ini, kata Paulus, 'aku ingin melupakan masa lalu ku dan berlari-lari mengejar mahkota kehidupan'. Dan ayat paling best dan janji Tuhan yg paling best 'For I know the plans I have for you," declares the LORD, "plans to prosper you and not to harm you, plans to give you hope and a future.' o yeah! mantap!

Siapa yg tidak punya masa lalu yg menyakitkan?atau bahasa kerennya, siapa yg tidak punya dosa-dosa lalu?kesilapan-kesilapan lalu? ya pasti adalah. Firman Tuhan katakan 'kerana semua orang sudah berbuat dosa'. Perhatikan ayat tu, SEMUA ORANG. Ada yg tertinggal? tiada semua makhluk di bumi ni sudah berbuat dosa dan hilang kemuliaan Tuhan. Waktu di CG, ramai peserta yg berani membuka pekung di dada. Motto SPK 'Keterbukaan adalah awal dari pemulihan'. Ya benar sekali, firman Tuhan juga katakan, hendaklah kamu saling mengaku dosa dan saling mendoakan supaya kamu SEMBUH. Dan buktinya, sy melihat wajah-wajah sukacita, damai sejahtera @peaceful di setiap mereka. Dan hari-hari ini, sy melihat mereka begitu bersemangat untuk menikmati hidup mereka bersama Kristus. Masa lalu adalah masa lalu, masa lalu mu/dosa lalu mu itu sudah diampuni ketika engkau datang di kaki salib Tuhan Yesus. Dan they are looking forward for a bright future that God had restored for them.

Sy ada masa lalu, tp sy tau itu adalah masa lalu sy dan tidak berkuasa lagi sejak sy meletakkannya di kaki salib Kristus. Sekarang ni, masa depan sy ada di tangan Kristus, dan DIA menjanjikan yang terbaik utk setiap yg mengasihi DIA. Di dalam Kristus, ada PENGHARAPAN. Dan oleh kerana janji Tuhan, sy dapat melalui hari-hari sy dengan tenang. Badai pasti ada saja dalam kehidupan/masalah tidak akan pernah berhenti datang/cabaran tidak akan lari mengejar kita/kesusahan pasti ada. Tp kalau kita dengan kekuatan kita dengan akal budi kita dengan kebijaksanaa kita,percayalah suatu saat nanti kita akan merasa lelah, letih,lesu dan lemah berjuang sendirian. Teman2 rapat bahkan keluarga sendiri pun belum tentu dapat merasakan apa yg kau rasa. Tp saat engkau ada di dalam Tuhan Yesus Kristus, u will experience the peaceful that only HIM can satisfy our needs...baik itu spiritual needs/emosional needs/pyhsical needs.

Sy sudah mengalaminya! Bahkan akan terus menerus mengalaminya kerana Kristus ada di dalam hidup sy. ^_^

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...