Monday, July 13, 2009

a W.A.L.K. to remember





remember this movie? the 1st time I watch this movie was during my university days...i still remember i watched this with my bestest friend, giu, del, and oli. But I couldnt recall whether i cried or not when i saw the movie for the 1st time. But one thing that i do remember is i like the storyline very much and Landon Carter (the hero of the movie) is soooo cute and romantic. Mandy moore? she is so beautiful and look innocent and this movie.


so today, thanks to my colleque joanne ... because u got this DVD and shared it with me, (later sy burn ah!)...


joanne tanya sy, samaada sy nangis atau tidak tengok ni movie?mmhm, movie ni memang mengharukan sy. Di sepanjang percintaan hero dan heroin ini, sy tidak menangis tapi sy terharu. Tp ada satu part yg hampir membuatkan sy mengalirkan air mata apabila Landon carter datang bertemu dengan bapanya dan memeluk bapanya. Landon sangat bencikan bapanya kerana bapanya meninggalkan dia dan ibunya. Jadi ada dendam antara anak dan bapa. Tapi akhirnya, anak itu datang kepada bapanya dan mengampuni bapanya. Dan yg buat sy hampir menangis itu waktu bapa dia datang memeluk c anak.


Ada satu power statement mengatakan di mana figur seorang bapa musnah di situ ada kutukan. Ini terjadi bila keluarga berantakan, bapa curang kepada ibu, bapa bertengkar dengan ibu, anak-anak menjadi mangsa. Maka terjadilah rebellious children. Tp ketika ada reconcilation terjadi antara anak dan bapa dan dalam keluarga, maka di situ akan terjadi suatu pemulihan.


Dalam duta kerajaan yg mana tim MG sedang lakukan sekarang ini, ada satu statement yg benar2 memberi kesan kepada sy, ditulis sedemikian 'Iblis tidak takut untuk melihat banyaknya orang yg diselamatkan, ia tidak takut melihat gereja2 bertambah besar dan memiliki program2 yg hebat. Namun ada satu hal yg membuat iblis ketakutan iaitu kesatuan.' Betul kan? berapa banyak keluarga yg hancur? ibu bapa berhentam anak terus menjadi seperti apa? ibu bapa yg busy anak2 terus mencari tempat lain utk mengisi kekosongan hati mereka. Dimulai dari keluarga, kesatuan keluarga yg goyah.. iblis bertindak. Maka jadilah muda mudi sekarang para remaja sekarang. Di US saja, umur 12 tahun sudah menonton rancangan pornografi, di Jepun, para remaja wanita sanggup melacurkan diri kerana mau beli pakaian/fashion yg terkini. Ini semua pengaruh media dan diluar dari pengawasan ibu bapa, kerana alasan ibu bapa B.U.S.Y lalu mereka menggantikan kasih sayang mereka dengan wang ringgit dan alat IT untuk mengisi ruang dalam hati anak2.


mmm, serius pula pandangan sy kali ni...mulai dari santai tengok movie..terus ke part keluarga. Itu cuma lontaran dari minda sy tuk kita renungkan bersama. Berbalik kepada movie ni, sy suka sebab endingnya adalah happy ending. Hero dan heroin kawin di gereja, dengan suasana yg cukup mengharukan. Tp sememangnya bukan sampai itu saja, tp selepas itu, cabaran sedang menunggu... Visi pasangan menikah pastinya ingin membina sebuah keluarga ilahi, dan sy percaya itu memerlukan komitmen yg sangat sangat kuat. Tp bersama Yesus pasti dimampukan semua itu.


Apapun, enjoy the movie for those yg belum tengok, tengoklah! Yg suda tengok (macam sy ni) boleh tengok lagi. No harm!:)

1 comment:

thesweetlittlecat said...

one of y fave romantic movie..
novel pun best!

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...