Monday, January 18, 2010

ee? ok? wow?

Bermulaa hujung minggu kemarin, saya mulai kembali busy dengan aktiviti gereja. 3 hari lepas, start from friday night till sunday evening, kami di gereja mengikuti training Customer Service Excellent (CSE). Kalau tahun 09, CSE dibawa oleh mentor kami dan diadakan di Brickfield kali ni, gereja anjur sendiri dan Pr sendiri train kamiorang.

Kali ni, penggunaan masa dalam setiap sesi lebih maksimal dan pendekatan adalah kepada semua pelayan2 di Jabatan masing-masing. Since kali ni tidak bergabung dengan gereja lain, jadi memang fokus kepada jemaat gereja saja which is much better (i guess!). Ya lah, kalau campur gereja lain, macam tu hari di brickfield agak malu-malu juga...tidak maksimal pula khususnya bila ada games.

So, kami belajar bagaimana memberi servis atau layanan yang lebih baik melalui setiap sesi...dengan ayat hafalan sepanjang sesi adalah di dalam Kolose 3:23 'Apapun juga yang kamu perbuat, perbuatlah dengan segenap hatimu, seperti untuk Tuhan dan bukan untuk manusia'. Dalam sesi menemukan kata ya, setiap jabatan diberi kes masing-masing dan perlu penyelesaian dari jabatan dengan menggunakan kaedah lakon semula. Kalau dulu di pendidikan, sekarang di Jabatan Ibadah. Kes dia lebih kurang begini:-

'Ada seorang ahli di tim ibadah yang melayani di tempat lain lalu mengundang pengkutbah di tempat gereja itu untuk datang berkutbah di gereja lokalnya. Jadi pada hari kejadian, pengkutbah ini datang ke gereja lalu memperkenalkan diri kepada usher dia lah pembicara hari itu. Bila pengkutbah ini sudah duduk paling depan (usher tolong bawakan), tiba2 salah seorang dari tim ibadah datang bertanya (dengan kurang sopan) siapa yang mengundang pengkutbah itu datang berkutbah ke situ. Seorang lagi dari tim ibadah itu memberitahu Pr itu yg mereka sudah menjemput seorang pengkutbah yang terkenal dan sangat sulit mendapatkan pengkutbah tersebut. Pengkutbah ini sangat marah dan rasa dipermalukan dan keluar dari gereja itu. Bagaimana untuk memulikan keadaan?'

Tough bukan? wah, sy dapat kes ni macam terdiam sekejap. Macam mana mau pujuk Pengkutbah ini supaya tidak merajuk..hihihihi. So, kami sepakat dalam tim, ini sudah urusan Pr dengan Pr lah ni kan. Tapi, kalau hal ini terjadi betul2 lah kan, macam mana lah tu? (ka, ada pendapat gak untuk hal seperti ini?)

Anyway, spt program realiti show, kuasa pengadil adalah kepada semua jemaat yang hadir pada masa itu. So ada 3 point, iaitu eee, ok dan wow. Kalau eee itu maksudnya, memang tidak mencapai kepuasan pada customer, kalau ok itu oklah, just ngam-ngam, kalau yg wow itu, kamu mengertilah kan, lebih daripada yang diharapkan. So tuk tim ibadah kami dapat OK. Meaning to say, masa ada cara lain untuk mantapkan. Tapi sy sendiri berfikir, kalau sy sebagai Pr yang bertanggungjawab ke atas tim ibadah, apa lagi yg sy boleh tawarkan kepada Pr yang kepahitan?hehehe... any idea?

Apapun, enjoylah setiap sesi dan akhir sesi yang best. Yang ini kami disuruh menyelesaikan 1 misi dengan mengumpulkan benda2 yang diperlukan dalam masa 20 min dan yg LUCUNYA kami perlu memperagakan seorang lelaki seperti seorang wanita. hahahahah. Sporting gila semua orang dan we have so much fun yesterday. Watch this out!

~ Ni 'wanita' dalam group saya...hehehehe saudari Oscar. :D macam seorang wanita dusun terakhir kan! ~

~yang ini pinjam sekejap 'wanita' dari group lain, miss kimi. :p

~ barisan miss universe sib serdang. Lucu betul.

Memang tidak kering gusi lah kami...ketawa saja. Tapi ENJOY...

ok then, enjoy-enjoy juga, lepas ni kena buat yang terbaik dalam semua pelayanan supaya hasilnya adalah 'WOW'.

GBU

xoxo

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...