Friday, January 15, 2010

Inilah hidup ku

Saya rasa ini penutup cerita sy untuk sepanjang cuti saya di kampung. My very last day (the day before i'm flying back to KL), saya menyinggah ke ladang nenek saya. Actually, di awal kepulangan saya bercuti, saya sudah beritahu nenek saya yang saya akan ke ladang khas untuk sesi tangkap2 gambar saja, my nenek sangatlah happy dan balik2 ingatkan saya bila sy mau ke ladangnya. Hehehee, oleh kerana sudah berjanji, sebelum saya balik saya pergi lah. Inilah 2 minggu cuti macam lama, tapi sebenarnya bagi orang2 yang seperti saya yang jarang-jarang berkesempatan balik, memang tidak cukup.:D (dengan erti kata lain, bos this year sy akan minta lebih dari 2 minggu..hihii).

Sy berbangga menjadi anak seorang petani, sebab sy belajar erti hidup yang susah. Sebelum saya berada di tempat duduk sekarang (yg ada aircon, kerja di WP), sy pernah hidup susah...zaman sekolah rendah, sawah padi dan padi bukit merupakan tempat permainan saya baik di hujung minggu maupun cuti sekolah. Tengok bapa saya sendiri membajak sawah padi, merasakan membanting padi, angkat padi (angkat beras??;D).. ikut mama saya cabut rumput, tuai padi...sy cuma berhenti lakukan semua ini bila, fenomena el nino dan la nina terjadi,quite lama sudahlah. Bila ingat2 balik sekarang, rasa rindu pula zaman saya masa itu. Mau tau 1 perkara amazing, orang kata bila masuk sawah padi ni, lintah lah yg paling menakutkan. Tapi yang amazingnya, selama saya tanam padi sawah sy tidak pernah digigit lintah. Pengalaman sy digigit lintah bila sy petik sayur kangkung di karabut(entah sy tidak tahu Bahasa Melayu dia). Dan of course sy tidak suka binatang yang menggelikan ini...uieeeee...
Ok, sy tau sy sudah lari tajuk..hehehe. Yg sy mau share tu ladang nenek saya. So sy ke sana dengan mama saya, dengan pakaian bukan masuk ladang, sebabnya sy punya niat bukan untuk berladang. :D. So, sy ada ambil sedikit gambar untuk dikongsikan di sini, kot2 ada teman2 yang belum pernah nampak apa yg dikatakan dengan padi bukit. :D


Pic 1: Ni lah padi yang macam-macam varieti walaupun colour nampak sama, tapi lain2 itu. Favorite padi kalau sy jenis mayang (tidak tahu ini official name atau org kampung sy jak panggil). Ni kalau sudah proses, beras dia warna maroon sikit + pink (entah macam lupa2 ingat sudah color dia!). Bila masak, wow..wangi just makan dengan ikan masin sudah memadai.. sedaP!

Pic 2: Padi dari sudut hadapan. Di jangka akan dituai seawal bulan 3. Kalau rezeki lebih, saya akan balik sabah untuk mongomot aka menuai.

Pic 3: Dundung kecil aka pondok. Tempat nenek saya rehat2 kalau seharian di ladang. percaya atau tidak asal nama dundung, design dia mesti lebih kurang sama seperti ini. :D


Pic 4: Peneman nenek saya di ladang. Comel kan kucing ni. Sy tanya nenek saya, kenapa kasi tinggal kucing yang comel macam ini di ladang. Nenek saya jawab 'itu lebih baik tinggalkan di sini daripada di rumah. Kucing ni suka berak (almaklumlah masih kecil lg)...sy malas mau cuci lagi' cute jak respon nenek saya. hehehee


Pic 5: Anak anjing yang cute. Yang ini sy tidak tahu kenapa ada di sini. Mungkin the more the merrier! :D.. nda keboringan ni ladang...:p

O! satu lagi, di ladang ni line celcom dia sangat BEST!... ON 24 hrs. Berbanding di rumah di kg yang cuma ada 1 bar saja line celcom itupun di certain space saja. Quite menarik bukan?

Anyway, being gadis kampung ada pro and cons dia juga..:) But somehow, tetap bersyukur lah kan, whether ko memang dari kampung atau dari bandar...(nah merewang lagi saya!)...janji HAPPY.

Ok friends... enjor ur day, and have a blessed one.

xoxo.

GBU






No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...