Friday, March 26, 2010

2 better than 1

Tau Facebook? sy rasa semua tau kan. Di zaman yang 'semuanya di hujung jari anda', FB, Twitter, YM, etc etc [sy tidak sebutkan semua, sebab sy secara pribadi ada 3 ni saja] merupakan alat komunikasi sehari-hari. Dari Utara ke Selatan, dari Timur ke Barat, even dari bilik ke bilik [ya dekat macam tu pun mau FB~sometimes].

Sy tidak anti semua benda ni, sebab sy sendiri guna. Terutamanya FB, senang sekali utk mengetahui status teman2 saya dan apa yg mereka lakukan/fikirkan/rasakan. CUMA, sejak akhir-akhir ini, beberapa status teman2 saya yang membuatkan sy wonder....???? terutamanya teman2 yang sy kenal bukan saja tau nama tapi tau pribadi mereka. Mereka lagi sedang mengalami sstu yang berat, stress.... Pada sy itu pilihan mereka untuk memberitahu secara terbuka dan dari satu sudut bagus juga tuk tahu masalah mereka dan ya boleh didoakan.

But then, sy prefer begini, sebelum kita memberitahu keadaan kita secara terbuka, kita terbuka terlebih dahulu kepada Raja di atas Raja, Tuhan yang mencipta langit dan bumi, our beloved Father.

Ya sy tidak tau yang lain, sy juga tidak mahu menghakimi apa yang lakukan, itu pendapat dan pilihan masing2. Cuma harapan sy, supaya ketika kita ada masalah, ada beban, lagi sedang dalam keadaan tertekan, take time tuk break...pause sekejap. Ambillah waktu tuk bertenang dan BERDOA. Dan firman Tuhan mengatakan 'berdua itu lebih baik dari seorang, supaya sekiranya seorang jatuh, yang seorang lagi dapat mengangkat temannya' [Pengkhotbah 4:9].

Beberapa hari yg lepas, beberapa adik rohani saya sms meminta sokongan doa, kerana masing2 ada beban yg ditanggung. Walaupun tidak dapat diceritakan dengan jelas, tapi sy tau apa perasaannya bila ada beban di hati yang membuatkan kita tidak tau bagaimana untuk meluahkannya dalam perkataan. Sy alami itu, sy tidak dapat luahkannya...ada waktunya begitu. Tapi ambillah waktu tuk bertenang, berdoa terlebih dahulu. Speak to FATHER first... then we can seek advice/opinion from our close friend atau siapa saja yang mana ketika kamu luahkan itu, that person yang mendengar dapat menerima kamu apa adanya dan kamu selesa terbuka dengannya.

Jangan stress sendirian ya teman-teman. Boleh ambil waktu tuk bersendirian, [ini perlu juga], mendengar suara Tuhan ya apa yg DIA mau sampaikan melalui situasi yg kita hadapi. Then sudah tenang dan carilah teman tuk saling berkongsi.

Have a blessed day my friend. Doa sy hari ini, Ratapan 3:22-23 'Tak berkesudahan kasih setia Tuhan, tak habis-habisnya rahmatNya, SELALU BARU TIAP PAGI; besar kesetiaan Mu'.

Be bLessed.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...