Monday, March 29, 2010

Renung balik..

it's good to be on the track again... :D

these few days, i've so learnt so much things....that makes me wonder...ponder...and think again and again...

starting from the 'Doa semalaman suntuk sermon' till last night impartation!

Kalau jumaat yg lepas, sy diterangi dengan 1 statement 'seorang pendoa memiliki kapasiti emosi yang stabil dan konsisten'. Kalau seseorang itu kurang berdoa dan kurang baca bible, dia akan lebih mudah tersinggung dan mudah marah-marah. Teguran yang mantap betul. ..

kemudiannya, sambung dengan kutbah Pr L dalam BPN. Sy diterangi dengan ayat 'membenci penceraian dan covenant keeper'. Dan kata2 Pr L, selagi kita tidak mempunyai hati seperti Tuhan yang sampai membenci penceraian, ada kemungkinan kita belum dapat masuk ke alam pernikahan. Itu membuat sy berfikir panjang. Sempat meminta pengampunan dari Bapa sebab pernah menganjurkan kata 'cerai' ini sama ahli keluarga sy. Ternyata masih ada ruang kompromi dalam hati sy. Syukurlah, sy bertaubat malam itu. Dan sy sangat gembira ada kelas BPN ini. Upss ada yang tidak tau ka BPN tu apa? itu maksudnya Bimbingan Pra-Nikah. Khusus utk persiapan bagi pemuda pemudi masuk dalam pernikahan. Sepatutnya modul BPN ini, adalah untuk mereka-mereka yang sudah ada calon pasangan hidup. Tapi untuk Modul A ini, Pr L akan buat secara terbuka which is orang2 yg seperti sy (hehehehe) boleh mengikutinya. Best! Best!

Then, hari ahadnya, kutbah dari Pr Nathaniel dari Surabaya. Aduh, sangat santai dan simple tapi menusuk kalbu babe! Sy sangat ditegur dengan hubungan secara pribadi dengan BAPA. Kesaksian Pr itu membuka mata hati saya untuk mahu kembali mendisiplinkan diri saya menghadap Tuhan di awal pagi jam 6. Sy sejak2 akhir ini, sembarang ja waktu doa dan SATE saya. Memang sy akui, sy lebih maksimal di malam hari, tapi ada waktu2 sy akan tewas bila sy sudah penat keletihan..and most of the time SATE sy tidak berkualiti dan kurang ada pewahyuan. Makanya, sy pun mau menyahut 'No bible, no breakfast' dalam erti kata lain 'no 4M, no breakfast'...hehehehe.

Kemudian sambung di ahad petang kelas SPK di SIB Shah Alam. Dan pertama kalinya, sy diberi kepercayaan oleh Pr L untuk bersaksi kisah hidup sy di hadapan jemaat SIB Shah Alam. Sy bergegar teman2 masa itu. Bukan sebab sy malu dengan apa yg akan sy saksikan, cuma sy tidak ada persiapan tuk bersaksi masa itu. Tiba2 saja Pr panggil...so sempat berfikir 'sy mau saksikan apa ya?'. Tapi indah pada waktunya, sy saksikan saja pengalaman sy dari kecil. Sy sudah agak actually, teman2 sy dari serdang masa itu agak mungkin ya terkejut dan tidak menyangka pun mungkin juga ada. Tapi di hadirat Tuhan, semuanya macam 'fall into place' saja. Mengalir saja. Dan yg membuatkan sy bersyukur juga, kerinduan sy supaya kesaksian sy ini boleh memberkati dan menguatkan teman2 di sib shah alam itu terjawab. Thanks God, sy berdoa dia akan sembuh. Amen.

Tidak berakhir begitu saja, malam itu kami ada impartasi selanjutnya lagi dari versi Daniel dan saudara2nya... Tapi sebelum dapat balik ke serdang dengan jayanya, kami terpaksa [kami tu, semua yang ikut Pr L ke SA] tolak van beramai-ramai gara2 terlupa tutup lampu. Dengan high heelnya, hentam sajalah labu. Syukurlah dalam jam 8 lebih2 van sudah ok dan kami teruskan balik serdang. Pengalaman betul pelayanan ni. Dulu di WP kes sy ditendang sampai sy tersungkur gara2 mendoakan orang kerasukan, sekarang ni menolak pula van. Indahnya memori pelayanan.. :D

Ok, malamnya, sy diberkati dengan kata2 selanjutnya dari Pr N. Katanya, 'Kekristenen itu mudah. Tidak ada yang sukarnya.' Bilang itu Digi punya iklan kan 'mudah saja'. In short, menjadi kristen itu begini 'pengalaman kita bersama Tuhan itu harus diwujudkan dengan hubungan sesama kita'. Matius 22:37-39. Simple, kita pribadi mengalami dulu Tuhan, mengasihi Tuhan dengan segenap hati, dengan segenap jiwa dengan segenap akal budi kita.itu hukum terutama. Dan hukum yang sama pentingnya hukum terutama 'mengasihi orang lain seperti kita mengasihi diri sendiri'. Jadi maksudnya lagi, kita terlebih dahulu mengalami kasih dari Tuhan dan dari situ baru kita boleh salurkan kasih itu kepada orang lain. Indah bukan.

Kutbah Pr V selanjutnya, itu betul2 menegur sy juga supaya lebih mengasihi orang2 di sekeliling saya terutamanya 'mereka'. Tq Pr for the sharing.

So, very the intelectual kan hujung minggu sy kan...roh sy dipuaskan but my spirit hunger for more. Sy mau lebih dalam lagi Tuhan hubungan ku bersama mu...agar aku lebih lagi mengasihi jiwa2 yang terhilang...

God is good and He is good all the time.

All Glory,Praise, and Honour only to JESUS.

2 comments:

PriNceSs AdOnAi said...

waahh sa pun rindu berkat mcm tu la...:D

good for u moi! meh kasi alir lagi berkat ko pi sa melalui doa ko a... mcm pertambah 1000watt lg kuasa doa ko tu tau :D

rennylesa said...

hehehe..

boleh bah kalau kau jac..kau mau sy doa apa tuk kau?.. boleh buat doa sepakat ni...:D

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...