Monday, April 12, 2010

Blessed Weekend

hola...an yaeong hae sae yo?...wah lama sudah sy tidak cakap korea oo [macam pandai sangat kan.:p]...anyway, wish all of you a very good morning and blessed monday!

Pagi ni bangun ada semangat baru...tiada monday blues yang dirasakan pagi ni...so drive dengan tenang dan penuh slow and steady..hehehehe :D

jumaat lepas, sy pergi tengok wayang dengan ging keras saya. Kami p tengok tu cerita Date Night di Balakong. Ceritanya melucukan dan tetap ada moral value dalamnya. Kisah sepasang suami isteri yang cuba menghidupkan kembali cinta antara mereka dengan keluar dating 1malam. Apa terjadi, malam yang dianggap istimewa menjadi huru hara buat mereka berdua. Apa tidaknya terpaksa berlari-lari, harung tasik, angkat perahu, dikejar orang....malam yang menjadi panjang buat sepasang suami isteri ini. Moral value dia, khususnya yang suami isteri lah, jangan tunggu sampai keadaan yang huru hara baru timbul ketidakpuashatian2 yang terpendam...pernikahan itu komitmen...hidup bersama sampai maut memisahkan...memang akan ada pasang surutnya...akan ada waktu stagnasi nya..akan ada waktu...macam 'no feeling'...pastilah kan [tho'belum menikah, tapi ni lah bah ni terlalu banyak teori dari Bapa Rohani]...tapi sudah namanya pernikahan dan komitmen maka menjadi tanggunjawab baik si suami dan si isteri tetap menjaga pernikahan mereka dan sentiasa berusaha untuk mengekalkan hubungan kasih antara sesama...makanya [ni pesan dari Bapa Rohani juga ni], kalau sudah ada anak, jangan menjadikan anak itu sebagai satu gap antara suami dan isteri...kalau memang suami isteri bekerja, dan dua2nya sibuk...usahakanlah juga cari waktu bersama...mmmm...all i know is theory, havent practised it yet! Tapi untuk cerita 'Date Night' ni sy kasi 4.5 star! Boleh hilang stress...sebab lucu!

My saturday terasa sangat pendek! Pagi2 hantar c bien balik putrajaya..then trus p cuci kain di dobi...ding dong ding dong habis mau dekat 11 pagi juga. Lepas tu sy prepare myself untuk Kutbah di SPK petang ahad. Sedar tidak sedar sudah jam 12 tengah hari lebih, terus rushing mandi sebab ada pelayanan mengambil orang di LCCT. Oleh kerana, tersilap perhitungan waktu, ya lah kan, sy ingat sy akan sampai di LCCT dalam 30 min jak. Wuiihh gila eiii...oleh kerana sudah lambat, tidak excellent sudah sy, maka sy terpaksa memecutkan kereta sy sehingga 140km/j. Terpaksa ah...sudah lama tidak bawa laju sedemikian rupa! Sy ingat mau santai2 ja drive 80-100...sekali BR telefon dia sudah sampai..masa tu masih di Putrajaya...huhuuu..syukurlah masih hidup! Sudah hantar sampai di destinasi, sy balik semula ke serdang terus ke gereja utk praktis CYC pula. Sekitar jam 3.05pm macam tu sampai habis dalam jam 430pm. Then, balik rumah rehat sekejap. Tertidur lah sambil dengar kutbah Pr Eddy Leo. Dalam jam 630pm adik rohani sy stella datang rumah bercerita2, curhat tidak sedar jam sudah 730pm. Jam 8pm kena ada di church sebab mau praktis last lagi. Ding dong ding dong hari sabtu tu sy sampai rumah jam 11 lebih. Dengar balik kutbah Pr Eddy Leo..dalam jam 12 lebih sy off lampu and zzzzz.

Sedikit mengantuk di pagi ahad...badan terasa letih dan lenguh..mungkin sy drive dan berada dalam kereta terlalu lama. Plus nervous lagi sebab inilah kali pertama tuk tahun ini, sy akan kutbah di Serdang. Sudahlah tajuk yang sy bawakan agak ya...sukar juga untuk sy kuasai. Kutbah 30 min ja ging...maybe less than that! Orang nampak sy tenang dan berkeyakinan, tapi tuk pertama kalinya sy betul2 merasakan semua yg sy mau buat, tidak tercakap dan berterabur! Apa yg sy mau tekankan tidak terkeluar. huhuuuhuu...a bit frustrated, but then, sy ingatkan diri saya, kalau sy melayani itu kerana kasih karuniaNya Tuhan dan bukan kerna kuat dan gagah saya...sy belajar...sy minta some inputs from homilitik friends after that, dan sy bersyukurlah sebab di kesempatan ini, Tuhan mau ajar saya dari kesilapan saya. Dan apa yg lebih penting, biarklah Roh Kudus yang sendiri berbicara dalam hati mereka.

Oleh kerana sudah terlalu letih, kaki terasa lenguh apa tidaknya 'apa ka mimpinya sy pakai heel yang tinggi tu'...buat kaki sy rasa kebas jak! Tiba2 terasa mau pakai heels.. dan apa terjadi, sy menjadi tidak larat drive kereta untuk ke acara malamnya..patutnya semalam ada Kelas SEDO, ada persekutuan doa di Brickfield..tapi semua tidak terpergi!

So that was what happened to me last weekend...puji Tuhan semuanya kerana kasih karunia Tuhan...

ok deh, sambung buat kerja dulu...!

Be blessed!

p/s-cerita Batam nanti di sambung ya..

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...