Friday, April 9, 2010

Ladies ~ Things to ponder

Waktu ibadah COD..Community Owning Destiny.. di Batam hari tu...kutbah k'nathan adalah bagaimana keberhasilan kita bergantung dengan siapa yang kita membangun hubungan. Dalam bahasa mudahnya, pergaulan kita sehari-hari akan menentukan kesukssessan kita.

Dalam Mazmur 1 mengatakan 'berbahagialah orang yang tidak berjalan menurut nasihat orang fasik, yang tidak berdiri di jalan orang berdosa, dan yang tidak duduk dalam kumpulan pencemooh, tetapi yang kesukaannya ialah Taurat Tuhan, dan yang merenungkan Taurat Tuhan itu siang dan malam'....'apa saja diperbuatnya akan berhasil'.

Untuk kita boleh berhasil dalam apa saja perkara, kita harus perhatikan hubungan yang kita ada sehari-hari..penting sekali hubungan yang dibangun mempunyai nilai-nilai yang benar. Kalau kita bergaul terus menerus dengan orang malas, maka kita juga akan mudah terheret dalam kemalasan, kalau kita bergaul dengan kumpulan pencemooh maka kita juga akan terheret dalam hal yang sama. Maka firman Tuhan ini mengingatkan kita supaya berhati-hati dengan siapa kita bergaul.

Power statement k'nathan malam itu khususnya para wanita... dia kata begini 'wanita jangan menjadi seorang yg GOBLOK'...nampak kasar kan tapi itulah perkara yg perlu para wanita ingat. Goblok atau bahasa kasarnya bodoh atau mungkin lebih parah dari pada itu bebal...berbicara bagaimana kita sebagai wanita tidak semudah untuk menyerah apa2 saja sama lelaki yg belum menjadi suami kita. Jangan juga terpedaya dengan istilah 'teman tapi mesra'..kerana pada akhirnya bukan lelaki itu yang merana tapi wanita akan lebih parah sakitnya.

It's better teman without the words mesra. Siapa yang mau jadi wanita goblok kan! Dan 'teman tapi mesra' bukanlah nilai yang benar dalam membangun sesuatu hubungan... malah merosakkan lagi. Biarlah kalau kita bergaul dengan sesiapa pun, motivasi kita murni.

So to all my galss friend out there, be careful ya...spt kata k'nathan biarlah lambat tapi itu yang terbaik yg Tuhan berikan...

Be Blessed...

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...