Tuesday, April 20, 2010

R.O.M

mesti ada yang faham, ada yang 'apa ka benda R.O.M tu'?

R.O.M tu registration of Marriage. Tiba2 sy cakap benda ni pula kan...sy sebenarnya tertarik dengan entry dengan sahabat saya yang bakal bergelar puan 2 bulan lagi...

Selama ini, sy tidak tahu pula kalau kita kawin dengan orang yang tidak sama negeri dengan kita, dia ada effect sama R.O.M kita pula... kenapa? kalau cerita c geng ni, bakal husband dia orang sarawak, jadi untuk pendaftaran kawin ada 2 option yang dia kena buat -

1-boleh kekalkan alamat di IC dia, tapi tuk R.O.M, dia terpaksa daftar di Sabah dan S'wak, dan dalam masa yg sama, saksi juga kena dibawa sekali! Wah, leceh kan! Mana mau angkat lagi saksi2 tu naik kapal terbang..tambah cost lagi..huhuhuu

2-either 1 antara suami isteri kena berkorban tukar alamat. Since c geng yg willing tu pindah kuching, maka dia lah yang berkorban.Huhuhuhu...

Ni pada saya ok lagi kan sebab sesama borneo..ada kawan sebatch PTD dengan saya yg juga akan kawin bulan Jun ni, future husband dia orang Klang, nah lagilah, dari alamat S'wak, dia tukar kepada alamat di S'gor.

Tidak sangka kan! Sy tidak tahu ni sebab 3 orang adik-beradik sy semua jumpa orang Sabah juga. Jadi tiada lah kes tukar2 alamat di IC ni. Bukan senang pula kawin dengan orang negeri lain. Itu baru negeri lain..kalau terkawin orang seberang?selalu berangan lagi tu..ahahahhaa.

Macam-macam...

2 comments:

thesweetlittlecat said...

tukarlah kerakyatan ko sekali kalo kawen dgn "ur 2nd hometown" tu..

p/s: for me, no matter where am i, im proud to be Malaysian! 1 malaysia!!! :)

rennylesa said...

ahahahaha..

kalau dah memang jodoh aku dengan 'my 2nd hometown' aku terima kiera...di mana bakal suami aku berada, di situ aku berada menyokongnya...ahahahhaa [geli aku babe]....

btw..me too are proud to be MALAYSIAN.

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...