Monday, May 17, 2010

God's Favour

God Favour atau kalau sy translatekannya ke dalam bahasa yang sy fahami pertolongan dari Tuhan atau lebih daripada pertolongan kot...

Semalam, ketika saya merenungkan Joel Osteen 'Your Best life', sy sangat diberkati dengan saat teduh pada hari itu. Ia berbicara mengenai pertolongan dari Tuhan atau kasih karunia Tuhan. Emm,,,susah juga sy mau gambarkan maksud yg senang difahami, tapi saya mengalami itu semalam.

Sy ada kongsikan kan, sy ada pelayanan SPK di Wangsa Permai petang semalam. Di Wangsa Permai, bukanlah pertama kali saya berdiri di hadapan dengan jemaat di sana, kalau sy kira2 balik, semalam itu adalah yang ke-4 kali sy bercakap di depan mereka. Tapi, oleh kerana pengalaman sy berkutbah di tempat sendiri di tahun ini banyak membuatkan sy nervous berdiri di hadapan mereka. Apa lagi topik yg sy sampaikan itu memang kalau dari saya, sy sudah rasa 'Tuhan, next time not this topic'. Rasa macam, apa lagi Tuhan, sy sudah habis idea ni...begitu sudah. Tapi waktu on the way ke sana, dalam kereta sy berdoa sy teringat renungan pagi saya bersama Joel Osteen, terus sy dengan iman sy katakan (dalam hati) 'I have God favour to deliver the sermon today. God will help me'. Itu beberapa kali sy ungkapkan dalam hati saya sampai c driver tanya 'kau ok sudah nanti'..of course dia tanya pasal persiapan saya. Saya kasi ok sajalah. Belajar bersikap tenang.

So, waktu sampai di sana, dan bila waktu sy naik jak kongsikan pelajaran kelas SPK tuk hari itu, terjadilah pula LCD tidak jalan, microphonenya yang putus2. Sy jujur memang terganggu. Sebab ini pengalaman pertama sy multimedia fail. Tapi sy tetap ambil waktu bertenang...sy percaya Tuhan yang menolong saya hari itu. Dan sy sangat percaya that HIS FAVOUR is upon me throughout the speech. Sy tidak nervous, dan sepertinya setiap perkataan laju saja keluar dari mulut saya. Lord Jesus, You are so good. Dan sy percaya, teman2 yang mengiringi saya turut berdoa untuk saya. Wah, terima kasih ya.

Nah, sebelum sy sampaikan kutbah itu, sy ada share sama teman2 saya yg ikut saya, 'topik ini untuk angkatan berikutnya, saya tidak akan share lagi'. Tapi semalam, dan pagi tadi Tuhan kasi satu terang baru mengenai topik ini which is saya rasa 'wow' dan sy rasa, kalau sy dipercayakan lagi bawa topik ini, saya akan kongsikan terang baru yg sy dapat itu.

Memang Tuhan itu baik. Hari ini teman2, mari belajar mengatakan dengan iman, that we all have God Favour. Trust Him and always be thankful.

Blessed day everyone...

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...