Monday, May 17, 2010

memanglah tidak senang!

Bukan senang bekerja sebenarnya...ya lah belajar tinggi2 sampai Universiti dengan harapan akan dapat gaji yang setimpal dengan kelulusan. Sudah dapat kerja, berhadapan pula dengan cabaran di tempat kerja. Apa lagi bidang kerja yang semuanya kena mula dari zero. Sudah demikian, berhadapan lagi dengan karenah majikan, karenah sesama pegawai dan staff sokongan. Memang mental juga bekerja...8 jam sehari, 5 hari seminggu. Dan setiap hujung bulan akhirnya dapat gaji.

Sy bukan tidak bersyukur dengan apa yg Tuhan percayakan dan berikan kepada sy selama ini dan sehingga ini, tapi hari ini sy melihat bagaimana penat lelah sy bekerja selama 4 tahun yang akhirnya dapat keluarkan EPF yang dikumpul selama bekerja. 4 tahun itu geng...termasuk penat lelah mau confirm jawatan, kena kursus DPA selama 6 bulan; masuk hutan, keluar hutan, redah laut, redah daratan, redah api, redah tempat gelap, redah UD*PA yang macam2 karenahnya, redah BTN, redah K*SN yang tidak suka batch 2/06, dan akhirnya confirm juga. Belum cakap karenah birokrasi di aras 6, MOA ni... dan syukurlah dapat juga surat taraf berpencen berkuatkuasa 1 mei.

Susah kan, tapi hasil simpanan EPF, a.k.a hasil penat lelah itu macam air saja mengalir. Setelah minus hutang kad kredit [ini salah saya zaman tidak tahu pengurusan wang], minus hutang tertunggak dengan adik-kakak dan hal2 yang perlu dibayar. Woaaaaaaaaaaa, mau nangis rasa bila cepat saja habis. Tidak dapat merasa melihatnya lama2.

But then, 1 thing tuk sy sangat bersyukur, sy tidak lagi dibebani dengan hutang Kredit Kad. Sudah lama tidak guna, sejak feb lepas dan semacam ada rasa sudah biasa.

Sekarang, sudah boleh fokus utk saving pula. Dan sy looking forward utk ke arah itu. Sy sudah plan tuk invest juga. Really have to discipline myself in making savings.

Bilanya sy mau deposit tuk rumah sy?bilanya sy mau saving tuk persiapan kawin?? mana boleh harap husband jak 100% kan, mesti ada portion dari perempuan juga, lain lah kalau bakal suami saya millionaire. hehehehehe...

wahhh....see i told u, bukan senang kerja dan dapat gaji... itu pun kasih karunia Tuhan utk mengurus kewangan supaya kita tidak menjadi hamba wang. Syukurlah...

macam-macam kan...

'Kesederhanaan itu indah, kelimpahan itu anugerah' [quoted; dari sahabat2 ku jauh nun di seberang]

1 comment:

thesweetlittlecat said...

bagus lah dah takde hutang cc.. bebas skit nak berbelanja & savings...

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...