Tuesday, June 29, 2010

my KSP

masuk hari ini, tinggal 1 hari lagi sebelum bulan Jun melabuhkan tirainya dan memberi petunjuk kepada dunia, bahawa sudah 6 bulan tahun ini berlalu. Sometimes, sy tidak terasa masa berlalu dengan cepat, tp ada kalanya sy ada merasakan waktu kadang2 sangat lambat berlalu. Tp most of the time, memang cepatlah dia berlalu.

Kalau GOV ada kajian separuh penggal [KSP], sy secara pribadi pun ada KSP sy juga. =). Awal tahun ni, sy sudah listkan antara top dalam prayer list, adalah surat perpindahan sy ke Sabah. Pada plan asalnya, sy sudah draf paper tu bulan Januari, hantar bulan Feb dan dijangka transfer bulan ni, bulan Jun. Tapi, spt kata Tuhan, 'Rancangan Ku bukanlah rancangan mu, fikiran-Ku bukanlah fikiran mu, dan jalan-Ku, bukanlah Jalan mu'. Banyak perkara yg perlu sy consider. Tunggu surat taraf berpencen, tunggu kenaikan pangkat M44, tunggu keputusan flexi M41/44, dan macam2 lah. Membuat keputusan bukan suatu perkara yg mudah bagi sy, apa lagi melibatkan masa depan sy dan kerjaya sy. Di tambah, sy perlu dengar apa kata Bapa di Surga, dan dlm masa yg sama sy perlu dapatkan pandangan bapa rohani sy. Waktu sy cuti di kg hari tu, my mum ada tanya sy balik pasal pindah kerja ni, sy minta mereka bersabar, sebab bukan sy sengaja melambat2kan proses perpindahan tapi memang perlu banyak benda sy consider! My BR tidak mau sy pindah kalau sy pindah dgn hati yang tidak berkemenangan. But then, after sy consider dlm 1 sudut, hati sy tidak ada kepahitan dengan kerja sy, cuma sy mau buat sstu yg baru, sy mau buat hal yg sy minat. Sy sudah buat kerja sy ni almost 4 years, tho' sy ada experience sudah, tp still learning! Utk kerja sy, kalau tahun ni sy dapat balik sabah, sy tidak cakap kebarangkalian sy balik semenanjung semula itu tidak ada, sy kerja post Federal, sy juga punya impian mau sampai ke peringkat JUSA. Jadi, maybe 5 tahun akan datang sy ke Putrajaya semula. Itu sy tidak tau kan! Itu kemudian, itu masa depan punya story, but for now, utk gred sy sekarang, itulah yg sy mau buat. So utk 6 bulan ke hadapan ni, sy akan fokus dengan kerjaya sy, dan dlm masa yg sama, surat transfer itu akan sy majukan, bila, biarlah rahsia.

Itu soal kerja, soal kehidupan pun sy ada fokus tuk 6 bulan ke hadapan ini. =). Hari2 ni, ada bbp teman sy yg sedang dalam proses pemurnian dan pengujian. Ada yg lebih senior dalam proses ini, ada yg baru mau masuk,... ada yg tidak lama lagi akan ke fasa seterusnya. Sy juga mau fokus ke depan ni utk komitmen yg sy sudah sy pegang. Sy tidak tahu apa result dia, tapi apapun, sy percaya, Tuhan sedang mempertajamkan lagi karakter sy. Waktu2 ini, sy rindu hidup sy akan lebih maksimal dalam pelayanan. KErinduan sy, bukan lagi diri sy saja yg mau kembangkan potensi, tp sy mau melalui kekuatan yg Tuhan berikan dan melalui hidup sy, sy dapat mengembangkan potensi seseorang. Jiwa yg sy bimbing akan menemukan potensi mereka. Bukan setakat menemukan tapi sampai kepada destinasi mereka.

Merenungi 'daily devotion bersama JOel Osteen', banyak mengajar sy mengucapkan kata2 iman setiap hari. Dan hari ini, sy mau katakan kepada diri saya 'apa saja yg sy lakukan itu akan berhasil'.

Have a blessed day.

God Bless.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...