Sunday, July 4, 2010

Tetap kuat di dalam Tuhan

Hari ini sy sangat diberkati dengan kutbah pr tema 'Tetap kuat di dalam Tuhan'.

Renungan: Daniel 3:17, 18

Dalam FT ini, dinyatakan 3 sahabat, Sadrakh, Mesakh dan Abednego, waktu mereka tidak mahu mengikut arahan Raja Nebukadnezzar utk menyembah patung yang dibina. Lalu mereka dibuang ke dalam api. Dan ketiga mereka ini, menyatakan iman tanpa syarat mereka,

'Jika Allah kami yang kami puja sanggup melepaskan kami, maka Ia akan melepaskan kami dari perapian yang menyala-nyala itu, dan dari dalam tangan mu, ya raja; tetapi seandainya tidak, hendaklah tuanku mengetahui ya raja, bahwa kami tidak akan memuja dewa tuanku dan tidak akan menyembah patung emas yang tuanku dirikan itu'.

Inilah iman tanpa syarat mereka.

Teman2, setiap hari hidup kita berhadapan dengan ujian. Seperti tembikar tanah liat, utk dibentuk menjadi tembikar yang cantik, ia harus melalui pemanasan yg tinggi bbp kali sebelum berubah menjadi tembikar yang kuat dan cantik. Begitu juga dengan emas murni. Perlu mengalami permurnian bbp kali sebelum menghasilkan kualiti yang baik. sama halnya kita sebagai orang percaya, hidup kita akan sentiasa mengalami ujian-ujian yang akan menguji iman kita. Jadi bagaimana utk kita harus tetap kuat dalam Tuhan?

sebelum itu, kita perlu selidiki diri kita. Apakah hari2 ini, kita mulai lemah dalam Tuhan. Lawan kuat adlaah lemah. Ada 3 ciri yang menunjukkan kita mulai lemah ..

1 - Kita lebih banyak bersungut2 daripada bersyukur.

Spt bangsa Israel, salah satu sebab kenapa mereka terperangkap 40 tahun di padang mesir, sebab inilah mereka bersungut2. Sekalipun mereka dapat daging, dan roti manna yg Tuhan sendiri kasi, tetap saja mereka bersungut2.

2 - Mulai bosan atau bahasa kasarnya mulai malas membaca FT dan berdoa.

3 - Tidak taat dengan FT.

cthnya; mulai tidak setia dalam memberi persepuluhan dan persembahan khusus.

Jadi bagaimana tuk kita tetap dapat kuat dalam Tuhan/

1- memiliki iman yang tanpa syarat.

Iman ini ada 3 jenis, iman yang disebabkan jika, iman yang disebabkan kerana dan iman yang disebabkan walaupun. Iman yg tanpa syarat berbicara tentang iman yg walaupun! Sama halnya 3 orang anak muda yang berani mengatakan, sekalipun Tuhan tidak melepaskan mereka dari api, mereka tetap memuji Tuhan.

2 - Mengutamakan Tuhan dalam kehidupan. Meletakkan Tuhan di tempat pertama.

Ini secara ringkasnya apa yg sy dapat dr Kutbah Pr. Saya secara pribadi sangat ditegur dan diberkati. Sy meminta pengampunan dari Bapa, dalam minggu yg lepas sy ada terlepas bersungut2 khususnya pekerjaan sehingga sy sempat kehilangan sukacita. Sy diingatkan kembali, bersyukur itu tanda kita mengakui Tuhan masih 'in control' dengan apa saja situasi yang kita hadapi. Dan di dalam Tuhan ada pengharapan dan adanya kekuatan tuk melalui serta Tuhan menjanjikan kemenangan ada bagi orang2 percaya.

Sy berkata kepada Tuhan, sy mau tetap kuat dalam Tuhan sekalipun akan ada banyak cabaran dan rintangan di hadapan sy. Sekalipun akan ada banyak keadaan yg menyukarkan sy nanti di masa akan datang. Sy katakan kepada Bapa, sy mau sy spt emas murni, yg dimurnikan dan berhasil menjadi tahan uji.

Puji Tuhan utk berkat FT yg sy dapat. Sy sempat teringat pesan Bro Raya sama sy, 'renny kalau mau cari pasangan hidup, carilah yang karakternya sudah tahan uji' =).

Ya, komitmen sy diperbaharui. I want to say to Jesus, I love Him no matter what will come to my way. He is my everything.

Be blessed everyone...

G.nite.

2 comments:

Mike said...

Ehmm Beratus tahun atau 40tahun di padang gurun... [just asking for re-checking ;)] Ya.. sa pun selalu ingat hal org israel ni... dan sa memang selalu tertegur akan hal ini.. (terutamanya dalam hal mengucap syukur) kerana mereka bersungut2 then kena tunggu 40thn masuk tanah perjanjian.. yg actly kurang sebulan boleh sampai jika tanpa penundaan... God thanks.. remind me utk selalu bersyukur so that i can see and enter your promise land in my life..

rennylesa said...

o tq mike, salah info betul tu sy..

ok sy perbetulkan...

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...