Monday, September 6, 2010

hit it...

Disclaimer; bacaan khusus di kalangan sendiri sahaja. Tq

Lama tidak share tentang Kutbah Pr kan.... tapi kali ni, sy share sharing kelas SPK semalam yg dibawa oleh Pr Simon. Kalau ada yg rindu kutbah Pr Losius..nanti sy share di masa yg akan datang ya...

Semalam kelas 3: Panggilan dan Visi Kerajaan Allah.

Utk tajuk ni secara pribadi sudah masuk ke-8 kali (termasuk SPK Kajang) sy mendengar pelajarannya. Dan pertama kali dengar dr Bro. Onny. Dan di situ sy mengalami banyak breakthru secara pribadi. Tapi utk kali ini, memang terdetik, wah Tuhan banyak kali sudah sy dengar ni, tp sy sempat berdoa begini 'Bapa, sy tidak mau berada di Kelas SPK hanya kerana sy wajib pergi tapi sy mau belajar sstu yg baru, dan tolong sy Roh Kudus mengerti'. Dan Tuhan itu baik, Dia BAPA yang baik. Saat anak meminta roti, DIA pasti memberi ROTI yg hidup. So semalam sy mendapat 2 rhema @ terang baru.

1-Setiap orang yg berada dalam Kerajaan Allah pasti tahu tujuan hidupnya.

ini mcm ada 1 pukulan dalam fikiran sy masa tu. Kalau sy ni yg sudah pasti dlm KA, maksudnya sy x main2 dengan setiap hari sy bernafas, sb sy tau sy perlu buat apa. Sy tau sy ada tujuan. Tiada alasan tuk sy rasa tiba2 rasa lost, confuse, bingung, putus asa. Walaupun kadang2, ada waktu sy spt itu. Ada masalah skit, disepak sikit oleh Tuhan [perkataan disepak dirujuk sms sharing Pr James tempoh hari], masuk proses renovation skit, mulai sudah ada rasa mau give up, ada rasa, 'sy mau ke mana sudah ni'. Pada hal, saat berada dlm KA, dan hidup dalam KA, yang sebenarnya tujuan hidup itu sudah pasti. Asal saja kita tetap tinggal dan berdiri di atas FT, berdoa. Maka sy percaya, panggilan kita dalam bidang mana itu akan semakin jelas. Jadi kalau yg masih d luar KA itu macam mana? 1st thing 1st, ciri2 org yg d luar KA, pertama dia x percaya Tuhan Yesus sebagai Tuhan dan Juruselamat dan undang DIA masuk bertakhta dalam hati kita. Utk kita dapat masuk dalam KA, kita harus akui kita perlu Tuhan dalam hidup kita. Sebab itu, kenapa dalam cerita Lukas 14, bila mana tuan rumah itu buat surat jemputan kepada pertama2 org kenamaan, org terpelajar, tp pada akhirnya tiada seorang pun datang. Masing2 ada alasan. Jadi tuan rumah terus ubah plan, dia suruh panggil dan jemput semua org yg lumpuh, yg miskin, yg buta. Kenapa kira2 panggil org spt itu? sb tuan rumah ni buat jamuan besar, dia tau org2 spt itulah perlu makan, apa lagi makan free kan, mesti durang tidak menolak kan. Tp kalau org2 yg pertama tadi, macam2 alasan mereka bg, sb mereka tau kalau setakat makan, durang sendiri boleh beli makanan sendiri, pendek kata 'SOMBONG'. Lucifer saja ditendang keluar dr SUrga, sebab dia sombong! So cepat2 selidiki hati kita, apa benar kita dalam KA?

pause for a minute; kenapa ramai orang mau bunuh diri? putus cinta mau bunuh diri, bankrupt mau bunuh diri, gagal peperiksaan mau bunuh diri, ibu bapa bercerai mau bunuh diri...dibuang kerja bunuh diri....macam2 kan...

2- kita adalah utusan-utusan Tuhan dr Surga turun ke bumi dan ditempatkan di Malaysia. [sy amenkan dan sy percaya]

Bible mengatakan pada saat kita percaya Tuhan Yesus terima DIA dalam hati kita, 'Berbahagialah kamu kerana nama-nama kamu sudah terdaftar di sorga'. [Lukas 10:20]. Dulu2 ni memang ayat hafalan sekolah minggu. Tapi betul! Kita yg sudah percaya Yesus, nama kita sudah terdaftar di Surga dan kita ada lah warganegara SURGA. bukan lagi bakal jadi warga negara tapi MEMANG status kita warganegara SUrga. Jadi kita ini dr Surga, diutus oleh Bapa ke Malaysia and to be HIS Ambbassador. ada 7 pillar yang dikenal pasti-> pillar 1: Family, 2:Business 3: Education 4;Social 5: Entertainment/Arts/Sports 6:Religion 7: Government/politics. So where are u now? sy berada di pillar 7. Dan sy tau, semuanya bukan satu kebetulan melainkan ada rencana Tuhan. Sb kita ada visi dr Tuhan iaitu menjadi Garam dan Terang DUnia. Jadilah utusan atau duta-Nya Allah yang benar2 mengambarkan KA. Menjadi teladan dalam perkataan, fikiran dan tingkah laku kita. Org lain rasuah, we dont do coruption. cthnya...ada banyak lagi lah. Jujurnya, sy sendiri masih ada kelemahan, masih x sempurna. Tapi sy berusaha to do something..motivate myself, remind myself, that I'm different. I was born to be a history maker. I am a history maker!

pause; pernah dengar 'monday blues?'..kira2 kenapa ada monday blues, tapi bukan tuesday blues atau sunday blues atau friday blues?....padahal baik isnin sampai ahad, semuanya diciptakan Tuhan utk kita melakukan sstu yg luar biasa yang berhasil yang terhormat.

Kesimpulan;

Inilah terang baru yg sy dapat semalam, dan kembali lagi, 'Perubahan bukanlah Perubahan sampai terjadi suatu perubahan'. Talk without actions is useless. I am sharing here, just to remind each and everyone of us including me, tuk menghargai setiap masa dan waktu berada utusan-Nya Tuhan di muka bumi ini. Naik pangkat itu berkat, lulus PTK itu berkat, tapi tujuan kita di dunia ini lebih daripada itu. Kita perlu berfungsi di mana kita berada menjadi berkat dan menjadi teladan. Supaya pada akhirnya kita dipanggil utk kembali ke Surga, dan bertemu dengan BOS kita yakni our Father in Heaven, nanti kita akan mendengar 'syabas hambaku, kamu telah melakukan pekerjaan mu dengan excellent, welcome home'. Wow!

Till then, be blessed. Enjoy ur day.

p/s-may this simple sharing 'hit' ur heart and be transformed...'kebenaran akan memerdekakan kita...'

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...