Friday, December 3, 2010

The Choice is yours!

Morning...

finally I have my own time blogging...well after such a hectic weekdays with MAHA.

This week, memang tidak senang duduk di ofis, sehari di ofis 2 hari di MAHA, sehari di Ofis..off lagi di MAHA...tugasnya spt biasa lah menjadi LO kepada orang yang minta diiringi. Sekalipun tugas begini [berdiri banyak, berpanas banyak, berpeluh banyak, kadang2 berlari] sy masih enjoy sebenarnya jadi LO. Banyak benda lah mau cerita pasal MAHA, tapi itu sy elaborate the next entry saya.

Anyway...pagi ni sy mau cerita pasal penderaan. Selalunya penderaan ni orang kaitkan dengan penderaan fizikal. Tapi kalau menurut saya, penyakit sakit hati pun boleh dikategorikan sebagai penderaan. Cuma bukan penderaan fizikal mungkin tapi penderaan emosi.

Penderaan fizikal, memang sakit. Apa lagi itu boleh menyebabkan trauma kepada seseorang. Sama jugalah dengan penderaan emosi aka sakit hati/kecewa dsbgnya. Dalam hal ini, saya selalu refer kepada teladan terbaik di dunia iaitu TUHAN YESUS KRISTUS.

DIA sama sekali pernah didera...i use the word didera here...but actually GOD willing to give HIMSELF for us. Yesus sewaktu disalibkan, perlu melalui pukulan demi pukulan...cambukan demi cambukan...sehingga dalam BIBLE mengatakan rupaNYA sudah tidak dikenali...kalau yang ditontonkan di Passion of the Christ itu actually masih ok lagi, tapi pada saya huhuhu..sudah menyakitkan.

Yesus juga pernah mengalami penderaan emosi. Sudahlah disalibkan, DIA dihina lagi, dicaci lagi. Ditinggalkan lagi oleh pengikutnya [Petrus - menyangkal 3x]. Even dari waktu DIA melayani di bumi, DIA ditolak oleh saudara maranya sendiri. SO many rejections.

YESUS yang 100% manusia, tau persis sakit hati/kecewa/menangis/terluka dan sebagainya.

When I wrote this, i feel like to cry. What I had experience, masih cukup jauh jika dibandingkan dengan TUHAN YESUS. I always remember this words that JESUS said..'Ampunilah mereka, kerana mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan'.

Kasih Yesus kepada mereka jauh melebihi daripada apa yang mereka lakukan kepada Yesus. Baik itu secara fizikal mahupun kata2, YESUS begitu mengasihi mereka dan mengampuni dan mengampuni dan mengampuni kesalahan mereka. Mereka di sini sy refer masa itu bangsa Israel. Tapi yang sebenarnya it reflects us also.

To forgive is not easy..apa lagi to forget. But we always have the choice. Untuk hidup dipimpin oleh Roh atau hidup menurut keinginan daging. Hidup yang dipimpin oleh Roh akan ada buah roh yang dikenal. Kerana dari buahnya akan dikenal. Hidup yang dipimpin oleh Roh pertama adalah Kasih. [Galatia 5:22].

Kalau kesakitan yang kita terima begitu berat untuk mengampuni, berpalinglah kepada salib Kristus. Renungkanlah kasih yang Yesus tunjukkan. Lihatlah respon yang Yesus berikan.

When I experienced those things..sakit hati/terluka dsbgnya.. I asked Jesus...'Jesus, if You were in my place, what will You do?' bila timbul..'what if'..akan ada uncertainty pula...terus lihat Salib Kristus...

This Friday morning...whatever situations u experience today or recently....choose to forgive and forget..choose to love and not to hate...choose to be grateful and not to grumble..choose to be happy...is all about choices that we make today...

Be Blessed. Love u always [my readers]...God Bless

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...