Tuesday, January 4, 2011

Blessed engagement ^^

29 Disember 2010

Dalam BIBLE ada mengatakan begini, 'Apa yang tidak pernah dilihat oleh mata, dan tidak pernah didengar oleh telinga, dan yang tidak pernah timbul di dalam hati manusia: semua yang disediakan Allah untuk mereka yang mengasihi Dia' (1 Korintus 2:9)

Ada Amen ka? sy secara pribadi mengAmenkan janji Tuhan ini. Buktinya, sy tidak pernah terfikir untuk punya calon suami jauh sekali untuk bertunang dalam tahun 2010. O ya, jangan salah anggap ya, doesn't mean sy buat keputusan melulu di sini. :D

Sy kenal MM 3 tahun yg lepas. Pernah berkawan rapat dengan dia hampir setahun dan selepas itu masing2 buat haluan sendiri. Kedua2 kami pernah sudah di tahap masing2 sudah tidak mau berharap. Baik saya dengan dia, masing2 sudah mau ambil komitmen dgn orang lain. Tapi rencana Tuhan tuk kami berdua sy kira itu luar biasa. Wktu dlm keadaan sedemikian, Tuhan utus bbp orang campur tangan. Mungkin masa tu, sy sendiri mau jalan sendiri kali sampai tidak dengar apa suara Tuhan. Apa yang Tuhan mahukan sy lakukan. So, dipendekkan cerita I did pray and fasting asking God to tell me so. God is good, bila masa anak-anakNya berseru kepada-Nya di situ DIA menjawab. So, the answer is YES to him and we finally made our commitment together and then we told our parents, and our parents juga sangat gembira ( I believed it is a sign that God approved this relationship) then we told our Pastor. Dari situ, bbp teman juga sudah boleh agak dan kami beritahukan...so bermula planning dari A dan seterusnya.

So 29 Disember 2010, saya selamat bertunang dengan pemuda yang sy cintai dan menerima dia apa adanya dia. Daripada tidak pernah timbul dalam hati sy, bahwa sy akan bertunang dalam tahun ini, dan itulah yang terjadi...I would say that semuanya itu anugerah dari Tuhan buat saya.

So here I am, gadis tunangan orang (ayat gedik!) :p.

Itu ceritera di sebalik kenapa sy tidak pernah sy terlalu men'share'kan pasal engagement sy or my wedding day (soon (^~)). Jadi, pada hari kejadian...atau a day before that, sy sangat nervous actually. Belum mau kawin ni, baru peringkat bertunang. Tapi nervous sy tu membuatkan sy x dapat tidur lena...yg sy fikir apa akan berlaku, macam mana esok hari..hopefully semua berjalan dengan lancar. Pada hal, hal pertunangan itu kakak sulung sy yg atur. Sy memang kena warning siap2 oleh kakak sy, suruh tidur awal jangan risau pasal besok. Biar sy ada seri bertunang. Tapi kepala sy x mau follow apa yg dlm hati saya. The mind keep thinking...tp finally dapat bangun jugalah pagi tu. :D

So majlis kami (macam besar sangat pula), berjalan sederhana dan dimulai dengan lunch. Sy bersyukur ada uncles dan aunties serta cousin mousin yang sangat ringan tulang datang membantu kami semua. Bab masak memasak, sy bersyukur sb uncle sy sgt pandai masak plus abang dan kakak sy kedua pun sangat pandai memasak. My mum top chef durang..atur ini atur itu. That's why waktu rombongan MM datang mama sy sibuk saja di dapur. (pada hal mama sy ni pemalu bah orangnya).

My family anggarkan tetamu termasuk wakil dr MM sides dan sy punya family serta yg berkenaan adalah dlm 100 orang. Kalau dikira sebenarnya lebih itu berdasarkan pinggan yg dicuci. hahahaha. Tapi, roughly about that figure lah. Rumah kami yg agak kecil tidak dpt menampung sedemikian ramai orang jadinya, semua proses bertunang buat di luar rumah berbumbungkan kanopi. Jadi sedikit kepanasan tetamu sebab dalam masa yg sama mati current pula di kg. Macam2. Dlm sekitar jam 3 lebih hujan pula di luar...jadi just imagine panas bercampur hujan..what a perfect combination whether that day! :D Seakan2 alam memberitahu kepada tetamu bahawa pada hari itu, Tuhan telah mengikat 2 pribadi dari 2 keperibadian yg sangat berbeza dengan acuan keluarga masing2 yang juga berbeza. Hanya dengan kasih karunia Tuhanlah yang menyatukan mereka. aise...ayat!

Jadi family berbincang di luar, dan sesuai dengan adat Rungus, sy disuruh duduk di dalam sehingga selesai perbincangan barulah sy dipanggil. Sy? Nervous tu masih ada. Kali ni, nervous sb tertanya2 apakah perbincangan berjalan dengan lancar. Tidak lama kemudian sy dipanggil. Dalam hati sy 'cepatnya, berapa yg family sy minta (dlm direct wordnya lah begitu) sampai terus dipersetujui'. So the proses berjalan dgn baik...kalau orang melayu bilang lafaz nikah hanya sekali, kalau sy sekali tawar terus setuju. Begitulah lebih kurang!

Puji Tuhan, hujan tidak lama...suasananya juga sudah mula redup dan tidak panas. Maka bermulalah sesi tukar cincin dan seterusnya lah. Sign menyign segala. Ambil gambar, potong kek..dan selesai.

Selesai itu, ambil masa berfellowship dengan family sebelah MM, then barulah sy curi2 makan di dapur. (belum makan dari pagi tu cuma minum air saja..actually niat doa dan berpuasa juga bah tu).

So, itu story di sebalik story..sedikit gambaran pada hari pertunangan kami..(selebihnya ada di FB sy)

Pastor Losius mendoakan kami. Sangat berbesar hati sebab Pr Losius dapat hadir bersama isteri.

Ni gambar kami bersama kedua2 ibu bapa kami. Bila ditenung bbp kali, rupa mama sy dan mama MM agak serupa kan! hehehe. Tinggi bapa sy dan bapa MM juga hampir sama tinggi. :)

Dan inilah kami.

Doakan persiapan kawin kami yang tidak lama lagi ni. Doakan supaya kami akan menjadi keluarga Ilahi, keluarga yang mencintai Kristus. (^_^)

Till then, sy tau ada yg sudah tanya bila wedding day kami..sabar ah..kad jemputan akan diedarkan...dan sy sangat berbesar hati kalian yang membaca blog sy dapat menghadiri majlis kami yang diadakn pada..... tunggu akan ada pengumumannya....

GOD BLESS.

6 comments:

Bri said...

wahh..... sweet of both of you! congratulation renny & partner.. just wonder ur mm tu budak upm juga ka?

rennylesa said...

hehehe thanks jet..

ya MM tu student UPM juga..cuma super senior dari kitalah...:)

airin said...

Good. Congrats for engagement. Can't wait to attend the wedding. :)

mamamya said...

congrats renny...selamat membuat persiapan and semoga berbahagia forever =)

princess said...

kazen, kongrats tu u... :D
jan lambat sangat kasi tau tarikh a... nanti urang tia dpt plan cuti kekekkeke...

vivien_capri said...

hehe congratsss :D
GBU both

xoxo

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...