Wednesday, February 23, 2011

Wednesday chitchat

Hello wednesday...

Apa kabar?

Saya baru balik dari 11/2 hari lawatan kerja di Kuching. Terbang isnin malam dan balik KL petang semalam. Agak kepenatan. :)

Ini outstation pertama saya tahun ini dan pertama bersama bos baru. Tho' sehari sebelum meeting, ada 'something' yang sa dengar yang tidak best...tapi Puji Tuhan hari selasa dapat dilalui dengan begitu baik sekali (from my observation-lah). Sy masih belajar bergaul dgn bos baru ini, dan so far bersama dengan dia selalu ingatkan diri sy 'renny don't judge people, try to get along with them'. And puji Tuhan, setidak2nya so far so good.

Sy mau share sedikit experience sa utk meeting semalam. 4 bulan lepas sy ke Kuching, tempat yg sa lawati sedang musim menanam padi. So ada sesi dialog dengan petani (rujuk:makcik2 dan pakcik2). Masa tu, kita mendengar keluhan demi keluhan dan kesukaran petani. Kali ini saya turun ke tempat yang sama dan kali ni mereka musim menuai sudah (sangat cantik pemandangan!). Tapi kali ni tiada sesi dialog, sebab semasa sesi lepas memang dijanjikan lah we (the officers) will try our best to help them. Tapi betul memamg kami (refer:the officers) berusaha lakukan. Tiada dialog sebab 'benda' yg dijanjikan belum tertunai. Salah siapa? saya tidak dapat cakap siapalah, tapi memang sedihlah.

Sometimes, di peringkat tertentu (dasar) kita sudah beri yang terbaik tetapi sering kali tertunda di peringkat pelaksanaan. Apa lagi Federal masuk dalam pengurusan state. Macam2 ding dong ding dong. Yang akhirnya kesian pakcik2 makcik2...dan lebih teruk ada pihak ketiga yg ambil untung di atas permasalah di atas, akhirnya memaksa pakcik2 dan makcik2 ini bergantung harap dengan pihak ketiga.

Pakcik2 dan makcik2 yg sa cakap ini memang kalau dari segi pelajaran tiadalah. Mereka solely bergantung pada tulang 4 kerat mereka utk hidup. But dengan tulang 4 kerat merekalah, anak2 mereka bersekolah. Mereka x tahu apa yg berlaku di tengah2 pelaksanaan. Pada mereka hasil (the end product) yg penting.

Saya sangat x suka sebenarnya pengurusan begini. Kita berusaha tunaikan tanggungjawab tapi masih ada pihak yg mementingkan diri. Yang ada kuasa terus berkuasa, yg tertindas terus tertindas. Yang golongan tengah2 hanya mampu angguk2.

Pemimpin negara war2kan Wawasan 2020...negara yang maju...rakyat yg progresif..etc etc etc.. but somehow, masih ada yang melarat....

U asked me..siapa mau dipersalahkan? saya tidak taulah...tapi sendiri mau ingatlah...mungkin yang x pernah hidup susah, mak bapa bukan petani or pesawah, tidak akan tau kesusahan mereka, jadi paling2 pandang mata sebelah ja kali.

itulah 'the great power comes the great responsibility'..so jangan mudah menginginkan kuasa kalau belum sanggup bertanggungjawab.

Ok lah..daripada membebel tapi tidak didengar...better saya buat apa yang mampu buat di peringkat saya!

Blessed day everyone. GBU

Kolose 3:23

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...