Monday, February 21, 2011

Jaga Hati

Happy monday morning everyone...

May you have a blessed day today...

Just now, while I was bloghopping to 1 blog to another... I read 1 topic written by a sister I know. She shared about 'Are you dating God or married to God?'. I like her writings. It's inspired me. You may read her blog here.

ANyway, pagi ni saya mau share mengenai apa berkat yang saya dapat dari Kutbah Pr David semalam mengenai 'Hati terpelihara kerohanian berkualiti'. Masih berkaitan dengan soal hati which is saya rasa juga ada kaitan dengan sharing sister ini. Sharing Pr diambil dari Lukas 8:4-8. (silalah baca ya)

So apa yg saya dapat saya simpulkan begini...pengenalan akan Kristus dalam hidup kita, itu akan membawa kita bagaimana kita menjaga hati kita. Kerana hati juga berkaitan dengan apa yang kita percaya (iman) dan iman kita menentukan sejauh mana berkualitinya kerohanian kita.

Dalam chapter lukas itu, itu berkaitan dengan jenis2 tanah apabila ada Benih yang ditabur diatas tanah itu. Dan apa yang saya tangkap adalah 'RESPON'. Untuk kita dapat meresponi situasi atau persoalan yang berlaku ke atas kita, sering kali kita akan bergumul dengar suara hati atau suara Tuhan. Kadang2, kita cenderung salah dengar..suara hati yg keluar kita asssume itulah suara dari Tuhan.

Dan untuk respon dengan benar, kita berbalik semula akan pengenalan kita kepada Kristus. Jujur cakap, bukan senang lah kita meresponi sstu perkara dengan benar. Perhatikan kata saya, bukan senang tapi masih boleh dilakukan. :). Setiap kita menghadapi situasi yang berbeza setiap hari dan pengalaman setiap orang tidak sama. Setiap orang ada kesukarannya tersendiri. Tapi semua itu berbalik kepada apa respon kita.

Dan untuk semua itu, hati kita perlu dijaga dengan penuh kewaspadaan (Amsal 4:23). Dan untuk semua itu kita perlu ada pengenalan yang terus menerus dengan Bapa kita di Surga.

Dan ya benar, melalui respon kita, itu terlihat kedewasaan kerohanian kita. Apakah semakin berkualiti atau bagaimana? Orang sekitar akan turut merasakan pertumbuhan kita. Dari cara kita bercakap, dari cara kita menghadapi masalah, dari cara pelayanan kita...itu semua akan kelihatan.

Semalam, pada akhir kutbah itu, saya bertanya kepada Tuhan minta Roh Kudus menyelidiki hati saya..apakah selama ini saya sudah begitu cukup menjaga hati saya dan apakah kerohanian saya hari2 ini semakin berkualiti?..apakah pengenalan saya kepada Kristus semakin bertambah?

Mungkin teman2 yang seiman juga ada yang bertanya sedemikian...tapi dorongan saya, apapun yg teman2 hadapi, mari terus lari mendekat kepada DIA, berusaha mengenali DIA melalui FirmanNya (Bible) dan seperti mana besi menajamkan besi, manusia menajamkan sesamanya..oleh itu jangan tinggalkan persekutuan dengan saudara seiman. (Ibrani 10:25)

Tuhan memberkati.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...