Friday, April 29, 2011

marriage is a work hard...

Di twitter, ramai yang sedang memperkatakan tentang Royal Wedding yang ditunggu di antara Prince William dan Kate middleson. Dan beberapa waktu ni, saya sempat juga tengok di NTV7 sedikit sedutan tentang kisah percintaan mereka.

Apapun, kita tinggalkan mereka dulu, mari saya share 1 statement yang saya sangat setuju!

"You can't have a ROYAL wedding but u certainly can have a ROYAL quality marriage if u work hard on ur marriage."

Perkawinan indeed satu kerja keras antara kedua-dua pihak. Both husband and wife ada 'kerja rumah' yang perlu dilakukan. Yang namanya komitmen, itu bukan satu perkara mudah. Apa lagi perkawinan orang Kristian. Kita bukan setakat mengikat janji dengan pasangan kita tetapi juga dengan Tuhan.

Jadi link dia bukan 2 way saja tapi 3 way. Husband - God - wife. Ada orang lambat kawin sebab mencari2 pasangan yang serasi dengan dia. Sebab ramai yang berpandangan kalau serasi boleh berkekalan bersama. But then again, perkawinan bukanlah inisiatif manusia. Pertama-tama Tuhan sendiri yang menginisiate sesuatu perkawinan itu. Dan kalau Tuhan sendiri yang memulakannya pasti DIA juga yang mengakhirinya.

Iblis merupakan musuh utama kepada sstu rumah tangga. Kenapa Iblis sangat membenci keluarga, ini kerana dari keluarga akan muncul generasi2 baru. Kalau keluarga itu hidup takut akan Tuhan, pasti anak2 atau generasi yang dilahirkan juga akan hidup takut akan Tuhan. Kalau generasi itu terus hidup takut akan Tuhan dan kemudiannya menghasilkan generasi seterusnya yang juga hidup takut akan Tuhan, iblis pasti tidak senang. kerana iblis mau menghancurkan manusia. itulah goal iblis. iblis tidak senang dengan keluarga yang bahagia apa lagi keluarga yang takut akan Tuhan.

Sebab itu, banyak pernikahan yang tidak berdasarkan kasih Kristus mudah goyah. Ada yang bertahan 3 bulan saja, ada yang 1 tahun...ada yang hampir 20 tahun kawin tapi berpisah jua akhirnya. kerana apa? sebab kasih bukanlah kasih yang disandarkan atas kasih kristus. kasih manusia mudah sekali berubah...

sebab itu, pernikahan tidak boleh dianggap remeh. 'ala yg penting kawin'...bla bla bla...Komitmen itu membawa kepada tanggungjawab. Tanggungjawab yang harus dipikul bersama.

as for me, yang baru saja berkeluarga...masih dalam adjustment. But I always want to remember this, hanya dengan bersandarkan kasih kristus keluarga itu akan dapat mengharungi apa jua rintangan dan cabaran yang dihadapi.

entry saya kali ni agak panjang, sebab ini menyentuh pasal keluarga. Baru2 ini, saya pertama kali dipanggil untuk menyertai pelayanan wanita yang sudah berkawin. tho' usia pernikahan saya masih terlalu muda, tapi since sy no longer bergelar cik saya rasa menjadi tanggungjawab saya juga belajar dari ibu-ibu yang lain.

Dari bbp orang ibu yang sempat share, ternyata proses penyesuaian itu akan terus berlangsung. wlpn ada yg sudah kawin 12 tahun, tapi proses saling memahami antara satu sama lain itu tetap berterusan. terus saya teringat dengan isteri bapa rohani saya, waktu saya temankan dia beli gel rambut utk suami dia. walaupun sudah hampir 14 tahun kawin, gel rambut suami dia pun dia x ingat nama, cuma ingat warna saja. :)tapi sa tau bapa rohani sa tu tetap menerima apa adanya isterinya.

parents saya...sudah 36 tahun...tapi saya pernah nampak mama saya still pandai merajuk sama bapa saya. hehehe. walaupun kami anak2 dia sudah besar2 bahkan sudah ada 9 cucu sudah bapa mama saya. tapi itulah suami isteri. anak-anak adalah anugerah Tuhan dan merupakan pusaka yang dipercayakan kepada ibu bapa. tapi suatu waktu nanti, anak2 akan meninggalkan ibu bapa mereka dan membina keluarga baru. jadi pada akhirnya yang tinggal suami isteri menghabiskan hidup bersama.

jadi..bukanlah mudah membina keluarga...tapi itu pasti menjadi mudah once again bila ada kasih kristus yang mengikat sesama.

so utk prince will dan pasangannya selamat menempuh alam baru...God bless ur marriage..

utk kawan2 yang sudah berkawin, mari renungkan bersama..

stay blessed.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...