Monday, May 30, 2011

my very bad alahan

Saya rasa berat badan saya turun lah kalau macam ni.

Saya tidak selesa dan tiada selera mau makan...

Bila tekak saya terasa mau makan sup, saya pg cari pan mee or any soup dari tu gerai cina. Tapi lepas sy makan, sy bukan rasa kenyang. Sy lebih rasa mual dan mau muntah.

Bila sy minum air biasa maksudnya air masak. Saya akan muntah balik ubat asid folik tu. Tidak dapat lalu kalau setakat telan dgn air masak. Sekurang2nya jus. Terasa macam ada satu lapisan yang pahit d tekak dan dada saya yang buat saya sangat tidak rasa selesa dan mual senantiasa.

Selalunya kalau nampak makanan di tv yang nampak sedap, pandai terliur juga saya tu mau cuba. Tapi sejak saya ada alahan ni, semua makanan sy tidak nampak sedap. Paling teruk, kadang2 baru terfikir pasal makanan saya akan mau muntah.

So skg, makan pun susah, tidak makan lagi susah. Satu kali saya tidak makan malam, semalaman sy tidak tidur. Saya kasian sama baby..tapi susah sebab saya mau muntah dan lebih rasa pahit tu.

Saya betul2 harap alahan ni tidak lama. Sy tidak tahan. My husband said that is normal for a pregnant woman. Ya i know...tapi kadang2 yang mengalaminya lebih kasian kan.

Memang kena banyak bersabar sajalah sekarang dgn keadaan saya macam ni..

*sigh*

6 comments:

vivien_capri said...

uhuuu,

ada sia dingar urang terpaksa stay di wad n kana bagi drips..makansn n nutrien terpaksa kana kasi masuk pakai cucuk di tangan tu kalau makanan/minuman selalu keluar ja (muntah)..

hope everything's going to be better soon..

take care

rennylesa said...

wah itu mungkin lebih teruk ging...

saya masih boleh makan cuma...tidak hilang rasa pahit tu..sentiasa ada...memang tidak selesa...

ya hopefully it will end very soon...

tq ging

p/s-harap kalau ko pregnant kau tidak lalui ni semualah...

Bri said...

i just went through your blog. wah congrate renny! Another great mum to be :)

pHatMuMMy said...

hey renny...

just discovered ur blog. pregnant ye? congratsss...

anyway, this is yantie sidin, ur sidang mate..hehe..

i can never take the separate pills during my pregnancy, so i just take obimin, senang satu pil and takde bau yg kuat mcm folic acid. maybe u can give it a try. and make sure masa makan ubat bukan perut kosong...

good luck babe! bila due?

rennylesa said...

hi jet...


tq tq...

a great mum to be? hehehe masih belajar juga ni...masak pun tidak seterrer kau lagi..:)

masih d denmark ka?

rennylesa said...

hai yantie..

sy ada juga baca blog yantie...skg 2nd baby sudah kan..congrats tuk yantie juga..

itulah asid folik tu bila dah telah dia tinggalkan bau yg mentriggerkan rasa muntah saya..that why saya kena minum dengan air jus baru hilang bau dia...

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...