Thursday, June 2, 2011

ada yg sama...

hari ni terbaca blog didi.

congrats to her sebab dia pun tengah pregnant..3 months..kira lebih senior dari saya lah ni..:)

tapi yang saya happy sebab bila baca pengalaman alahan dia, sy boleh kata sama dengan apa yg sy alami sekarang. Cuma cara dia gambarkan itu lebih detail.

Lucu kan, kenapa pula happy sebab ada orang alami alahan yg sama dengan saya. Bukan apa, kalau dengar pengalaman kakak2 saya dua orang, memang durang pun ada morning sickness juga tapi cara kakak2 saya cakap tu tiada yg spt sy alami. Lepas tu, dengar dari pengalaman ibu2 yang lain, mostly tiada yg morning sickness teruk sangat.

So bila baca didi punya pengalaman, nah baru sy boleh senyum. Istilah mati kutu bila tengok makanan itu memang betul. (sorrylah saya tidak pandai cari istilah). Tengok makanan yg sedap tapi tidak tau mau makan apa. Kalau makan, mesti fikir saya akan muntah ka ni ah? sya ok ka ni makan ni ah? berhati2 betul bila cari makan. Sebab tiada selera makan tapi kena makan juga itu yg jadi macam tu.

Sejak ada morning sickness, makeup pun sangat tidak bertenaga tuk pakai. Nasiblah tu sy cuma letak toner dan moisturizer. Gincu memang tidak guna, sb kurang suka. Sy lebih suka pakai lip ice. Tapi sekarang pun jarang pakai sebab ada rasa dia yg tidak sedap.

Since sy kurang minum air masak, sb saya rasa pahit, lagilah bibir pecah2. Aduh tak menarik langsung! Malu juga mau masuk ofis dengan muka yg nampak lesu tak bermaya, tp mau buat macam mana, tidak larat sy.

sekarang sy motivate kan diri saya, bersabar saja lagi 2 bulan. And hopefully it will only takes 3 months. huhu. Sy rindu makan semua makanan favorite saya.

6 comments:

mamamya said...

renny, hepi bukan sbb suka membe kena morning sickness..tp rasa lega yg kita bukan berseorangan melalui fasa2 macam ni kan?

i dulu bab muntah sikit2 je, x teruk sgt selera bukan main lagi tu yang 'sihat' tu hehe..tp entah la masa tu mmg sukaaa sgt bermekap, maskara dgn eye shadow tu wajib agaknya sbb baby gurl kan? ;P

sabar ok...ada hikmahnya di sebalik semua ni, i doakan yg masuk 2nd trimester selera u back to normal =)

Bri said...

wah wild guest baby boy la ni!!! sbb tidak suka berhias hehehehe myth saja ni

rennylesa said...

lin,

betul!

itulah tu, happy sb rupa2nya ada orang lain yg sama dengan saya. hehehe. Memang lin ibu yg memahami lah ni. hehehe.

itulah bermakeup tu memang takde sangat. bukan tak nak makeup, tp tak larat bau makeup.


jet,

orang cakap begitulah, kalau tidak suka makeup maybe anak lelaki. Tetapi kakak saya dulu, paling suka makeup tp keluar anak lelaki pula. hehehe. so tidak taulah boleh pakai ka tidak mitos tu. :D

didi said...

Renny,

Glad that you dont feel so alone. Aku ni, dah lepas 13 minggu. baru je lepas 1st trimester. Tgh tunggu jugak, perasaan loya / muntah/ pahit/ gatal/ ruam nak hilang. Tapi so far, masih konsisten hari2 muntah. Nak habiskan 2-3 suap makanan tu, Ya Ampun punya susah. Penat2 berusaha, muntah pulak tu. Huhuhu. Kesian baby.

Anyway, good luck Renny. Kuatkan semangat. Walaupun makan tu susuah, kalau tak buat untuk diri sendiri, buat untuk baby. Setiap makanan yg aku telan, aku just fikir, 'This is for the baby'. Tak kisah la tekak rasa pahit mcm mana pun.

Lets go through this together ya?
:)

rennylesa said...

didi,

tq utk kata2 motivation. Memang nak habiskan 2-3 suap memang susah kan. Tapi ya, ini bukan kita sendiri tapi tuk baby. Tinggal itu sajalah ayat penguat hati tuk tetap makan, wlpn sikit.

thanks didi.

Hopefully kita berjaya laluinya...

pHatMuMMy said...

didi and renny...

i wish u two all the best and hoping that this phase for you only last for the first trimester je...

and its really good that korg usaha jugak nak makan. my officemate dulu sampai kena masuk 13 botol air sebab tak blh nk makan. my mum pon.

my mum dulu cuma blh makan 1 gigit epal hijau je sehari. tu yg masuk air sampai 6-7 botol.

i'm praying that you two will get through this. and hope that you two can rediscover the joy of food in the second and third trimester :)

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...