Thursday, July 7, 2011

sila baca dengan open minded!!!

Saya tidak mahu bersikap racist di sini tapi saya ingin meluahkan sstu yang sudah lama saya rasa,lihat, nilai dan pendamkan...

1st of all, saya minta maaf to those sahabat saya yang melayu kalau anda rasa entry saya tidak adil untuk anda...

sebab apa yang saya luahkan di sini lebih kepada keextreman anda tentang 'hak ketuanan Melayu' anda.....

o sebelum itu let me share with u, baru2 ni sya baca FB chedet tentang komen beliau mengenai perhimpunan Bersih. As a civil servant..saya baca dan saya dapat isi dan point yang cuba chedet sampaikan as a whole! But then, ada seorang hamba Tuhan ini yang pada saya sangat narrow minded. O forgive me my dear lady...but u are indeed narrow minded. Seorang yang dewasa perlu belajar terima teguran dan pandangan orang lain dan bukan terus melatah! Teguran saya cuma kepada bahasa yang digunakan saudari ini...isi yang diberikan nya lebih berasa marah dan ada unsur personal attack di situ dan siap guna perkataan KEPARAT! Dan dia boleh sebut satu2 bangsa..antaranya cina yang bodoh..apa lagi india yang keparat...o come on lah....bila menyebut cina dan india..itu satu bentuk judgement kepada semua bangsa itu...dan yet kau defend diri kau mempertahankan bangsa kau? pleaselah..for me dari cara kau cakap itu betul2 merosakkan bangsa kau sendiri...

ya memang betul...cina dan india asalnya bukan dari negara malaysia...tapi setelah 54 tahun merdeka, sudah ramai cina dan india yang asalnya dari Malaysia. Lahir dan membesar di sini. dan kau bagi tau saya kau orang asal di bumi melaya????please ah...siapa cakap jawa asal dr selangor? siapa cakap orang minang asal dari negeri seremban? siapa cakap? belajar dulu sejarah? sebab pada hakikatnya sama saja dengan orang cina dan orang india yg sekarang ini. Ya nenek moyang mungkin dari sana, tetapi apa nasib orang yg lahir di sini? sama juga orang jawa dan orang minang yg lahir di sini...sama saja...they still rakyat MALAYSIA. Siapa melayu yang sebenarnya sekarang berapa banyak yg boleh claim diri mereka 100% melayu di bumi Malaya ni? p check dulu dan belajar sejarah. Sejarah MElaka..sejarah Siam...pergi2....

siapa the origin orang semenanjung? nun...jauh di hutan..di pedalaman..carilah orang asli yang sering kali terpinggir oleh kesombongan certain people di negara ini...

o kau bagi tau sabah sarawak bukan melayu...o memang kami bukan melayu tapi kami adalah origin sabah dan sarawak..dulu2 yg kamuorang pandang hina bilang tinggal di atas pokok..di rumah panjang...berak tepi2 jalan....yes..hakikatnya dulu...tapi sekarang?...let me tell u..the 1st time saya datang ke semenanjung...pertanyaan durang adalah...'1st ke datang malaysia?' 'masih ada orang tak duduk atas pokok?' and i was like helllo??????? sabah dan swak bukan malaysia pula?

so sekarang siapa yang racist?dan siapa yang bilang bangsanya penuh dengan budi bahasa yang indah? o tolonglah....indah ka bahasa keparat? indah ka bahasa bodoh? indah bahasa yg saling menghina bangsa orang lain?

and u claim...kau memperjuangkan bangsa kau?

ya saya marah....sebab i'm sick with that kind of statement!

saya juga orang Malaysia. mau detail ya saya orang rungus tinggal di kudat. tinggal atas pokok? kalau ada pun yg masih tinggal di pokok saya tidak akan pandang hina orang itu. Sebab we never know apa reason dia. Dan hina sangat ka tinggal rumah panjang? pleaselah...orang sabah dan sarawak lebih tau apa maksudnya tinggal hidup harmoni.

Our beloved PM memperjuangkan 1 Malaysia..ya I know, banyak bangsa ambil kesempatan di atas kesempitan. Kaum cina memperjuangkan haknya, kaum indianya memperjuangkan haknya, orang borneo mau diacknowledged sebagai rakyat malaysia juga..begitu juga orang melayu mau mempertahankan bangsanya...

Pada saya, ada Melayu, Cina, India yang open minded..begitu juga orang borneo..memang susah mau mempertahankan masing2..tapi itu lah Tuhan kasi perkataan yang namanya..TOLENRASI...TOLAK ANSUR....SALING MENERIMA PERBEZAAN NILAI DAN BUDAYA....

dan please bila saya perkatakan semua ini...saya bukannya pro kepada mana2 pihak...I just want to live in peace and harmony with my beloved family and friends...saya ada kawan melayu, saya ada kawan cina, saya ada kawan india....apa lagi kawan dari sabah dan sarawak...

jadi tolonglah...jangan cuba jadi batu api dalam bangsa sendiri...

5 comments:

thesweetlittlecat said...

sape perempuan itu beb? meh aku cili dia.. i agreed v u 100%! xkira bangsa mana, we r 1: we r Malaysian! respect semua kaum n agama!

rennylesa said...

tak kenal beb, aku tak suka cari dia bg komen lah..orang lain bg komen pasal perhimpunan bersih tp dia komen sentuh isu bangsa. Pas tu boleh balas aku balik 'apasal RENNY LESA terasa ke?'..wah..aku tak balas lah tapi dia bercakap macam tak penting dah bangsa lain selain dia je...yg kitaorang ni menumpang je...ish ish..panas hati komen dia...aku tak faham kenapa mesti bangkitkan isu bangsa ni...

vivien_capri said...

Hehehe..lek lek ko topinai...

sia rasa KESIAN dengan orang extreme macam tu...

kalau dia mau, suru dia p cari satu pulau terpencil n buka perkampungan untuk keturunan dia..baru la dia rasa puas hati hahaha...nda paya campur sama urang lain..

kita suda merdeka dari segi merdeka dari telunjuk British, tapi kita masih belum Merdeka dari segi pemikiran..masi dijajah oleh pemikiran sempit. nda mau bertolak ansur. i think that is the GREATEST penjajahan of all.

nda ble percaya sama urang lain..macammana mau dapat base/tapak untuk bina satu negara majmuk yang HARMONI?

kalau selalu menunjuk keburukan urang/bangsa lain, memang akan ada saja 'holier-than-thou' punya pemikiran yang tidak akan membuka jalan untuk menerima orang lain.

malas sia urang yang sikit2 bagi komen negatif. cuba dia jadi pemerintah ka apa..baru dia tau tinggi rendah langit... jangan sekadar CAKAP IKUT SUKA MULUT YANG NDADA INSURANS..DO SOMETHING ABOUT IT! baru ada KREDIBILITI!

rennylesa said...

kau kenal sa kan ging..jarang post entry kalau tidak fikir masak2 kan..

tapi kes c kawan ni memang bikin panas saya. saya tidak maulah balas dia balik..sebab apa faedahnya kan kalau lawan dengan orang yg macam tu...

dia actually mau marah dgn komen 1 org ni, tp yg nda bagusnya dia pg tulis cina dan india tu bah..judge 1 bangsa..sebab tu saya tegur dia sebab bahasa dia tu..tp nda boleh makan teguran lah tu orang.

itulah kalau sudah terlalu extreme...mana fikir org lain lagi tu...ayaaa..kin panas!

mamamya said...

ish stupid sungguh bagi komen racist cm tu, bodoh xde otak

orang mcm tu x hargai keamanan n nikmat duduk kt negara aman damai, ingat senang ke kita nk maintain n jaga betul2? nampak sgt x sayang negara sendiri...

otak letak kt lutut kut! ish, i yg x baca komen dia pun boleh panas hati ni.

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...