Tuesday, November 29, 2011

Hadiah..

Semalam, saya dapat sms dari kakak saya..

"gincu christian dior for krismas present..ok ka?"

At first I thought it is a request from my sister..so I replied her..

"wah kak, canggih tu...tengoklah dulu..saya belum plan apa2 utk krismas gift lagi"

Tidak lama kakak saya sms lagi...

"bukan kau yg beli, saya mau kasi kau..just choose the color"

saya tersenyum..and saya reply lagi...

"saya kurang pakai gincu lah kak, sayang jak nanti. Saya ok saja apa2 ni. Cardigan pun sudah ok"

"Cardigan saya tidak tau pilih, kalau ready made baju kurung saya taulah. Yang penting org terima hadiah tu happy bah"

......utk makluman readers, inilah kebiasaan kami adik beradik. Sejak kami semua sudah bekerja ada duit masing2...especially saya, 2 org kakak saya n adik perempuan saya..kami suka tu bagi2 or tukar2 hadiah antara sesama. Wlpn abang saya tidak join, tapi kami tetap bagi hadiah tuk dia dan juga tuk 2 orang adik lelaki.

Pagi ni saya terfikir, nilai dalam family saya agak berbeza dengan nilai dlm family husband saya. Husband saya bila dengar sesi tukar2 hadiah ni..dia tidak hirau sangat. Sb dalam family dia, tiada istilah begitu. Mungkin ada family macam tu lah kan.

Tapi kami, lain. Especially adik beradik perempuan. Kami suka memberi. Saya jenis yang tidak berkira, walaupun mahal kalau itu buat family saya happy, saya akan kasi.

Zaman kecil saya, memang terhad mau kasi hadiah mahal2. Ya lah, bapa cuma kerja driver sara kami 8 org termasuk mama saya. Dulu2 mama, suka kasi hadiah time biday dari kedai RM2. Itu pun suda mengujakan kami. Dari segi harga dan kualiti mungkin tiada apa2 sangat lah...tapi dari segi usaha dan ingatan ibu kami terhadap birthday kami itu yg mahal. So i guess, sikap suka memberi hadiah ni kami dapat dari mama kami.

Tradisi tetap diteruskan..krismas tidak lama lagi. Hadiah utk mama saya sudah disediakan..tinggal hadiah utk yg lain belum dibeli. Kali ni, saya sudah tau mau kasi apa sama husband saya.

Dan yg sebenarnya saya mau highlight yang ini..."kita boleh memberi tanpa mengasihi...TAPI kita tidak boleh mengasihi tanpa memberi"...it's true...and that's what Christmas is all about..GIVING...JOHN 3:16

1 comment:

Anonymous said...

seneng banget ya kalo ada yang merhatiin kita, apalagi ngasih hadiah, whaaaa,, saya pengin juga donkkkk

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...