Thursday, November 24, 2011

Muka lurus

Inilah gaya muka saya bila berhadapan dengan bos.

Sudah bosan dgn tipe dia..so bila jumpa dia saya akan tunjuk muka yg tiada perasaan..ala2 muka bosan dan kosong.

Hari ni, bila dia tanya saya start cuti bila berapa lama...mau terkejut dia...90 days + 9 days..almost 100 days tiada di ofis. So saya tau apa kesusahan dia...well saya bukan kasian dengan dia..tapi saya kasian dgn orang yg terpaksa tanggung kerja saya...

Kerja saya kena jalan..apa lagi di hujung tahun ni semua cuti warga PSM dibekukan utk kerja keras selesaikan SBPA. Could be berlarutan sehingga januari tahun 2012.

Doing service n duduk di PSM memang banyak privilege. Like the pramugari said, sebelum memakaikan keselamatan pada orang lain make sure diri sendiri kena selamat dulu. Sound like selfish, tp sebenarnya betul dan perlu. Saya sibuk urus service orang lain, make sure orang lain punya kebajikan jalan, takkan diri sendiri punya lupa urus kan. So inilah yg berlaku sebenarnya dalam PSM..even mana2 HR pun we make sure staff PSM dulu kena teratur. Baru orang lain diaturkan spy semua ok.

Why i raise this...ada kaitan dgn SBPA. Tapi apapun, kemudian cerita lah tu..sekarang masih dalam kegelapan..hehehe

So back to my work and my boss...pada sy selagi boss sy bersikap posmen pada kerja dia, selagi tu siapapun psu bawah dia pasti akan mengeluh. Sekarang ni, saya ambil pendekatan buat tidak kisah dengan boss saya. Dia suruh saya ambil dan buat. Saya buat saya bukan alang2 buat, sya bagi yg terbaik. Bagi dia rasa tercabar sikit...dia kena ingat 1st draf adalah yg paling susah mau dibuat. Dia mungkin boleh berbangga ayat2 indah dia utk keberapa kali draft..tapi for me, its always 1st draft org terkial2. Sebab itu ada peribahasa cakap 1000 langkah dimulai dengan 1 langkah. So sendiri mau fikir...

Apapun, saya cuma mau enjoy buat kerja saya utk tempoh 3 minggu lagi before a long break for me. To my boss, selamat cari psu yg sanggup kerja bawah kau ya...

ok...

2 comments:

Elvera said...

seriously, u look busy than those that i see in my workplace. sa terfikir2 juga apa kerja org d company sa ni buat. some ppl to free and bcome too busybody..huh

rennylesa said...

ikut department juga kali vera...

dulu sebelum saya pindah, kerja tidaklah tahap busy macam ni. Kerja Saya dulu masih dikategorikan sebagai 'seasonal'. Ada masa busy, ada masa free. those free time sometimes best sometimes kau kan rasa..cuma makan gaji buta (itu yg x best pula).

Tapi di tempat baru saya ni, buat HR. Sy x tau kalau private, kalau gov..memang busy. Mungkin sebab, kerja saya terhad dgn Pekeliling Kerajaan itu ini, memerlukan pengaturan bahasa yg baik dan dlm masa yg sma sy berhadapan dgn karenah org. Jaga HR, kau jaga service orang lain, jaga gaji durang. So silap sikit, yg kena marah orang HR juga. So itu sajalah yg x bestnya...

Heheh panjang pula...

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...